How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
Ik ben ook sinds eergister bezig ben nu zo ver:

w6y1w1.jpg


Nu moet ik gaan schuren waar ik denk hee llang over gaat doen :P
 
en dan na het schuren is het redelijk glad alleen hield ik veel putjes over dus die heb i kweer groten deels dicht geplamuurd en ga dus morgen weer schuren :P

w8xj82.jpg



Ik zal trouwens effe vertellen hoe ik alles heb gedaan:

Wat je nodig heb :

polyester
polyestermatjes
polyester verharder

Zit meestal al in 1 bij alabastine

plamuur (veel) wit/grijs (alabastine)
schuurpapier

en natuurlijk je kappen

twee zijkappen
monoseat.

Eerst zet je je kappen op je scooter en draai je ze vast behalve de schroef in hetm idden want dan zit ie aan je frame vast :P.
Dan ga je je matjes op maat knippen.
Dan schuur je de kap op met korrel 80 of 100 waar de matjes komen te liggen,dat eenmaal gedaan ga je polyesterhars in een bakje doen en doe je verharder erbij,let wel op dat je er niet teveel bij doet anders brand heel je bakje weg :P.

Op de verpakking staat hoeveel je nodig heb,gebruik niet meer polyesterhars dan je denkt te kunnen gebruiken in 4 min want anders word het te snel hard.

eenmaal gemengd maak je eerst je kap nog stofvrij breng daarna je matje aan op je kappen en ga je die insmeren met hars,wees nie te zuinig gewoon alles moet goed bedekt zijn,als je dit eenmaal gedaan heb laat je het goed drogen totdat het echt goed hard is.

Eenmaal hard ga je alle oneffeheden eruit schuren,dus alle stukken draadjes en dergelijke wat nog omhoogstaat,hiermee voorkom je dat je dus kilo's plamuur moet aanbrengen om alles goed bedekt te hebben,ook na het schuren (doe dit weer met korrel 100 ofzo) maak je de kap weer stofvrij.

Nu kan je de plamuur aan gaan brengen,ook bij dit moet je snel te werk gaan want dit word snel hard en dan word het moelijker uit te smeren,ook hierbij staat aangegeven hoeveel verharder je moet gebruiken.

Begin nu met het opbrengen van de plamuur probeer dit gelijk al goed aan te brengen du zo glad mogelijk,hierdoor maak je het je eigen later al makkelijk als je moet gaan schuren (niet op mijn eerste kap letten :P).

als je klaar bent zou ik zkr de plamuur een dag laten drogen dit is alleen maar voor de zkrheid dat het dan goed hard is.

Dan ga je dus weer schuren,dit kan je met de hand doen,maar ook met een schuurmachine,dan heb ik het dus niet over een kanon van een schuurmachine maar over een kleine mouser,die schuurpapiertjes zijn meestal als een driehoek,want als je een te grote gebruikt dan word het meestal niet mooi egaal enheb je ook kans door te heftige trillingen dat het plamuur afbrokkelt.

ik zelf doe het met een kleine schuurmachine die handig is in de hand en niet teveel trilt,eenmaal voor de bochten enz,zou ik wel voor de hand gaan.

Ik had aardig wat putjes en gaten al in me kap zitten,dit is simpel op te lossen door er weer wat plamuur erover heen te smeren,daar heb je handig matjes voor die zeg maar meebuigen met de kap zodat het gelijk netjes en goed vult.

nadit ga je weer schuren enz enz en het plamuren mss nog een x herhalen totdat het netjes glad word,eenmaal als het zover is spuit je er spuitplamuur eroverheen.

Ik spree kzo uit eigen ervaring want heb eerder zo'n kap gemaakt (aerox) die mooi was gelukt.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn kappen :D
 
En dan zou ik ook nog effe wille nweten of iemand ervaring heb met de spuitplamuur van alabastine,dus als dat eropzit kan je er dan echt met ELKE lak overheen.
 
naja, zo lang het voor plastic geschikt is wel.. (of als je het op metaal spuit, voor metaal..)

Als ik er een laag op heb zitten schuur ik deze er weer van af zodat de kleine krassen/gaatjes zijn opgevuld.. Dus heb je je kap weer als ondergrond/plamuur.. En daarna doe ik pas de primer er overheen

Spuitplamuur dus altijd eerst nog na schuren voordat je het overspuit (met verf/pimer)
 
@Aerox1997: Als ik je verhaal zo lees beschrijf jij het dat je met 1 laag hars 'glad' schuren al aan de plamuur gaat. Mijn ervaring is dat je beter nog een laagje polyhars kan gebruiken om de grootste gaten en kuilen op te vullen.

Minder gewicht, en kan meer hebben voor het scheurt. Jij hebt nu ziek veel plamuur overal opliggen. Het zou niet nodig moeten zijn dat je de bovenkant van je mono in moet smeren en glad moet schuren als je gebruik maakt van een mal. Nu bezorg je jezelf erg veel schuurwerk.
 
nee ik heb zelf ook geen 1 laag hars,en de enigste reden dat ik alles insmeer is dat er een mal onderzit van een originele underseat dus MOET ik wle alles insmeren.
 
Aerox1997 said:
nee ik heb zelf ook geen 1 laag hars,en de enigste reden dat ik alles insmeer is dat er een mal onderzit van een originele underseat dus MOET ik wle alles insmeren.

Dan blijft het feit dat je veeel teveel gebruikt :). Niet erg, je schuurt het er wel weer af maar je haalt jezelf kutwerk op de hals.
 
ach ja lukt tot nu toe aardig vooral mt me mouser :P,aa het eind van de middag zal ik weer een foto plaatsen van hoever ik ben.
 
Ik wou ook gaan beginnen over 30 min of zo maar vraag me af: als ik het in en potje doe hoe weet je dan hoeveel verharder je bij in moet gooien. Er staat 2 tot 4% van wat je gebruikt maar hoe moet je dat ongeveer weten?
 
ProjectRox said:
Ik wou ook gaan beginnen over 30 min of zo maar vraag me af: als ik het in en potje doe hoe weet je dan hoeveel verharder je bij in moet gooien. Er staat 2 tot 4% van wat je gebruikt maar hoe moet je dat ongeveer weten?

Dat blijft altijd een gok. Daar ga je eerst een paar keer de fout mee in voordat je er een beetje een gevoel voor krijgt. Schatten dus ;). Exact kan je het nooit weten
 
dit wordt dus leuk 8P. Zal wel es ff zien dan. wil vandaag 3 lagen matjes aan de binnenkant hebben gelegt en dan morgen of zo wat hars aan de buitenkant en dan gaan schuren.
 
ProjectRox said:
dit wordt dus leuk 8P. Zal wel es ff zien dan. wil vandaag 3 lagen matjes aan de binnenkant hebben gelegt en dan morgen of zo wat hars aan de buitenkant en dan gaan schuren.

3 lagen matjes 8P

1 is voldoende! Niet meer toevoegen tenzij je het echt nodig hebt. Aan je gewicht denken.
 
2 lagen dan want heb dus echt geen zin dat het gaat scheuren... is voor straat gebruik.

Maar jah ik men kappen er op zetten zit er nog iets niet goed dus moeten we eerst ff fixen. Verders kon ik heel slecht bij de naden aan de binnenkant dus wat kan ik het beste doen? Matjes aan de buitenkant want men frame zit in de weg. Dus dacht ik eerst 1 laag matjes aan de buitenkant en een laag aan de binnenkant.... Weet niet hoe ik er anders goed bij kan....
 
Ik heb en vraag als ik de monoseat aan de zijkappen wil polyesteren moet je dan 1/2 laagjes harsmatjes aan de buitenkant en dan ook nog en laagje aan de binnekant of hoe kun je dit het beste doen.
 
Yo

Ik ben nu zover:

wbc6zn.jpg


Alleen wat ik vorige keer niet had is dat er elke keer kleine putjes gaatjes inzitten/komen,hoe kan ik ervoor zorgen dat die wegblijven of weggaan,want schuren heeft haast geen zin omdat sommige best diep zijn en als ik dat daar zou wegschuren zou er zeg maar een kuil inkomen dan loopt het niet meer gelijk.
 
ProjectRox said:
2 lagen dan want heb dus echt geen zin dat het gaat scheuren... is voor straat gebruik.

Maar jah ik men kappen er op zetten zit er nog iets niet goed dus moeten we eerst ff fixen. Verders kon ik heel slecht bij de naden aan de binnenkant dus wat kan ik het beste doen? Matjes aan de buitenkant want men frame zit in de weg. Dus dacht ik eerst 1 laag matjes aan de buitenkant en een laag aan de binnenkant.... Weet niet hoe ik er anders goed bij kan....

Alle maten goed nemen van de kappen als ze erop zitten, en ze dan in elkaar knutselen zonder dat ze erop zitten. Met die maten kan je dus zien of je iets niet onder spanning vast hebt gemaakt als het straks weer op het frame moet :).
 
Aerox1997 said:
Alleen wat ik vorige keer niet had is dat er elke keer kleine putjes gaatjes inzitten/komen,hoe kan ik ervoor zorgen dat die wegblijven of weggaan.

Zorgen dat je alles goed vult en vooral goed strak smeert. Wat perfect werkt is een plastic 'trekkertje' net als degene die je gebruikt om luchtbellen bij een sticker weg te strijken. Nu leg je waarschijnlijk over die gaatjes die je tegenkomt plamuur ipv erin :).
 
maar met de plamuur van alabastine moet ik het wel gewoon goed kunnen afwerken,ik heb die gaatjes idd lopen opvullen maar mss bij sommige dan niet goed want op sommige plekken zijn ze erweer.
 
Aerox1997 said:
maar met de plamuur van alabastine moet ik het wel gewoon goed kunnen afwerken,ik heb die gaatjes idd lopen opvullen maar mss bij sommige dan niet goed want op sommige plekken zijn ze erweer.

Dat heeft niks met het merk plamuur te maken. Gaatjes blijven altijd een probleem. Als je er last van blijft hebben even met je vinger vullen. dan druk je het er goed in.
 
oke thx voor de info en dan nog een vraag,de spuitplamuur van alabastine tot hoever vult die,dus zeg maar welke oneffeheden hoe diep.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top