How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.

Jesse.

Aircooled
How To Polyesteren

Omdat we (Erwin en ik) gek werden van al die polyester topics en omdat we zelf wat moesten polyesteren dachten we. We maken een how to :p

Benodigheden:

-Albastine polyesterhars
-Albastine verharder
-Matjes
-Veeeeel weggooi kwasten aangezien je die maar 1 keer kan gebruiken.
-Bekertje of iets om het in te mengen.
-en natuurlijk de kap die je wilt polyesteren.

DSC01642.JPG

DSC01641.JPG


Stap 1:

Ruw het opervlak waar de polyester moet hechten wat op me een schuurpapiertje.

Stap 2:

Knip de matjes op maat, ongeveer 3cm buiten het deel wat gepolyesterd moet worden.

DSC01643.JPG


Stap 3:

Leg de matjes in de goede vorm en plak deze vast met schilderstape aan de zijkanten.

DSC01644.JPG


Stap 4:

Maak de polyesterhars aan, goed mengen, hoeveel verharder je moet gebruiken staat op de verpakking maar is vooral zelf proberen en ervaring. Gebruik voor het mengen een houten spateltje.

DSC01645.JPG


Stap 5:

Doop je kwast in de polyester hars en begin langzaam in de hoeken te deppen en werk zo naar het midden toe.

DSC01646.JPG

DSC01647.JPG


Als het eenmaal een btje vastzit verwijder dan de tape.

Als er eenmaal een laag opzit laat dit dan drogen en breng later nog 1 a 2 lagen op. (zonder matjes). Vind je het midden nog niet stevig genoeg knip dan een klein matje en dep dit weer in.

Stap 6:

Laat het nu goed drogen, en dan zou het er zo uit moeten zien:

DSC01649.JPG


DSC01650.JPG


Stap 7:

Nu begint het plamuren wij hebben hiervoor albastine polyester plamuur gebruikt even goed mengen met verharder en dan opbrengen. Gebruik best iets teveel plamuur dit kan je er later afschuren.

DSC01652.JPG


DSC01654.JPG


Dit was het, je moet gewoon ff oefenen en dan gaat het steeds beter, succes iedereen.

Jesse & Erwin
 
Advertisement - register to remove this

best handige info maar hoe kan je grotere gaten doen zo als monoseats want dan moet je wel ff wat grote gaten vullen lijkt me .. doe je dat dan met kippen gaas om het in de gewenste form te krijgen?
 
of met pur schuim en dat snij je later op maat als het droog is en dan doe je die polyester matjes er over heen.
 
Of kippengaas of papier-machee (of hoe dat ook maar mag heten) :)

Het beste is trouwens nog als je het hebt geschuurd totdat het de gewenste vorm heeft, om er daarna nog een keer spuitplamuur overheen te spuiten (en daarna nog een keer licht schuren) om al die mini-putjes nog op te vullen ;)
 
Kan je niet beter gewoon je knipperlicht kapje erop zetten en daarvan uitgaan? Dan hoef je alleen maar btje te plamuren..
 
Dat gaat barsten omdat het knipperlicht niet 1 geheel is met de kap dus dan krijg je trillingen etc.
 
-=dieselpower said:
best handige info maar hoe kan je grotere gaten doen zo als monoseats want dan moet je wel ff wat grote gaten vullen lijkt me .. doe je dat dan met kippen gaas om het in de gewenste form te krijgen?


benodigdheden zijn globaal het zelfde als eerder aangegeven :)

eerst globaal vorm erin maken met karton anders moet je je hele kap vol purren :)

basisvankarton4.jpg


dan purren maar

purren5.jpg


laten drogen en in vorm maken dmv snijden en schuren

vormgeheel.jpg


en dan poliester eroverheen

ik heb een paar grote matten gebruikt....

eerst ff insmeren met hars en dan de matjes erop
zorgen dat je alle hoekjes meepakt en zorgen dat je rapido werkt want mijn hars was na 12 min al hard.....

polyklaar1.jpg


nu lekker laten drogen en dan veel plezier met schuren en plamuren van de ongelijke stukken

greets,
douwe
 
Heb je nou de bovenkant van het purschuim gelijk laten lopen aan je kappen, en toen de polyester erop. Nou krijg je toch nooit een mooie overgang omdat je polyester over je kap hebt heen geharst :p en dit dus hoger ligt als je kappen. Is eht dan niet handiger om het purschuim iets onder de dikte van de kap te schuren en dat je dan wel een mooie overgang krijgt :?.
 
je kan het zo moeilijk maken voor jezelf als je zelf wil.....maar dit gaat prima :) gewoon goed schuren en plamuren en het komt goed
 
Maar als je het weer goed gaat schuren schuur je toch het polyester wat je er net op geharst hebt er weer af en blijft het dan wel zitten :? 8P .
 
Last edited:
Hey ik ziet dat jij aan de binnenkant van de kap begint... maar hoe moet het dan als ik me achterzitje en de achterkappen van me aerox wil polyesteren? ken je ook gewoon aan de buitenkant beginnen ?
 
Erik. said:
Hey ik ziet dat jij aan de binnenkant van de kap begint... maar hoe moet het dan als ik me achterzitje en de achterkappen van me aerox wil polyesteren? ken je ook gewoon aan de buitenkant beginnen ?
het KAN wel maar het is instabieler, en je moet meer strakmaken
 
laat je het pur eigenlijk ook nog zitten of trek je dat er later weer uit?? of dient het gelijk voor versteviging.... zal wel niet maar vraag het toch maar.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top