How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
DJT-Speed-Area said:
afwerkplamuur mengen met verharder?

wat versta jij onder afwerkplamuur :rolleyes: In mijn ogen is plamuur om een bepaald iets af te werken, dus om het 'afwerkplamuur' te noemen is imo een beetje dubbel. En ja ik meng mijn plamuur met verharder.

Mja, aan je reactie te lezen bedoel jij wat anders:)?
 
Ja, ik heb normale plamuur. En afwerk plamuur. Ik heb de middelste voorkap, daar zit normaal een "inham" in. Die heb ik helemaal strak gekregen, samen met het "afwerkplamuur" Daarvoor heb ik géén verharder gebruikt. En ja het is goed hard geworden, en het breek niet, dat heb ik al uitgeprobeerd. Daarom vind ik het raar, dat het nu niet echt hard word.
 
DJT-Speed-Area said:
Ja, ik heb normale plamuur. En afwerk plamuur. Ik heb de middelste voorkap, daar zit normaal een "inham" in. Die heb ik helemaal strak gekregen, samen met het "afwerkplamuur" Daarvoor heb ik géén verharder gebruikt. En ja het is goed hard geworden, en het breek niet, dat heb ik al uitgeprobeerd. Daarom vind ik het raar, dat het nu niet echt hard word.

Nooit zelf mee gewerkt dus helaas geen antwoord op.
Je zou het kunnen zoeken in temperatuur verschil maar dat is puur een gok :).

Ik ken dat hele afwerkplamuur principe niet. Bevat het dezelfde hoofdstoffen als het goedje dat je wel mengt?
 
DJT-Speed-Area said:
Ja, ik heb normale plamuur. En afwerk plamuur. Ik heb de middelste voorkap, daar zit normaal een "inham" in. Die heb ik helemaal strak gekregen, samen met het "afwerkplamuur" Daarvoor heb ik géén verharder gebruikt. En ja het is goed hard geworden, en het breek niet, dat heb ik al uitgeprobeerd. Daarom vind ik het raar, dat het nu niet echt hard word.

ik ken afwerkplamuur wel. Op zich fijn spul maar met nadelen. Namelijk het mag niet dikker dan een millimeter worden aangebracht anders droogt het niet. Natuurlijk moet dat altijd het streven zijn om zo dun mogelijk te smeren!

Ten tweede is het minder flexibel na droging. Dit omdat in de plamuur waar DG... het over heeft beschikt over meer of iig betere weekmakers die in de verharder zitten. Deze zorgen voor blijvende flexibiliteit.

Professionele plamuur bestaat bijna altijd uit 2 componenten, das niet voor niets:)
 
zjaaakie said:
ik ken afwerkplamuur wel. Op zich fijn spul maar met nadelen. Namelijk het mag niet dikker dan een millimeter worden aangebracht anders droogt het niet. Natuurlijk moet dat altijd het streven zijn om zo dun mogelijk te smeren!

Ten tweede is het minder flexibel na droging. Dit omdat in de plamuur waar DG... het over heeft beschikt over meer of iig betere weekmakers die in de verharder zitten. Deze zorgen voor blijvende flexibiliteit.

Professionele plamuur bestaat bijna altijd uit 2 componenten, das niet voor niets:)

Dat laatste zat ik ook al aan te denken, door de menging krijg je de samenkomst van de juiste stoffen, de juiste reactie, en daardoor de juiste eigenschappen. Al is flexibiliteit bij plamuur ook al gering, maar daarom is het ook bedoeld voor het afwerken ;)
 
Ik heb men pop plaatje er dus afgeflext en wil de underseat dus 1 geheel maken met de zijschermen. Maar nu vraag ik em af wat ik in dat gat waar dat pop plaatje eerst doorheen stak moet doen. Gewoon met polyster opvullen of met plamuur? En hoe zat dat nou met glasvezelplamuur? Als ik eerst in de binnenkant polyster leg, polysterhars er op doe, danw as ik van plan om dat aan de buitenkant ook te doen. Maar kan ik het dan ook afwerken met glasvezelplamuur?
 
ProjectRox said:
Ik heb men pop plaatje er dus afgeflext en wil de underseat dus 1 geheel maken met de zijschermen. Maar nu vraag ik em af wat ik in dat gat waar dat pop plaatje eerst doorheen stak moet doen. Gewoon met polyster opvullen of met plamuur? En hoe zat dat nou met glasvezelplamuur? Als ik eerst in de binnenkant polyster leg, polysterhars er op doe, danw as ik van plan om dat aan de buitenkant ook te doen. Maar kan ik het dan ook afwerken met glasvezelplamuur?

Ben je nou nog niet begonnen met die kap :P

Wat je aan elkaar wilt maken leg je een matje achter, maak het jezelf makkelijk en doe het als een soort pleister.

Maak je oppervlakte lekker ruw, vetvrij en stofvrij.. dan een op maat geknipt matje op een alu plaat (mag ook iets anders) leggen en insmeren, en deze er vervolgens overheen leggen.(dan zet je aan de andere kant van het matje ook nog even een laagje polyhars) Hetzelfde doe je met dat gaatje. een klein matje erachter om te zorgen dat je een basis hebt. Dit doe je allemaal met polyester, dus niet met plamuur. ook aan de buitenkant zet je er een laagje polyesterhars overheen, dus ook dat gaatje opvullen. Pas als je dit zo ver hebt geschuurd dat het grotendeels klaar is, dan leg je er plamuur overheen om het af te werken.

Dus ja, om je laatste vraag te beantwoorden, dat kan je afwerken met je plamuur.
 
DG SF2 said:
Ben je nou nog niet begonnen met die kap :P

Wat je aan elkaar wilt maken leg je een matje achter, maak het jezelf makkelijk en doe het als een soort pleister.

Maak je oppervlakte lekker ruw, vetvrij en stofvrij.. dan een op maat geknipt matje op een alu plaat (mag ook iets anders) leggen en insmeren, en deze er vervolgens overheen leggen.(dan zet je aan de andere kant van het matje ook nog even een laagje polyhars) Hetzelfde doe je met dat gaatje. een klein matje erachter om te zorgen dat je een basis hebt. Dit doe je allemaal met polyester, dus niet met plamuur. ook aan de buitenkant zet je er een laagje polyesterhars overheen, dus ook dat gaatje opvullen. Pas als je dit zo ver hebt geschuurd dat het grotendeels klaar is, dan leg je er plamuur overheen om het af te werken.

Dus ja, om je laatste vraag te beantwoorden, dat kan je afwerken met je plamuur.

Ok bedankt. En neej ben er nog niet aan begonnen omdat men pa nog niet klaar is met lassen. Is laastens geopereert aan zen neus weer dus ligt het wat stil. Maar wil die kap wel goed doen.

En dan dat glasvezelplamuur. Is dat afwerk spul of gewoon puur voor de stevigheid?
 
ProjectRox said:
Ok bedankt. En neej ben er nog niet aan begonnen omdat men pa nog niet klaar is met lassen. Is laastens geopereert aan zen neus weer dus ligt het wat stil. Maar wil die kap wel goed doen.

En dan dat glasvezelplamuur. Is dat afwerk spul of gewoon puur voor de stevigheid?

Stevigheid maak je niet met plamuur. Je basis maak je met polyesterhars in combinatie met een matje, en dat is ook wat je die stevigheid geeft.
Plamuur moet je echt alleen gebruiken als je de basisvorm helemaal geschuurd hebt in het polyhars, en je dit tot in de puntjes glad en mooi gevormd wilt schuren. Daarvoor is plamuur.

Het is in vergelijking met polyhars veel te zwaar en heeft een veel kleinere weerstand voor het gaat scheuren.
 
Ok dus zo min mogelijk plamuur. Dan leg ik gewoon ana de binnenkant matjes met hars. Aan de buitenkant ook. Goed opschuren en dan een heel klein laagje plamuur. Dan scheurt het toch niet zo snel?

En als ik mijn hele voorkap dicht wil met licht moet ik dan matjes op men orginele koplamp leggen en hars overgooien en dan die matjes er weer aftrekken?
 
ProjectRox said:
Ok dus zo min mogelijk plamuur. Dan leg ik gewoon ana de binnenkant matjes met hars. Aan de buitenkant ook. Goed opschuren en dan een heel klein laagje plamuur. Dan scheurt het toch niet zo snel?

En als ik mijn hele voorkap dicht wil met licht moet ik dan matjes op men orginele koplamp leggen en hars overgooien en dan die matjes er weer aftrekken?

Niet helemaal, matjes aan de buitenkant zijn nutteloos... hetgeen wat je aan elkaar wilt maken moet je aan de buitenkant alleen strak maken, de stevigheid die je nodig hebt maak je volledig aan de binnenkant. Gewoon je kappen ruw maken, schoonmaken en er een laagje hars overheen zetten en dat schuren!

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met je voorkap dichtmaken en toch licht hebben? Iig wat je zegt klopt niet, is er geen situatie dat je je matjes weer wegtrekt. Als je bedoeld dat je de vorm van je koplamp na wil maken maar dit dicht wil maken dan leg je juist matjes over de koplamp en haal je de koplamp er achter weg. De matjes laat je zitten, dat is zoals ik al eerder heb uitgelegd altijd je basis als je iets dicht wilt maken.
 
ok bedankt dan weet ik nu genoeg. Dan alleen maar hars over de naden aan de buitenkant en aan de binnenkant hars met matjes. Dan zal ik eens zien of ik wat kan fixen met men koplamp anders gebruik ik gewoon men tnt koplamp. Nu weet ik hoe alles gefixed moet worden bedankt man :)
 
ik wil mijn aerox kappen aan elkaar plamuren, duoseat, achterkappen en z kappen,

ik zie bij projecten wel eens dat ze dat gedaan hebben, en ik vind het wel mooi,

maar ff een vraag, poleyesterd iedereen zijn duoseat eraan vast of vullen ze het gewoon op?

en kan ik de kap er zo overheen zetten als de tank er nog op zit enzow?

?
 
The Fatal said:
gewoon copy past in nieuw venster..

En imageshack laad dan de fotow sneller dan andere sites :)

Toch blijft het enorm irritant imo. En zou ik je pics even posten in het 'Hoe heb ik mijn kappen bewerkt' topic. Daar kan je er tips en commentaar op krijgen, dit is eigenlijk voor vragen bedoeld :).
 
DG SF2 said:
Toch blijft het enorm irritant imo. En zou ik je pics even posten in het 'Hoe heb ik mijn kappen bewerkt' topic. Daar kan je er tips en commentaar op krijgen, dit is eigenlijk voor vragen bedoeld :).
dan gaan we de fotows even verhuizen :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top