How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
Baretta said:
hmm, het lag idd al wat lang niet hard te worden, in me garage, daar is het 5 graden ofzo:P, ik had het om een uur of 5/half 6 aangebracht. Nu heb ik hem maar snel op me kamer gelegd, aangenamere temperatuur. Mischien iets te weinig verharder?? Ik had ongeveer 4 of 5 cm van zo;n rood straaltje verharder in ongeveer 4 cm (in ene pindakaaspot) hars gedaan, leek me wel netjes, dan duurt het drogen maar wat langer:P

Ik zou hier toch niet zo luchtig overdoen als ik jou was.
Het heeft al een tijdje in een veel te koude ruimte gelegen, en dat is gewoon niet goed, en mede daardoor zal je mengsel nooit zijn optimale sterkte gaan krijgen in mijn ogen.
Hoeveel verharder je erin doet snap ik helemaal niks van, het komt op mij over als zijnde 4cm verharder met 4cm poly. Dat zou betekenen dat je het 50%-50% hebt gemengd en dat is VEEEEL teveel verharder, maargoed ik hoop niet dat je het zo bedoeld.

Sommige mensen zien het als gezeur, en ik heb dezelfde mening lange tijd gehad, maar dat laten drogen in een te koele ruimte, teveel verharder, te weinig verharder, dat het een dag nodig heeft om niet meer te pikken is voor mij reden genoeg het eraf te halen en overnieuw te beginnen.

Ik heb met zulke geintjes meegemaakt dat het na maanden in 1x knap zei, en het compleet los was. Daar ga je niet van lachen :)

Denne 2004 said:
Weet iemand wat je moet doen als je hebt geplamuurd en alles hebt gelijk geschuurd ma nog geen verf erop gezet en mene plamuur begint na een dag te barsten??

Het kan aan meerdere dingen liggen, onder andere de neiging van polyester om te gaan krimpen zodra het is gemengd met verharder. Dit zorgt dus voor een grotere hoeveelheid druk dat erop komt te staan en hierdoor wil het nog wel eens gaan barsten.

Ik zou even overnieuw beginnen als ik jou was, barsten is nooit goed :).
Tip is: Niet teveel in 1x erop smeren. Doe het in lagen.

iig blijft het lastig te zeggen of dit het is.

DG SF2 said:
Ik zou hier toch niet zo luchtig overdoen als ik jou was.
Het heeft al een tijdje in een veel te koude ruimte gelegen, en dat is gewoon niet goed, en mede daardoor zal je mengsel nooit zijn optimale sterkte gaan krijgen in mijn ogen.
Hoeveel verharder je erin doet snap ik helemaal niks van, het komt op mij over als zijnde 4cm verharder met 4cm poly. Dat zou betekenen dat je het 50%-50% hebt gemengd en dat is VEEEEL teveel verharder, maargoed ik hoop niet dat je het zo bedoeld.

Sommige mensen zien het als gezeur, en ik heb dezelfde mening lange tijd gehad, maar dat laten drogen in een te koele ruimte, teveel verharder, te weinig verharder, dat het een dag nodig heeft om niet meer te pikken is voor mij reden genoeg het eraf te halen en overnieuw te beginnen.

Ik heb met zulke geintjes meegemaakt dat het na maanden in 1x knap zei, en het compleet los was. Daar ga je niet van lachen :)

neee, niet zovele verhader:P ik had in een pindakaaspot vanaf de bodem 4 cm Hars, en als je uit dat tubetje verharder spuit, komt er zo'n dun lijntje uit zeg maar, daarvan had ik 4 cm...

Denne 2004 said:
er zit waar een klein laagje plamuur op en het rare is dan mijn aangezet stuk niet barst maar mijn zijkanten da ik heb gemaakt wel

voor een foto zie op mijn scooterbase id: http://www.scooterbase.net/scoot.php?ID=25433

Jou aangezette stuk barst niet maar wat je hebt gemaakt wel :? Ik snap niet wat je bedoeld, en je foto's zijn helaas erg klein dus als je grotere/betere hebt zou ik die even uploaden.

Dat plamuur barst kan gebeuren door wat ik in mijn eerdere reply zei:

-Krimp eigenschap
-Teveel verharder, door een teveel aan hitte word je plamuur broos
-Op een te lage temperatuur laten uitharden
-Geen hechting
-Teveel spanning op het oppervlak dat je hebt geplamuurd.

Ga voor jezelf maar na welke het van deze kan zijn.

dna_mario said:
waarom noemen jullie het eigenlijk - PUR-schuim , het is tog - PU-schuim ? ..

heb je gelijk in, ws. spreektaal geworden.
Maargoed het gaat erom dat men begrijpt wat je bedoelt.

je kan ook andere blokken/soorten schuim gebruiken, bv. eps (piepschuim), xps (isolatieplaten v/d DOW), pvc schuim. Bij de eerste 2 moet je wel gebruik maken van epoxyhars omdat de styreen uit de polyester polystyreen oplost.

Die gescheurde plamuur, heb je de scheur die er zat goed gerepareerd. (goed uitgeslepen?). Anders ws. te dik geplamuurd.

Last edited:
Heeft iemand ooit wel eens gehad dat het gedeelte wat gepolyesterd is zacht werd toen je het ging schuren?
Het is me net overkomen.. :(

Tezzaahh said:
Heeft iemand ooit wel eens gehad dat het gedeelte wat gepolyesterd is zacht werd toen je het ging schuren?
Het is me net overkomen.. :(

Heb je het wel lang genoeg laten uitharden. Mischien was de bovenste laag wel hard maar daaronder nog niet.

Heb het een maand geleden gepolyesterd!
En hard was het zeker weten!
Heb het met schuurmachine geschuurd.. en volgas lang op 1 plek gehouden en dat was net erg zacht geworden en kon je zo buigen (is een stukje wat ik aan een kap heb vastgeplakt dus heeft verder geen stevigheid)
Nu is het weer koud en weer hard!
Heel raar..
Jammer genoeg zijn er nu 2 hoekjes beschadigt en ga ik dit nu maar weer opnieuw polyesteren!!

Oke is dus niet helemaal hard.
Foto:
136054090.jpg

Het geen wat aan de binnenkant zit is zacht geworden doordat ik het denk ik te veel geschuurd heb. Ik heb dit geschuurd omdat ik de dikte van de kap overal gelijk wil maken en daarom heb ik ook aan de achterkant polyester geplakt (er zat al polyester aan de voorkant maar dat bracht niet de gewenste dikte)
Kan ik dit nu zo laten en gaan plamuren of moet ik het opnieuw polyesteren/hard maken?

Tezzaahh said:

Wees slim en haal het helemaal weg. Zoveel is het niet. Je verhouding is gewoon niet goed geweest, het heeft totaal niet uitgehard. Door schuren kan er weer warmte onstaan, en de reactie in je plamuur die eerst ingevroren is (heel theorie verhaal niet boeiend voor dit onderwerp;)) kan daardoor weer op gang komen, maar het lijkt mij sterk dat dat op de temperatuur van schuren gebeurd.

Neem er nu iig de tijd voor, dat is beter als dat je het straks strak en gespoten hebt en het dan weer uiteen valt. Breek het uit en maak het helemaal overnieuw, dat is de enige manier waarop je zekerheid hebt.

Mischien dat alleen een nieuw laagje hars werkt. Met wat voor schuurmachine schuur je? Ik heb mijn poly met een mouse geschuurd en dat gaat perfect.

Maar als je zo'n groot ding gebruikt gaat het mischien wat te hard.

Hans F. said:
ws. komt het omdat te lang op dezelfde plek schuurt en het heet wordt.

Zou het dan zo warm worden? Hier ben ik nu ook wel benieuwd naar, volgens mij kan dat op zo'n temperatuur nooit. Ik denk dat het nooit hard is geweest daarbinnen :).

Het was maar een dun laagje polyester..
ik heb er gewoon te veel afgeschuurd en nu zit ik op het purschuim gedeelte (heb het opgevuld met purschuim)
Dat is natuurlijk zacht en veert mee als je het indrukt (wat nu dus het geval is)
Ik ben 3 middagen bezig geweest om de goede vorm te krijgen. Ik ga het dus niet weghalen!

Waarom gaat alles fout ;(

edit.. heb wel een klein schuurmachientje gebruikt maar stond wel op volle toeren!

Tezzaahh said:
Het was maar een dun laagje polyester..
ik heb er gewoon te veel afgeschuurd en nu zit ik op het purschuim gedeelte (heb het opgevuld met purschuim)
Dat is natuurlijk zacht en veert mee als je het indrukt (wat nu dus het geval is)
Ik ben 3 middagen bezig geweest om de goede vorm te krijgen. Ik ga het dus niet weghalen!

Waarom gaat alles fout ;(

Dan weet je toch al waarom het zacht is? :rolleyes: Purschuim is zacht. Ik begreep van je verhaal dat je poly zacht werd doordat je te lang op 1 plek hebt lopen schuren. Ik neem aan dat je een matje hebt gebruikt over het purschuim, aangezien je nu in het pur zit te schuren, zou ik alles eruit snijden wat zacht is, en dat opvullen met polyhars. Dat schuur je op dezelfde hoogte als de rest en je ziet en merkt er niks meer van.

Status
Not open for further replies.
Back