How to polyesteren deel #2

Bas

Administrator
Staff member
Deel 2!:

Kopie van de 1e post van deel 1:
http://forum.scooterforum.net/forum/f80/how-polyesteren-69705/

How To Polyesteren

Omdat we (Erwin en ik) gek werden van al die polyester topics en omdat we zelf wat moesten polyesteren dachten we. We maken een how to :p

Benodigheden:

-Albastine polyesterhars
-Albastine verharder
-Matjes
-Veeeeel weggooi kwasten aangezien je die maar 1 keer kan gebruiken.
-Bekertje of iets om het in te mengen.
-en natuurlijk de kap die je wilt polyesteren.

DSC01642.JPG

DSC01641.JPG


Stap 1:

Ruw het opervlak waar de polyester moet hechten wat op me een schuurpapiertje.

Stap 2:

Knip de matjes op maat, ongeveer 3cm buiten het deel wat gepolyesterd moet worden.

DSC01643.JPG


Stap 3:

Leg de matjes in de goede vorm en plak deze vast met schilderstape aan de zijkanten.

DSC01644.JPG


Stap 4:

Maak de polyesterhars aan, goed mengen, hoeveel verharder je moet gebruiken staat op de verpakking maar is vooral zelf proberen en ervaring. Gebruik voor het mengen een houten spateltje.

DSC01645.JPG


Stap 5:

Doop je kwast in de polyester hars en begin langzaam in de hoeken te deppen en werk zo naar het midden toe.

DSC01646.JPG

DSC01647.JPG


Als het eenmaal een btje vastzit verwijder dan de tape.

Als er eenmaal een laag opzit laat dit dan drogen en breng later nog 1 a 2 lagen op. (zonder matjes). Vind je het midden nog niet stevig genoeg knip dan een klein matje en dep dit weer in.

Stap 6:

Laat het nu goed drogen, en dan zou het er zo uit moeten zien:

DSC01649.JPG


DSC01650.JPG


Stap 7:

Nu begint het plamuren wij hebben hiervoor albastine polyester plamuur gebruikt even goed mengen met verharder en dan opbrengen. Gebruik best iets teveel plamuur dit kan je er later afschuren.

DSC01652.JPG


DSC01654.JPG


Dit was het, je moet gewoon ff oefenen en dan gaat het steeds beter, succes iedereen.

Jesse & Erwin
 
Advertisement - register to remove this

En nog een backup van de foto's
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    214.4 KB · Views: 34
  • 2.jpg
    2.jpg
    447 KB · Views: 20
  • 3.jpg
    3.jpg
    220.1 KB · Views: 17
  • 4.jpg
    4.jpg
    220.6 KB · Views: 21
  • 5.jpg
    5.jpg
    208.4 KB · Views: 20
  • 6.jpg
    6.jpg
    183.1 KB · Views: 18
  • 7.jpg
    7.jpg
    202.6 KB · Views: 18
  • 8.jpg
    8.jpg
    189.6 KB · Views: 19
  • 9.jpg
    9.jpg
    162 KB · Views: 14
  • 10.jpg
    10.jpg
    171 KB · Views: 14
  • 11.jpg
    11.jpg
    151.7 KB · Views: 22
Vandaag ook even een scheur poly-en uit een kap. Lijkt me gewoon 1 simpel matje voldoende om te voorkomen dat het opnieuw verder scheurt. Zijn er nog handige tips? Mensen die ruimte willen voor foto's oid, pm me dan zet ik ze wel online.
 
Hmm, dan gaan we alsnog hier verder, hoef ik niet weer de how-to te kopieren :) Wel zo handig om een nette startpost te hebben, ik zou eigenlijk hier een wiki artikel van moeten maken.
 
ik zag dat het wel aardig gaat met het poliesterre:)
nou had ik ff vraagje he
waarom leg je nou ook niet ff een matje aan de buiten kant?
je stort het nu met plamuur dicht wat ook wel strak te krijgen is enzo
maar mijn ervaring is dat na een tijdje met de scooter te hebbe gereden de plamuur los gaat zitten door alle trillingen enzo en met een dun laagje plamuur is de kans gewoon 70% minder.
ik werk zelf in de auto schade wereld en weet dus dat dikke lagen plamuur altijd problemen op leverd
ik heb zelf voor me slider de kappen van de ktp slider gekocht,de jongen die het gemaakt heeft heeft ook een laagje matten gelegd en toen alles af geplamuurd
mocht je interesse hebbe heb ik nog een hele reeks teror foto's van wat het gevolg is van beetje poliester en heel veel plamuur

dis gewoon een reactie om mijn ervaring te delen dus zie het niet als kritiek:p
 
Last edited:
Maar hoe kun je het goed strak krijgen als je iets over de kap heen legt? Ja plamuur erover, een heel klein beetje, maar dan maak je heel de kap boller toch.. lijkt me erg lastig om dan alles weer goed strak te krijgen
 
Maar hoe kun je het goed strak krijgen als je iets over de kap heen legt? Ja plamuur erover, een heel klein beetje, maar dan maak je heel de kap boller toch.. lijkt me erg lastig om dan alles weer goed strak te krijgen

Wat ik had gedaan is, de buitenkant afgeplakt en dan een paar lagen polyester + matten erin gelegd. Wat tbt slider hierboven zegt klopt wel, dit zal waarschijnlijk gaan scheuren..

@tbt slider: kun je niet die quote ff weghalen, best irritant zo :X
 
matje aan de buitenkant is prima strak te krijgen... gewoon schuren... doe ik ook altijd... ik krijg 3 lagen polyester op een kap nog wel strak.

Ik zit ook in de schadeherstel en spuiterij branche en wij doen dan vooral trucks, bussen, hoogwerkers etc. maar grote gaten in bijvoorbeeld een polyester achterkant van een bus maken wij dicht met polyplast. Dat is een groen plamuur met hele grove glasvezels er in. Dat is dus eigenlijk polyester maar dan in plamuur vorm. dit barst of breekt nooit door trillingen. dat is dus erg handig spul om zo'n gat op te vullen want het is ook nog eens goed schuurbaar.
 
Een mat aan de buitenkant is ook wel strak te krijgen. Alleen zie ik niet waarom je het zou doen.

Je legt een extra laag over de originele vormen van je kap heen. Hierna nog meer om het strak te schuren. Je hebt hier een groter oppervlakte voor nodig om dit weer weg te schuren als je wilt dat het strak is ten opzichte van de rest vd kap.

In mijn ogen is het dus gewoon onnodig.
 
Nou Daniël niet helemaal mee eens. Ik heb bijvoorbeeld het rooster van mijn NRG dicht gewerkt, en eerst alleen aan de binnenzijde. Maar omdat de kap flexibiel is en de kap dus "knikte" op het punt waarop hij bevestigd zat kwam er een scheur in (best snel eigenlijk). Als je dus aan de bovenzijde en onderzijde een maatje toevoegd, heb je in mijn ogen dubbel zoveel stijfheid / stevigheid in dat gedeelte zitten waarop de kans op scheuren minimaal is.

Maar op een vlak stuk (bijvoorbeeld een slot gat dichten in de zijkant van een kap o.i.d. is het wel overbodig omdat de kap op dat punt niet beweegt of flexiebel is.
 
In mijn ogen zal dit eerder zijn gekomen door spanningen die er al in zijn gekomen tijdens het hardingsproces.

Wat ik hiertegen altijd doe, is de kap inspannen op vaste punten, dat de polyester het geen kant op kan trekken tijdens het uitharden. Dit voorkomt spanningen en hierdoor benut je de sterkte van het polyester optimaal.

Zolang het ingespannen is, kan je dan ook altijd nog een extra laag aan de binnenkant neerleggen voor extra kracht.

Ook de omliggende gedeeltes waar je uiteindelijk een mat overheen legt om twee delen aan elkaar te maken kan je van tevoren verstevigen om dat soort scheuren te voorkomen.

Dit is allemaal mogelijk zonder het aan de buitenkant te leggen. Het is ook geen doodzonde om het aan de buitenkant te doen ;). Ik vind het alleen jezelf onnodig meer werk geven qua strakmaken.
 
Wat ik had gedaan is, de buitenkant afgeplakt en dan een paar lagen polyester + matten erin gelegd. Wat tbt slider hierboven zegt klopt wel, dit zal waarschijnlijk gaan scheuren..

@tbt slider: kun je niet die quote ff weghalen, best irritant zo :X

done;)
 
In mijn ogen zal dit eerder zijn gekomen door spanningen die er al in zijn gekomen tijdens het hardingsproces.

Wat ik hiertegen altijd doe, is de kap inspannen op vaste punten, dat de polyester het geen kant op kan trekken tijdens het uitharden. Dit voorkomt spanningen en hierdoor benut je de sterkte van het polyester optimaal.

Zolang het ingespannen is, kan je dan ook altijd nog een extra laag aan de binnenkant neerleggen voor extra kracht.

Ook de omliggende gedeeltes waar je uiteindelijk een mat overheen legt om twee delen aan elkaar te maken kan je van tevoren verstevigen om dat soort scheuren te voorkomen.

Dit is allemaal mogelijk zonder het aan de buitenkant te leggen. Het is ook geen doodzonde om het aan de buitenkant te doen ;). Ik vind het alleen jezelf onnodig meer werk geven qua strakmaken.


ok ik geef toe dat het meer werk is maar de kans dat het mis gaat is gewoon vele malen groter.
en ik denk dat mensen neit echt zitte te w88 op scheuren in plamuur om dat dat er te dik op zit en er te weinig stevigheid in zit,
lijkt neit echt netjes een prof gespoten kappenset met scheuren in het plamuur.wat je na mijn ervaring toch krijgt na verloop van tijd bij sprinter miss beetje eerder als bij een straat scoot maar toch ben je een keer aan de beurt.
maarja het is ieder voor zich ik kies persoonlijk voor meer werk en cker heid.
 
Op welke manier is het sterker. Geef mij een formule of beredenering die mij laat zien dat de krachten beter worden verdeeld als de mat aan de buitenkant zit, als wanneer hij aan de binnenkant zit.

-Polyester is even sterk aan welke kant je het ook gebruikt.
-Zodra de kap onder spanning komt na het monteren, gebeurd dit net zo bij een mat aan de buitenkant, als bij een mat aan de binnenkant.

Het enige wat in jou voordeel zou kunnen praten, is dat je aan de buitenkant misschien meer oppervlakte hebt om de krachten over te verdelen. Alleen geloof ik niet dat er zoveel krachten opkomen.

Ik wil geen wijsneus uithangen, maar vertel me eens waarop het gebaseerd is.

Verder kan ik met mijn werkwijze niet eens een scheur in het plamuur krijgen, want daarvoor gebruik ik het te dun. Hoogstens een mm. In mijn ogen moet plamuur ook zo gebruikt worden.

85% van de gevallen dat mensen een scheur in hun kap krijgen, komen voort uit het uithardingsproces van het polyester of hars. De samenstelling is niet goed, of het gaat trekken en geeft spanningen in de kap.

Dus in mijn ogen, en ik heb al heel wat polyester werkjes mogen aanschouwen, is dat waar iedereen zich in moet verdiepen als het om sterke, kwalitatief goede kappen gaat.
 
Wat een hoop onzin ook, aan de buitenkant zoiets doen is not done.
Je legt de mat, om hem erna voor 90% weg te schuren, en in een plooi/bocht is het haast niet goed te krijgen.

Polyester zijn er ook in verschillende sterktes te krijgen, 125 gr/250 gram enz enz enz...

Matjes uit de gamma etc die houden het gewoon niet, dat is regelrechte troep. Echte matten, en echte verharder, dat werkt zoveel makkelijker, is sterker enz goedkoper :p

Zo heb je ook nog erschillende soorten matten die de sterkte beinvloeden, of gebruik je hars of epoxy, maakt allemaal erg veel uit!
 
nah dat schuren is het probleem niet als je een beetje middelen er voor hebt... ik schuur polyester met een softpad op een exentrische schuurmaschine met korrel 120 op lucht.. nou dan vliegt het er af hoor en is nog goed strak te krijgen ook. zo kan je dus zegmaar het hele gat opvullen ter dikte van de kap zelf. ipv alleen een matje boven of onder en de rest plamuur.

Maar het makkelijkste is zoals ik eerder zij dat polyester glasvezel plamuur. weegt niets en is super sterk en barst niet.
 
Ik snap je principe. Maar nogmaals denk ik niet dat er zoveel kracht op komt te staan dat dit nodig is. Ik dek mezelf in door de delen aan de onderkant te verstevigen of de stijfheid ervan te vergroten, hoe je het ook wilt noemen. Om daarna pas een mat eroverheen te leggen om ze te verbinden. Zelfde principe, weegt ong even veel, sterk genoeg, en je hebt niks aan de buitenkant liggen :).

Maar ik zie wat je bedoelt, ieder z'n manier toch.
 
gebruik je hars en kan je best 2 matjes gebruiken,
dat je die 2e toch helemaal wegschuurt, dat negeren we maar even. :p


Maar gebruik je 1 mat,, met epoxy, dan heb je echt stevige shit, gebruik je dan nog een kevlar of carbon matje, nou dan is het helemaal niet meer kapot te krijgen. kost wel wat meer per m². dat is bijzaak :+
 
Back
Top