How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
Dus even voor de duidelijkheid alleen de binnenkant weghalen.. inclusief het purschuim..
dan alles opvullen met hars zonder matje?

En het dunne laagje hars/mat wat er nu nog op zit is nu heel flexibel geworden ja!

Tezzaahh said:
Dus even voor de duidelijkheid alleen de binnenkant weghalen.. inclusief het purschuim..
dan alles opvullen met hars zonder matje?

En het dunne laagje hars/mat wat er nu nog op zit is nu heel flexibel geworden ja!

Ik heb dit ook een keer gehad, ik heb toen een stanleymesje gepakt en ben gaan drukken op de laag. Overal waar ik zo doorheen kon prikken heb ik weggesneden. Niet er dwarsdoorheen, maar voor voldoende oppervlakte gezorgd en dit heb ik in 2 of 3x vol gelegd met hars. Gezorgd dat er een bult opzat dit vervolgens glad geschuurd ten opzichte van de rest. Je zag er niks van, en heb er ook nooit geen last meer mee gehad.

Pas wel op dat je nu niet door het schuren straks ergens anders hetzelfde krijgt. Beter teveel wegsnijdne dan te weinig, anders blijf je bezig. Nooit te lang in je hars schuren dan krijg je dus wat jij nu hebt ;)

Toen ik het dunne stukje polyester en purschuim weghaalde zag ik tot mijn grote schik dat de voorkant ook heerlijk buigzaam was!
Heb dus nu aan de achterkant weer een matjes met polyester geplakt en dan hopen dat het weer stevig word!

kan je eigenlijk een mal maken in klei?
dan gelcoat erin smeren, 1 mat voor het geheel als buitenste laag die in smeren en vervolgens sterker maken met kleintjes.

Ik ben nu bezig om een (miniatuur)speedbootje te polyesteren :W

Op mijn werk hadden ze er een malletje voor liggen, die wouden ze weg gooien. Dus heb ik hem maar ff mee genomen :P

Last edited:
Weet iemand een winkel in de regio mechelen - leuven waar men spuitplamuur kan kopen want ik vindt dat dus nergens en zonder dat kan ik niet verder plamuren en men kappen afwerken

greetz denne

Tezzaahh said:
Oke is dus niet helemaal hard.
Foto:
136054090.jpg

Het geen wat aan de binnenkant zit is zacht geworden doordat ik het denk ik te veel geschuurd heb. Ik heb dit geschuurd omdat ik de dikte van de kap overal gelijk wil maken en daarom heb ik ook aan de achterkant polyester geplakt (er zat al polyester aan de voorkant maar dat bracht niet de gewenste dikte)
Kan ik dit nu zo laten en gaan plamuren of moet ik het opnieuw polyesteren/hard maken?

wat ik zou doen is zoietzo om het poly harder te maken iets meer verharder gebruiken
en om iets op te dikken glasvezelplamuur gebruiken zo zit er wel een verinding in en word het tog dik
als je met gewoon plamuur gaat werken schuurt het gewoon kapot en kan je weer op nieuw beginnen

Tezzaahh said:
omg anders stond net mijn potje met hars in de fik :eek:

Dan voeg je nu VEEL teveel verharder toe.

Oppassen dus. Tussen wat je eerst deed en nu moet je in gaan zitten. Als het in de fik staat heb je er echt veel teveel bij gedaan.

Al opgelost.. kan het ook zijn, dat als je teveel afwerkplamuur op 1 plek gebruikt, dat het niet droog word?

DJT-Speed-Area said:
Al opgelost.. kan het ook zijn, dat als je teveel afwerkplamuur op 1 plek gebruikt, dat het niet droog word?

Nee, je mengt het voordat je het aanbrengt. Droogt het niet is je verhouding dus niet goed.

Status
Not open for further replies.
Back