How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
Ik ga dit dus binnekort plamuren en polyesteren

wgrc0j.jpg


wgrc46.jpg


maar ik meot dus gewoon ong 0.5cm weghalen zodat het niet te dik word dan meot ik er matjes overheen doen en dan plamuur.. en scheurt het dan niet?
 
daniel16 said:
Ik ga dit dus binnekort plamuren en polyesteren


maar ik meot dus gewoon ong 0.5cm weghalen zodat het niet te dik word dan meot ik er matjes overheen doen en dan plamuur.. en scheurt het dan niet?

Lees het topic even door :rolleyes: In de laatste paar weken heb ik het hier al minstens 5x neer getypt.
 
het topic is 23 pagina's lang.. en ik heb wel een heel groot oppervlak hé

btw kanb er gewon over matjes heen gespoten worden? bij die foto van die koplampen zie ik ook nog een stuk matjes
 
daniel16 said:
het topic is 23 pagina's lang.. en ik heb wel een heel groot oppervlak hé

btw kanb er gewon over matjes heen gespoten worden? bij die foto van die koplampen zie ik ook nog een stuk matjes

In de laatste weken zeg ik. dat zijn hoogstens 5 a 6 pagina's. Er kan wel over matjes heen gespoten worden. Het ziet er alleen niet uit :). De vorm dieper leggen, matjes eroverheen, plus een laag polyhars om het in model te schuren.

Pas HEEL goed op dat je niet in je matje komt te schuren.
 
DG SF2 said:
In de laatste weken zeg ik. dat zijn hoogstens 5 a 6 pagina's. Er kan wel over matjes heen gespoten worden. Het ziet er alleen niet uit :). De vorm dieper leggen, matjes eroverheen, plus een laag polyhars om het in model te schuren.

Pas HEEL goed op dat je niet in je matje komt te schuren.

ké thnx man) en dus na de laag polyhars plamuur over alles en matjes enz mogen niet zicht baar zijn
 
daniel16 said:
ké thnx man) en dus na de laag polyhars plamuur over alles en matjes enz mogen niet zicht baar zijn

Je hebt echt helemaal niks gelezen uit dit topic :rolleyes:

Je gaat net zolang met polyhars bezig totdat de vorm er helemaal inzit en het puur en alleen op een paar oneffenheden aankomt, DAN en niet eerder ga je pas plamuur gebruiken. De matjes mogen natuurlijk niet te zien zijn.
 
Weer hulp nodig.
Hele middag bezig geweest met 't roostertje. Vorm uitgemeten en uitgesneden.
Vervolgens ruw gemaakt met korrel 40, schoongemaakt, ontvet en ingesmeerd met hars; matjes ingesmeerd met hars en zo dus vast gezet. 't Verbaasde me hoe netjes en symmetrisch het vast zat.
Was gewoon goed hard geworden etc.
In de tussentijd de versteviging gemaakt zodat er minder stress op 't polyester zou komen met rijden.
Toen ik weer naar 't polyesterwerk keek zaten er wat kleine plekjes waar lucht onderzat;niets ernstig dat 't daar zat - einde van 't strookje bijvoorbeeld, maar wanneer ik m'n nagel eronder stak en lichtjes druk erop uitoefende had ik 't idee dat 't veel te makkelijk loskwam.
Uiteindelijk het hele gebeuren er weer aftrokken. Nu heb ik de vorm nog helemaal netjes, maar ik krijg 'm er niet netjes opgeharsd. Ik zal 't dus alsnog opnieuw moeten doen. Word er nu toch aardig moe van dat ik alles volgens de voorschriften doe (?) en 't vervolgens nog mislukt.

Heeft iemand enig idee wat er fout is gegaan en wat ik eraan kan doen?
 
Ben weer ff bezig geweest met mijn voorkap en dit keer met plamuur. Heb er dit nu van gefixt:

xmki88.jpg


xmkil1.jpg


Allen wat ik nog wel ben vergeten en wel van baal zijn de kleine gaatjes bijvullen met hars:

xmkj00.jpg


xmkj2t.jpg


Zou ik dat nog kunnen doen? Of is dat nu te laat? Of kan ik het gewoon wegwerken met plamuur?
 
ZIPSP|Castrol said:
Weer hulp nodig.
Hele middag bezig geweest met 't roostertje. Vorm uitgemeten en uitgesneden.
Vervolgens ruw gemaakt met korrel 40, schoongemaakt, ontvet en ingesmeerd met hars; matjes ingesmeerd met hars en zo dus vast gezet. 't Verbaasde me hoe netjes en symmetrisch het vast zat.
Was gewoon goed hard geworden etc.
In de tussentijd de versteviging gemaakt zodat er minder stress op 't polyester zou komen met rijden.
Toen ik weer naar 't polyesterwerk keek zaten er wat kleine plekjes waar lucht onderzat;niets ernstig dat 't daar zat - einde van 't strookje bijvoorbeeld, maar wanneer ik m'n nagel eronder stak en lichtjes druk erop uitoefende had ik 't idee dat 't veel te makkelijk loskwam.
Uiteindelijk het hele gebeuren er weer aftrokken. Nu heb ik de vorm nog helemaal netjes, maar ik krijg 'm er niet netjes opgeharsd. Ik zal 't dus alsnog opnieuw moeten doen. Word er nu toch aardig moe van dat ik alles volgens de voorschriften doe (?) en 't vervolgens nog mislukt.

Heeft iemand enig idee wat er fout is gegaan en wat ik eraan kan doen?

Je doet inderdaad vrijwel alles goed! Ik denk alleen dat je geen rekening hebt gehouden met het laagje polyhars insmeren voordat het matje erop komt dat je deze laag zo strak mogelijk moet hebben, en met het matje erop alles een keer stevig strak moet trekken. Daarom gebruik ik ook geen kwast maar een plastic 'kammetje' wat ze ook gebruiken om de lucht onder een sticker vandaan te krijgen. Het moet er gewoon strak opkomen te zitten, want lucht ertussen kan inderdaad kut zijn.

Moet zeggen: Erg verstandig dat je het eraf hebt getrokken. Goeie keus!
 
ProjectRox said:
Ben weer ff bezig geweest met mijn voorkap en dit keer met plamuur. Heb er dit nu van gefixt:

Allen wat ik nog wel ben vergeten en wel van baal zijn de kleine gaatjes bijvullen met hars:

Zou ik dat nog kunnen doen? Of is dat nu te laat? Of kan ik het gewoon wegwerken met plamuur?

Waarom ben je al met plamuur begonnen? Zo te zien heb je lopen vullen met plamuur. Ik denk dat je weer te vroeg hiermee bent begonnen. Die kleine gaatjes waar je het over hebt.. daar is plamuur juist voor :). Dat is afwerking. Je hebt nu weer een laag plamuur over je hars gezet wat je in mijn ogen gewoon met polyhars zou moeten doen.
 
Die matjes had ik helemaal vlakgeschuurt tot het helemaal gelijkw as met die kap. Heb lang staan schuren en doen en alles was zo goed als vlak. Daar heb ik nu een laag plamuur over gedaan.
 
DG SF2 said:
Je doet inderdaad vrijwel alles goed! Ik denk alleen dat je geen rekening hebt gehouden met het laagje polyhars insmeren voordat het matje erop komt dat je deze laag zo strak mogelijk moet hebben, en met het matje erop alles een keer stevig strak moet trekken. Daarom gebruik ik ook geen kwast maar een plastic 'kammetje' wat ze ook gebruiken om de lucht onder een sticker vandaan te krijgen. Het moet er gewoon strak opkomen te zitten, want lucht ertussen kan inderdaad kut zijn.

Moet zeggen: Erg verstandig dat je het eraf hebt getrokken. Goeie keus!

Naja, ik ga 't dan maar eens proberen met dat straktrekken. Ik heb alleen toch niet helemaal 't idee dat dat zo'n verschil zal maken, het zat immers wel netjes vast.
Het enige waarvan ik denk dat 't misschien 't probleem kan zijn is de hoeveelheid verharder die ik met de hars vermeng. Omdat 't lastiger is om 't roostertje goed op z'n plek te houden gooi ik er altijd wel een lekker toefje doorheen, zodat 't wat sneller hard is. Opzich lijkt me dit geen verschil mogen maken.

Bah, heb geen zin 't weer overnieuw te doen.
 
ZIPSP|Castrol said:
Naja, ik ga 't dan maar eens proberen met dat straktrekken. Ik heb alleen toch niet helemaal 't idee dat dat zo'n verschil zal maken, het zat immers wel netjes vast.
Het enige waarvan ik denk dat 't misschien 't probleem kan zijn is de hoeveelheid verharder die ik met de hars vermeng. Omdat 't lastiger is om 't roostertje goed op z'n plek te houden gooi ik er altijd wel een lekker toefje doorheen, zodat 't wat sneller hard is. Opzich lijkt me dit geen verschil mogen maken.

Bah, heb geen zin 't weer overnieuw te doen.

Verharder heeft niks te maken met lucht erin. Verharder is simpelweg het goedje dat de reactie in werking zet. Doe je er teveel in zal er teveel aan warmte ontstaan, gaat de reactie te snel en komen er van binnen al zwakke plekken in. Broos dus. Te weinig verharder en de reactie kan niet compleet worden, vandaar dat het plakkerig blijft :).

Lucht ertussen ligt imo aan hoe je het opbrengt :).
 
Netjes.. vind vooral dat puntje.. wat je niet strak heb getrokken erg gaaf :D je ziet vaak dat ze die ook weg hebben gewerkt.
Maar eigenlijk hoort dit in het "ik heb mijn kap bewerkt" topic :P
 
Als ik bijv bij een sr het gedeelte van de koplamp dicht wil plamuren zou ik er na die tijd nog wat uit kunnen frezen of zou alles dan kapot gaan?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top