How to Polyesteren

Status
Not open for further replies.
ZIPSP|Castrol said:
Wie-o-wie kan me een stukje opweg helpen? :)

Ik hoop dat ik wat nuttige tips krijg. :)
Alvast bedankt.

ps. Deze kap was van Arno, toen 'ie hier nog op 't forum zat (blauw ICE frame)

Die scheurtjes zijn vrij makkelijk te repareren. Ik doe het altijd door er eerst een V-vorm met de dremel in te maken. Altijd iets langer en breder als je scheur dus. Dit is om voldoende oppervlakte te maken voor je polyester/plamuur om het op te vullen.

Dan zorgen voor een ondergrond om het op te vullen, bijvoorbeeld een matje(hier kan je veel voor gebruiken) en glad schuren. Neem voor dit vullen rustig je tijd en gooi het niet zomaar dom vol. Liever in 3x goed dan in 1x fout.

Wat je verder in die kap wil maken weet ik niet,maar dat kan lastig worden. Je zal de vorm eruit moeten halen van wat je erin wilt hebben, door deze trillingen van bijvoorbeeld een dremel zou het kunnen gebeuren dat het gaat knappen.
 
DG SF2 said:
Dat moet dan wel heel apart zijn wil het echt een reactie zijn geweest.

Primer wil nog wel eens reageren met plamuur, dan krijg je het 'eiland' principe :). Ik blijf van mening dat Albastine er helemaal niks mee te maken heeft, en je met dat merk net zo goed een kap kan doen :). Natuurlijk zit er wel verschil in, maar in die mate niet. Dat jij nu Albastine aanwijst als dader kan je niet onderbouwen aangezien jij vast en zeker niet meer weet of je dezelfde verhouding hebt gemengd bij de Albastine plamuur als dat van je spuiter. (om maar een voorbeeld te geven dat het geen eerlijke conclusie is)

Een reactie waar het van scheurt is zeldzaam, helemaal na zo'n lange tijd. Een gevolg is eerder mijn gok. Wat mij bij jou lijkt is spanning op de kap aangezien je zegt dat het eerder een tijdje is goed gegaan. Mijn gok staat op dat er op de 1 of andere manier druk op de kap is komen te staan, wat bij nog al veel mensen gebeurd in het polyester proces door de krimpeigenschappen.

Die albestine zit in een tube en hoef je niet te mengen met een verharder? ZIt er al in.

Er de scheuren zitten op de overgang van plamuur naar de gewone kap.
 
TunedFox said:
Die albestine zit in een tube en hoef je niet te mengen met een verharder? ZIt er al in.

Er de scheuren zitten op de overgang van plamuur naar de gewone kap.

Dat zeg ik dus, niet te vergelijken met het plamuur vd spuiter!

De scheuren zitten 9vd 10x in de overgang van wat je gemaakt hebt met de gewone kap. Daar staat natuurlijk het meeste druk op.

Edit: Ik zie dat je wat er gezegd is over je kap problemen tegenspreekt, het is als hulp bedoeld. Geen kritiek :)
 
Nou dat van mij is dit keer hard geworden :). Heb voor de zekerheid matjes aan de achterkant gelegt EN aan de voorkant 1 laag.... Weet het hels veel schuren maar wil het goed hebben want het is voor op de straat. Zal morgen ff goed gaan schuren en dan moet ik ff plamuur halen.

Ik kan gewoon over de matjes schuren en doen en dan met plamuur er over strijken?
 
Ja, je kan ook een schuurmachien gebruiken voor het polyester, en dan de plamuur proberen in 1 strakke beweging erop te doen, en dan schuren, en dan weer een laag en zo opbouwen.
 
en tto hoe ver moet ik dat polyster opschuren? gewoon tot het vlak is? en met welke korrel kan ik het beste gaan schuren met de mouse?
 
Zoals ik al zei hebben die matjes aan de voorkant geen nut en ga je alleen maar last van hebben imo :). een Tnt koplamp sluit al mooi aan met de Aerox kap neem ik aan, dus dan is het een kwestie van de naden wegwerken. Aangezien je ene matje ergens overheen legt krijg je een hoogte verschil. Dus om die naden mooi weg te krijgen moet je eerst door je matje aan de buitenkant schuren om de juiste hoogte te krijgen.

Het is dat of het helemaal net iets naar boven leggen, maar daar zal mijn keus niet op hebben gelegen iig.

Edit: schuur het maar met korrel 80 of 120
 
Mwa die koplamp sloot niet echt goed aan dus had ik het daar maar ff over heen gedaan nog. Maar zal de mouse morgen dan wel pakken en ff goed schuren dan. Zal wel eens zien of ik er wat van kan maken. Het is nu echt goed hard en plakt niet meer zoals men vorige laag. Ben minder zuinig geweest met de verharder :).
 
ProjectRox said:
Mwa die koplamp sloot niet echt goed aan dus had ik het daar maar ff over heen gedaan nog. Maar zal de mouse morgen dan wel pakken en ff goed schuren dan. Zal wel eens zien of ik er wat van kan maken. Het is nu echt goed hard en plakt niet meer zoals men vorige laag. Ben minder zuinig geweest met de verharder :).

Je snapt niet wat ik bedoel :).

Ik weet dat de koplamp niet aansluit, dat is als je er 1 geheel van wil maken juist een voordeel.

Je legt er nu een matje OVER. Dus je maakt hoogte verschil. Dit is dus te zien als je dit laat zitten ten opzichte van de normale hoogte en vorm van de standaard Aerox voorkap. Om dit niet te krijgen moet je dat hoogte verschil weg schuren, dus wat doe je dan? Dat matje wegschuren :).

Zoals ik in eerder antwoorden op jou vragen heb getypt zijn matjes om een basis te maken. Die basis had jij al in de vorm van de Aerox voorkap en voorlicht.

Wat je beter had kunnen doen imo is: die naden opvullen en die glad schuren ten opzichte van je Aerox kap overlopend naar het licht. Daardoor word het 1 geheel. De stevigheid heb je compleet aan de achterzijde gemaakt als het goed is. Daarom zeg ik nogmaals: Die matjes aan de voorkant zijn nutteloos.
 
ok, weet ik dat voor men achterkappen... Zal wel ff met het dremeltje gaan schuren en hopelijk dat ik er wat van kan maken en dat het niet al te veel opvalt....
 
DG SF2 said:
Dat zeg ik dus, niet te vergelijken met het plamuur vd spuiter!

De scheuren zitten 9vd 10x in de overgang van wat je gemaakt hebt met de gewone kap. Daar staat natuurlijk het meeste druk op.

Edit: Ik zie dat je wat er gezegd is over je kap problemen tegenspreekt, het is als hulp bedoeld. Geen kritiek :)

Het was niet als tegenspreken bedoeld ;)

Maar je zegt zelf dat die albestine niet te vergelijken is met de plamuur van de spuiter. Dus zeg in principe dat het aan de albestine KAN liggen.

Maar ja, k baal er wel van. Was me eerste poly/plamuur ding maar ben er echt super lang mee bezig geweest.
 
DG SF2 said:
Die scheurtjes zijn vrij makkelijk te repareren. Ik doe het altijd door er eerst een V-vorm met de dremel in te maken. Altijd iets langer en breder als je scheur dus. Dit is om voldoende oppervlakte te maken voor je polyester/plamuur om het op te vullen.

Dan zorgen voor een ondergrond om het op te vullen, bijvoorbeeld een matje(hier kan je veel voor gebruiken) en glad schuren. Neem voor dit vullen rustig je tijd en gooi het niet zomaar dom vol. Liever in 3x goed dan in 1x fout.

Wat je verder in die kap wil maken weet ik niet,maar dat kan lastig worden. Je zal de vorm eruit moeten halen van wat je erin wilt hebben, door deze trillingen van bijvoorbeeld een dremel zou het kunnen gebeuren dat het gaat knappen.

Bedankt voor de tip.
Aangezien bij nader bekijken bleek dat 't polyester tot ver onder de scheuren losgelaten was, heb ik gister maar besloten alles er toch af te 'slopen'. Hij is nu dus weer helemaal kaal en ik ga 'm ditkeer gewoon zelf (proberen) netjes dicht te maken. Ik kwam er dus ook achter dat er onder het koplamp gedeelte 2 sleuven zijn gefreesd/weggehaald ala Chezmo's ICE.

Als ik je reacties zo lees is 't dus 't beste om puur en alleen aan de achterkant van de gaten de matjes te leggen. Maar wanneer ik keek naar waar de scheuren ontstaan waren, was dat juist in de laag plamuur die daarop lag. De kap van een ICE is vrij flexibel en ik weet dus niet zeker of niet alsnog gaat barsten wanneer ik enkel de achterkant poly en de restruimte opvul met plamuur. Tips? :)
 
TunedFox said:
Het was niet als tegenspreken bedoeld ;)

Maar je zegt zelf dat die albestine niet te vergelijken is met de plamuur van de spuiter. Dus zeg in principe dat het aan de albestine KAN liggen.

Maar ja, k baal er wel van. Was me eerste poly/plamuur ding maar ben er echt super lang mee bezig geweest.

Het zou eraan kunnen liggen maar ik betwijfel het :). Ik zeg ook niet dat het totaal niet waar is, ik zeg dat het nog door niemand bewezen is.

En ik kan erg goed snappen dat je baalt, maar als je met polyester werkt is dat gewoon 1 vd grote risico's. Succes iig :)
 
ZIPSP|Castrol said:
Bedankt voor de tip.
Aangezien bij nader bekijken bleek dat 't polyester tot ver onder de scheuren losgelaten was, heb ik gister maar besloten alles er toch af te 'slopen'. Hij is nu dus weer helemaal kaal en ik ga 'm ditkeer gewoon zelf (proberen) netjes dicht te maken. Ik kwam er dus ook achter dat er onder het koplamp gedeelte 2 sleuven zijn gefreesd/weggehaald ala Chezmo's ICE.

Als ik je reacties zo lees is 't dus 't beste om puur en alleen aan de achterkant van de gaten de matjes te leggen. Maar wanneer ik keek naar waar de scheuren ontstaan waren, was dat juist in de laag plamuur die daarop lag. De kap van een ICE is vrij flexibel en ik weet dus niet zeker of niet alsnog gaat barsten wanneer ik enkel de achterkant poly en de restruimte opvul met plamuur. Tips? :)

De matjes scheuren ook vrijwel nooit, het zijn de lagen daarboven inderdaad.

Wat jij simpel kan doen is zorgen dat je kap in de breedte op meer dan 1 plek vast staat. Probeer dit te doen als de kap op de scooter zit zodat je hem niet op de verkeerde breedte vast zet. Hiermee neem je een heleboel stress weg uit het polyester werk.

Het klinkt een beetje raar maar ik dnek dat je weet wat ik bedoel. Het kan met een simpele steun die de beide zijkanten op een vast punt houdt en dus kan de kap niet meer wiebelen en zorgen voor druk op je polywerk.
 
Grappig dat ik precies aan die oplossing zat te denken. 2 aluminium stripjes over de gehele breedte of misschien in kruis vastgepolyesterd zullen toch wel voldoen? 't Word wel lastig om te werken wanneer de kappen vastzitten ivm 't beenschild waaraan 'ie dan vastmoet, dat is nog even een probleem.

Hoop dat 't nu een keer vrijwel vlekkeloos gaat.:X
 
ZIPSP|Castrol said:
Grappig dat ik precies aan die oplossing zat te denken. 2 aluminium stripjes over de gehele breedte of misschien in kruis vastgepolyesterd zullen toch wel voldoen? 't Word wel lastig om te werken wanneer de kappen vastzitten ivm 't beenschild waaraan 'ie dan vastmoet, dat is nog even een probleem.

Hoop dat 't nu een keer vrijwel vlekkeloos gaat.:X

Ik zou een andere aansluiting proberen te fixen dan het vast zetten met polyester. Ze moeten de druk opvangen, dan is een kunstof/alu verbinding of een alu/alu verbinding beter en stugger dan dit met polyester te doen :).

Succes iig :). Rustig je tijd nemen dan komt het wel goed.
 
Ik ben net weer bij de doe het zelf zaak geweest waar ik mijn plamuur heb gekocht. Nu vertelde ik dus dat mijn kap helemaal gescheurt was. Die man van die zaak is vertelde dus dat die albestine in een tube alleen is om de laatste kleine haarscheurtjes eruit te halen. Je moet er niet meer dan een 10de milimeter op doen. Het iid met krimpen te maken dat het gescheurt is.

Had ik polyesterplamuur gebruikt dan was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest.

Dit is trouwens niet om mijn probleem tegentespreken (DG SF2 :P) maar als hulp voor de rest dat je beter die niet kan gebruiken als je veel moet plamuren. Koop dan polyplamuur die je zelf moet mengen met verharder.
 
Mijn voorkap dus:

x6fxvd.jpg


Moet nu wat plamuur hebben maar vraag me toch nog wat af aan 1 klein puntje:

Dat haakje dat je op het voglende plaatje ziet is dat ergens nuttig voor? Of kan ik em der af dremelen? Of is het beter om hem er bij te plamuren?

x6fyb6.jpg
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top