How to polyesteren deel #2

• Thread starter Thread starter Bas
  • Start date Start date
Als jij de plek waar de poly moet hechten goed opschuurt (korrel 60, 80) moet het goed hechten.

Je maakt het allemaal zo strak mogelijk met alleen polyster. Vervoglens smeer je er zo weinig mogelijk plamuur op. Plamuur is het gene wat het vaakst scheurt. Als je maar een heel klein laagje plamuur hebt is de kans op scheuren het minst.

Als je het proces goed doet zal het niet zomaar scheuren.

O-)

17082008755.jpg

Heej die heb ik ook ergens anders gezien ..... composietforum.nl (kuch reclame kuch)

En we hadden een kap :W

19082008763.jpg

920 gram trouwens, mijn versie moet 550 zijn. Later een carbon versie. Ben ook begonnen aan een mal van me kuip. Binnenkort foto's :)

Even een vraag. Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar de website van L&M Design. Misschien kan ik hem niet vinden omdat ik nu in Zweden zit en de Google hier niet zo zeer naar Nederlandse pagina's zoekt.

Heeft iemand een Internet adres of mail adres (telefoonnummer) zodat ik contact met het bedrijf op kan nemen?

Het gaat overigens over een compleet gesloten zitje (en tankcover) voor een Aprilia RS125 model '94>'99. De fiets moet het circuit op maar ik kan de kuipen zelf nergens vinden. Vandaar dat ik wil informeren hoeveel een custom made exemplaar moet gaan kosten.

P.S. Overige bedrijven/goede beunhazen die de zelfde dienst kunnen leveren zijn ook welkom natuurlijk!

http://www.vfracing.be/N_frame.html?http://www.vfracing.be/racing_N_grp_18-1.html

alleen t zitje moet nog n matje op ;)

Miss. een idee als iedereen een kap aan Kees leent om mallen te maken ? :W Kan die zo kant en klaar kappen verkopen. In jouw gewenste materiaal. :)

endat je straks je homemade-kap, waar je hard aan gewerkt hebt, bij iedereen ziet. Laat staan dat je er nog iets voor terug krijgt.

Haha zit er niet op te wachten, maar ik naai sowieso niemand met dat soort dingen omdat ik weet hoe dat is.

Maar, ben best bereid om iemand mee te laten profiteren als ik zijn kap mag kopieëren en verkopen.

Heb van de week een mal gemaakt van me kuip, zal straks misschien wel eens een foto posten :)

Heey kees,
Vraagje,
die lijst die je had gemaakt bij poly service daar zit geen gelcoating bij toch ?
Waarom laat je die weg dan ? want dat is toch de laag die de kap nodig hebben om het strak te krijgen zonder al te veel te hoeven plamuren ;)
Want ik zat ook te denken miss mijn voorkap na te maken of mijn achterkap van mij Sr ;)
Daarom dacht ik miss ff wat vragen stellen aan jouw ;) denk dat ik je ff aanspreek op Nijmegen als je het niet erg vind ;)
Ik hoor het wel
MzzL Jeroen W.

Heey Jeroen,

Ja gelcoat heb je gewoon nodig, weet niet waarom dat niet op het lijstje stond :p

Maar als je me aanspreekt op Nijmegen is prima.

Ik ben ook even verder gegaan vanavond/vannacht;

Eerst een mal gemaakt van me kuip :)
23082008771.jpg

En uit enthouiasme wouden Sander en ik een carbon versie maken, ik twijfelde nogal (omdat het gewoonweg focking duur is) maar aangezien hij de vezels heeft betaalt, why not :+

23082008777.jpg

Vooral het knippen en de matten op maat leggen was een hels karwei. Maar uiteindelijk is het inpregneren nog aardig gelukt vind ik zelf, ik ga hem morgen avond pas lossen omdat epoxy best lang nodig heeft om uit te harden!

Hijs is 1 laag 200 gram carbon dik, en op sommige plekken hier en daar wat verstevigd, word dus sowieso een wiebel kap ben ik bang hehe. Er zit ongeveer 150 gram aan vezels in en 150 gram hars, dus in totaal hoop ik dat de kap rond de 300 gram zit straks!

Goed bezig Kees. Als ik dat carbon zie heb ik zelf ook direct zin om eraan te beginnen. Alleen is carbon zo duur om ff mee te prutsen zegmaar :D.

Hijs is 1 laag 200 gram carbon dik, en op sommige plekken hier en daar wat verstevigd, word dus sowieso een wiebel kap ben ik bang hehe. Er zit ongeveer 150 gram aan vezels in en 150 gram hars, dus in totaal hoop ik dat de kap rond de 300 gram zit straks!

Maak je het omwille van het gewicht of voor het uitzicht?
Als het enkel voor het uitzicht is kan je de binnenkant lamineren met gewone glasvezel om de prijs te drukken.

Is het trouwens geen beter idee om even koolstof icm aramide vezel te gebruiken (carbon/kevlar). Dit kan ook weer wat beter tegen de steenslag en valschade. Als hier iets scherp tegen vliegt is je kap stuk namelijk.

En hoe ga je al je kappen ophangen?
Gewoon beugeltjes erin polyesteren?

Ziet er wel goed uit hoor :).
Heb je ook al meer-delige mallen gemaakt trouwens?

Ik doe het voornamelijk voor het gewicht. Heb net de mal + laminatie gewogen en was 250 gram zwaarder als het goed is. Gaan nog de randjes af dus al met al waarschijnlijk een halve KG bespaart.

Ik ga zelfs inderdaad beugeltjes maken en de kap ophangingen met tywraps. Meer deel mallen moet ik nog een keer gaan doen / proberen :p

Als hij genoeg uitgehard is, neem ik de kuip morgen wel mee voor de mensen die het intressant vinden :W

Maak je het omwille van het gewicht of voor het uitzicht?
Als het enkel voor het uitzicht is kan je de binnenkant lamineren met gewone glasvezel om de prijs te drukken.

Is het trouwens geen beter idee om even koolstof icm aramide vezel te gebruiken (carbon/kevlar). Dit kan ook weer wat beter tegen de steenslag en valschade. Als hier iets scherp tegen vliegt is je kap stuk namelijk.

En hoe ga je al je kappen ophangen?
Gewoon beugeltjes erin polyesteren?

Ziet er wel goed uit hoor :).
Heb je ook al meer-delige mallen gemaakt trouwens?

Carbon zal niet kapot gaan met steenslag, hoogstens een kras ofzo in het laminaat.
Bij polyester zou de polyester inderdaad wel eens kapot kunnen gaan.

Eigenlijk zou hij de carbon met transparante epoxy moeten lijmen, tien keer zo sterk bij wijze van.

Kees man, werk eens wat ordelijker :D
Ziet er niet uit die tafel man, en dat bevordert het werken absoluut niet he ;)
Die borstel achteraan in de hars moet je meteen in aceton zetten, dan spaart je echt super veel borstel uit.
geen wasbenzine ofzo, maar aceton.

Carbon zal niet kapot gaan met steenslag, hoogstens een kras ofzo in het laminaat.
Bij polyester zou de polyester inderdaad wel eens kapot kunnen gaan.

Voor zover ik weet is carbon niet bestand tegen puntslagen.
Steenslag behoort daarbij.
Ik zeg niet als er een steentje opkomt dat het direct naar de zak is maar als je dan toch bezig bent en als je de kappen spuit kan je net zo goed carbon/kevlar gebruiken imo.

Of bekijk ik dat gewoon fout?

Puntjes kunnen er idd wel inkomen, maar ik dacht dat je bedoelde dat het echt zou gaan kraken.

Kees wilt lichte kappen hebben, dan kan hij evengoed 1 laag carbon leggen, ik weet eigenlijk ook niet een reden om er meer te leggen.

Het is een simpele kap die netjes ophangt en waar geen krachten op komen te staan.
Echt sterk hoeft het dus niet te zijn, wil je toh sterkte hebben moet je dus epoxy gebruiken.

Als kees de hars gebruikt die achter op de tafel staat weet ik ook al ineens waarom het arbon niet blinkt zoals hij het wil. Die hars is niet volledig transparant, iets wat je met epoxy wel bekomt.

Back