How to polyesteren deel #2

  • Thread starter Thread starter Bas
  • Start date Start date
vet, hoor, maar waarom gebruik je polyester als je ook de mogelijk heid hebt om te draaien ?

voor wat voor carburateur wil je dat gaan gebruiken?

gr,

Waarom? Gewicht, gemak om te maken, vorm vrijheid... Verder is de dubbele kelk van de zelfde mal gekomen dus links en rechts identiek. Ook wil ik de lengte van de inlaat nog gaan testen op een statische dyno. Dan gaat de zaag in de kelk en moet er telkens een schijfje vanaf. Gezien het niet zoveel werk was om deze te maken en materiaalkosten ook niet zo gek hoog zijn heb ik geen enkel probleem om deze weg te kieperen na het testen...

En hij komt op een 2x 32mm gasklephuis. Geen carburateur maar injectie.
 
Ik ben ook maar weer eens bezig met een kapje.
aan het kapje zelf is niets bijzonders gedaan, maar er gaat wat geëxperimenteerd worden met verschillende gelcoats en vezels.

P260908_1126.jpg


er zaten wat krassen op de originele kap, maar daar mocht ik verder niets mee doen, dus nu ben ik de krassen uit de mal aan het vullen/schuren. Hierna wordt de mal nog gepolijst, dat zorgt er voor dat kapjes die er uit komen al volledig hoogglans zijn, en niet na bewerkt hoeven worden.

Ik hoop er zondag eerst een 160 grams doek carbon kapje uit te halen, die dan met een vacuum bagging techniek gemaakt wordt.

Ik heb al een how-to voor de mal, die staat op een eerder genoemde site, voor de geïnteresseerden.
 
Last edited:
ik werk ook met een vacuum, voordeel: veel beter hars/vezel ratio + (bij m'n surfplanken een sandwich dek wat zeer netjes is vastgeklemd), dus een lichter en sterker eindresultaat. En veel minder epoxyhars-gebruik (wat weer scheelt in kosten)
 
Hoe werkt dat vacuum gedoe? Heb er van gehoord, maar ga er vanuit dat er speciale apparatuur voor nodig is?

Ook de vraag of iemand verstand heeft van diverse epoxy harsen. Ik ben op zoek naar een geschikte hars voor een brandstof tank. Welk type heb ik nodig?
 
Last edited:
speciale apparatuur is vooral de vacuumpomp, verder natuurlijk een goede zak e.d.

Je kan heel droog lamineren in een losse bak, dan de vezel aanbrengen, nog wat "rommel" erbij, zak eromheen, pomp aan. Doordat de luchtdruk het aandrukt krijg je een mooi eindresultaat.

Voor brandstoftanks is er een speciale sealer http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm misschien een tank maken met standaard lamineer-hars en dan sealen met dit spul? Verder overigens geen ervaring mee.
 
speciale apparatuur is vooral de vacuumpomp, verder natuurlijk een goede zak e.d.

Je kan heel droog lamineren in een losse bak, dan de vezel aanbrengen, nog wat "rommel" erbij, zak eromheen, pomp aan. Doordat de luchtdruk het aandrukt krijg je een mooi eindresultaat.

Voor brandstoftanks is er een speciale sealer http://www.rustbuster.nl/Fertan/Tapox.htm misschien een tank maken met standaard lamineer-hars en dan sealen met dit spul? Verder overigens geen ervaring mee.

En weer een halve kilo zwaarder door de sealer... Is er geen benzine bestendige hars te vinden?
 
Ik weet niet of het bestaat (epoxy dan) maar ik heb voor je eens een e-mail gestuurd naar me leverancier misschien kan ik het wel leveren.
 
wat voor racer / blok ben je op aan het bouwen neohippie? Zoals die gasklephuizen zitten is wel apart, zo naast elkaar.. Moet er niet een automatisch verstelbare inlaatkelk op, of verveel je je niet ZOveel? :p

Tanken polyesteren is een klein drama denk ik, bij die kreidlers doen ze dat ook, maar lees vaak wel wat van lekke tanks enzo. op kreidler.nl/forum zijn denk ik wel heren die je wat advies kunnen geven :)
 
wat voor racer / blok ben je op aan het bouwen neohippie? Zoals die gasklephuizen zitten is wel apart, zo naast elkaar.. Moet er niet een automatisch verstelbare inlaatkelk op, of verveel je je niet ZOveel? :p

Tanken polyesteren is een klein drama denk ik, bij die kreidlers doen ze dat ook, maar lees vaak wel wat van lekke tanks enzo. op kreidler.nl/forum zijn denk ik wel heren die je wat advies kunnen geven :)
Mijn brommer/scooter tijd is een beetje over. Ben nu een 450cc eencilinder blok in een Aprilia RS 125 aan het proppen. Word voor de ONK Supermono. Kelken mogen van mij op een vaste lengte blijven. Ik verveel mij idd niet genoeg om dat aan te gaan passen.

Als de tank lekt zal hij waarschijnlijk niet goed gemaakt zijn lijkt mij. Luchtbellen enzo. Enige alternatief zal misschien een alu tank zijn maar ik ben er van overtuigd dat polyester ook moet lukken. De vorm van de tank is gelukkig niet zo heel ingewikkeld. De manier waarop ik hem wil gaan maken is ook al getest. Een piepschuim blok in de juiste vorm met tape beplakken. Daarover het polyester. Vervolgens met aceton het piepschuim oplossen en het tape weer uit de tank peuteren. Het is getest en dat gaat prima, alleen waren de polyester skills van de kerel die hem maakte niet zo geweldig. Resultaat was dan ook een lelijke tank met uitsteeksels, luchtbellen en gaten :P . Maar ik zal eens bij de Kreidler-mannen gaan kijken wat voor ellende ik mij op de hals ga halen...
 
epoxy kan van zichzelf goed tegen benzine en dergelijke. als je de benzine er niet continu in laat staan zou het geen probleem moeten zijn. tanks op motorfietsen worden vaan van een carbon/aramide hybride weefsel gemaakt. door de stijfheid en treksterkte van carbon en de weerstand tegen puntbelasting van aramide(dat spul uit kogelwerende vesten) is dat veiliger. aramide is echt een hel om mee te werken, dus een goede mal en schaar zijn handig om zo weinig mogelijk af te hoeven werken(dat wil niet echt namelijk..)

en ervaring met weefsels, mallen, vacuumtechniek, en afwerken is ook wel handig
 
epoxy kan van zichzelf goed tegen benzine en dergelijke. als je de benzine er niet continu in laat staan zou het geen probleem moeten zijn. tanks op motorfietsen worden vaan van een carbon/aramide hybride weefsel gemaakt. door de stijfheid en treksterkte van carbon en de weerstand tegen puntbelasting van aramide(dat spul uit kogelwerende vesten) is dat veiliger. aramide is echt een hel om mee te werken, dus een goede mal en schaar zijn handig om zo weinig mogelijk af te hoeven werken(dat wil niet echt namelijk..)

en ervaring met weefsels, mallen, vacuumtechniek, en afwerken is ook wel handig

neem maar een aantal scharen.
Die dingen zijn bot na een matje knippen |(
 
Ik knip zelf carbon met een schaar bij de praxis gekocht maar aramide/kevlar weefsel ga je echt niet knippen met een normale schaar :D maar 40 euro is heel goedkoop voor een aramide schaar :p
 
Voor een conventionele tank kan ik mij voorstellen dat de combinatie carbon/aramide weefsel nodig kan zijn. Ik heb echter een iets andere setup voor ogen. De 'tank' bovenop de motor zal alleen als cover gaan dienen (een polyester replica...). Voorste gedeelte airbox, onder het achterste gedeelte komt de tank. Deze zit dusdanig beschermd in het frame dat ik voor puntbelastingen niet bang ben, bijvoorbeeld in het geval van een crash.

Alleen carbon zou tot de mogelijkheden kunnen behoren, ware het niet dat ik de tank liever eerst uit glasfiber wil maken. Eenerzijds vanuit economisch oogpunt, anderzijds vanwege het feit dat ik er nog niet helemaal zeker van ben wat de motor zal gaan verbruiken en hoeveel liter benzine ik mee zal moeten nemen. Kan dus zijn dat de tank groter of kleiner kan worden...

Ook probeer ik liever met glasvezel mijn skills wat te verbeteren. Ik heb om te oefenen gelukkig ook al een kuipset om te kopieren naar eigen specifieke wensen...
 
er zijn speciale aramide scharen, die worden niet zo snel bot. en met een normale schaar wil het wel, je bent alleen uren bezig, de randjes worden rafelig, en je schaar kun je elke 10 minuten weer slijpen ofzo ;)

probeer met epoxy wel altijd legsels/weefsels te gebruiken, in glasmat(CSM) zit een binder die alleen in polyester/vinylester oplost, en blijft dus erg stug met epoxy.
 
Back
Top