gelcoat is zwaar! haha, gewoon een goede plug en mal maken, kun je er zo een strakke hoogglans kap uit trekken, waar de lak alleen uv bescherming is. afwerken is zonde op koolstof kappen die je uit een mal haalt, op een plug kun je kilo's plamuur smeren, zodat dat niet op een kap zelf hoeft. Anders is het hele voordeel van de mal weg, en kun je ook direct over een plug kappen gaan maken, als je toch afwerken gaat.
in de boten-wereld, waar ik werk, is een mal gemaakt van 8 mm massief(!) prepreg koolstof, en 3000 man uren meer, omdat dit een gewichts besparing gaf van 90 kg, dan als ze de boot direct over de plug bouwden.
dat was een boot van 21 meter en 14 ton.
dus minder als een procent winst op de hele boot, haha.
maar scooterkappen zijn kleiner, en worden niet met prepregs gebouwd, dus kan er al snel een winst van 10-25 procent gehaald worden door de plug netjes af te werken en een mal te gebruiken. en nog eens ongeveer 30 door te vacuumbaggen.
in de boten-wereld, waar ik werk, is een mal gemaakt van 8 mm massief(!) prepreg koolstof, en 3000 man uren meer, omdat dit een gewichts besparing gaf van 90 kg, dan als ze de boot direct over de plug bouwden.
dat was een boot van 21 meter en 14 ton.
dus minder als een procent winst op de hele boot, haha.
maar scooterkappen zijn kleiner, en worden niet met prepregs gebouwd, dus kan er al snel een winst van 10-25 procent gehaald worden door de plug netjes af te werken en een mal te gebruiken. en nog eens ongeveer 30 door te vacuumbaggen.