How to polyesteren deel #2

• Thread starter Thread starter Bas
  • Start date Start date
meestal kun je bij een product van carbon de prijs van de grondstoffen keer 2 doen voor de uiteindelijke prijs. ik ben meestal goedkoper, maar doe het ook hobbymatig, ook al werk ik er ook "gewoon" mee :P

Denk dat er een groot verschil in de prijs zit als je 's avonds een beetje aan het beunen bent in hun werkplaats, hij alles uitlegt en af en toe over je schouder meekijkt. Voor hem gezelliger, voor mij ideaal omdat ze de spullen allemaal hebben liggen.

Materiaalkosten heb je zoiezo, maar de arbeid hakt er pas echt in... Ik reken echter een hele lage prijs voor mijzelf als ik mijn eigen product aan het maken ben! En dat biertje dat je meeneemt zal de prijs niet enorm doen stijgen...

Toch maar eens kijken of dat vacuum-gedoe niet op een paar delen van mij toegepast kan worden. De kerel zij overigens dat als je een klein deeltje hebt en je de zak goed dicht hebt (echt hermetisch dus!) je het desnoods zelfs met een stofzuiger kunt doen. Probleem waren scheurtjes waardoor de stofzuiger de zak niet dicht kon blijven houden. Anyway, ook kicke was de druk-tank. Nadat het product vacuum getrokken was smeten ze de nog steeds vacuum-getrokken zak in een drukvat. Vervolgens ging er een druk van 6 bar in de tank. Voordeel was dat onder vacuur de lucht ongeveer 50x expandeerde. Onder druk pers je vervolgens deze luchtbellen weer samen waardoor ze praktisch geheel verdwenen. Althans, dat verstond ik eruit. Zweeds blijft af en toe toch best tricky te verstaan... :p

hmm, een stofzuiger onder druk minstens een paar uur aan laten staan zou ik zelf niet doen. thuis heb ik een koelkastpomp, op mijn werk een industriële, allebei met een drukvat. druktanks zijn inderdaad mooi, een met oven helemaal(een autoclaaf) helaas werk ik met onderdelen die daar nooit in gaan passen.
Vacuum baggen is niet moeilijk, wil binnenkort een howto filmpje gaan maken, heb alleen nog geen goede mal. Anders maar een vlak plaatje ofzo.

Dit hadden zij staan...

hpim1235mediumhe5.jpg

Ik ben ook weer leuk bezig:). Een complete nieuwe zijkant gemaakt voor een Slider achterkant. Pas als je hem naast een standaard kap gaat zien heb je pas door wat er allemaal veranderd is.

[ir]http://i37.tinypic.com/2lmnkpi.jpg[/ir]

[ir]http://i33.tinypic.com/112984h.jpg[/ir]

[ir]http://i35.tinypic.com/4kdw6o.jpg[/ir]

De hele kappenset van deze gozer gaat echt heel erg tof worden :)!

Kap is af.

Meer foto's zullen komen zodra de eigenaar een update plaatst.

[ir]http://i33.tinypic.com/f24oj5.jpg[/ir]

Verder gegaan aan de phantom kap zit nog wel werk in maar de voorkap is bijna klaar:D
dan kan er een mal van gemaakt worden en uit carbon gehaald worden;)

Last edited:
Woow je gaat aardig hard delano, en het word een vette kap :) Zie hem vanzelf wel in een doos aankomen :p

Zal zelf zo ook wel wat pics toevoegen om te laten zien wat ik ondertussen al gebouwt heb:)

Ik gebruik sowieso geen gelcoat en die glans die je ziet is gewoon de epoxy. Dit komt omdat ik de mallen heb laten spuiten door Jos (MHR Zip Katwijk) hierdoor glanzen je producten ook. Maar ze worden nog wel in de blanke lak gezet hoor, omdat je van dichtbij nog wel wat kleine putjes ziet en voor de UV bescherming :)

Ik gebruik sowieso geen gelcoat en die glans die je ziet is gewoon de epoxy. Dit komt omdat ik de mallen heb laten spuiten door Jos (MHR Zip Katwijk) hierdoor glanzen je producten ook. Maar ze worden nog wel in de blanke lak gezet hoor, omdat je van dichtbij nog wel wat kleine putjes ziet en voor de UV bescherming :)

OKeeye wel netjes dan..
Josje kan wel mooi spul maken :P

Ik ga denk ik binnenkort ook maar is met Carbon spelen :P
Moet nog een ophanging maken voor mijn Radiateur :P
En afscherming van de Roter ook :D

Even een misschien een beetje offtopic vraagje, waarom maken jullie nou alles van carbon? Ik weet dat het lichter is enzo, maar die 100gram op 100kg maakt geen drol uit lijkt me?
Wel leuk spul overigens :)

Ja het begon al met dat polyester, maarja er zijn mensen die op de 100 gram kijken :P
Ik moet wel zeggen dat deze carbon producten er gelikt uit zien Kees, zo zou ik ook wel een voorkap willen hebben

Carbon ziet er gaaf uit, is (nog) uniek en een halve KG die je bespaart op een simpel kapje van een sprinter van 45Kilo is het wel intressant :p

haha, binnenkort 40 kg toch :P je gaat wel meer en meer die kant op. als die achterkap rond de kg gaat wegen ;)

tja, tis een leuke hobby(en duur haha), beetje prutsen met het spul. kees is begonnen met een carbon plaatje maken. nu maakt ie dit en verkoopt hij van alles in zijn webshop ;)
en er is een tekort aan mensen die er mee kunnen werken. ;)

Even een misschien een beetje offtopic vraagje, waarom maken jullie nou alles van carbon? Ik weet dat het lichter is enzo, maar die 100gram op 100kg maakt geen drol uit lijkt me?
Wel leuk spul overigens :)

Je hebt gelijk, maar als je alles toch bij elkaar op telt dan zit je algauw alleen al voor een kappenset aan een winst van schat ik zon'n 2 kg, en dan nog de rest wat erbij komt, velgen afdraaien, aluminium kroonstuk enzenz je kan het zelf wel bedenken denk ik:)

Back