This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

How to polyesteren deel #2

  • Thread starter Thread starter Bas
  • Start date Start date
Haha zoals ruud zegt hierboven

Je hebt ook de rollers met metalen schijven. In principe werken ze allebei even goed maar ik vind sowieso de rollers met metalen schijven niet vloeiloos rollen en lastig schoon te maken.

De schoepen roller heeft als 'nadeel' (wat ik zelf niet ervaar) dat hij zou 'spetteren' maar ik heb nog geen klodders polyester in me gezicht gekregen
 
Zo .. mal was klaar, wat afwerken, loswas erin en carbon matten leggen. heb 2laags 160 gram gedaan en in de 'flappen' 4 omdat ik daar wat stevigheid wil..

In totaal 50 gram hars in gegaan en ik schat 80 gram aan matten (denk zelfs iets minder), ofwel hij zal ongeveer 130 gram moeten worden wat ruim 100 gram lichter is als een originele

Alleen het lamineren ging niet zo makkelijk als ik dacht. De vorm die je in het midden ziet kwam in het scherpe hoekje steeds lucht en als ik het er weer uit drukte weer aan de bovenkant, helaas werkte de ontluchtingsroller niet voldoende. Maargoed zo goed mogelijk proberen te doen en we zien over 2 dagen wel wat het geworden is! Als er echt putjes etc in het spatbordje zitten zal ik dat afwerken met zwarte epoxy plamuur!

 
OMG :X je bedoelt die spuitbus met plak zooi, ja heb het getest op een proef stukje en werkt perfect alleen ik denk dat het oppervlak er ruw van word en het resultaat dus ook Maargoed als deze mislukt is ga ik het proberen met die spray.
 
Volgens mij word dit de nieuwe trend, carbon kappen maken!
Ik ben ook al bezig geweest,eerst het accukapje van de sr gedaan kijken hoe mij dat afging en vond het allemaal goed meevallen. En het gewicht is van 180 gram naar 40 gram gegaan
dus een leuke gewichtsbesparing en het is ook nog mooi ook die carbon kappen, alleen had ik nog wel wat hele kleine luchtbellen.
bij het lossen van de mal had ik wel wat problemen omdat die nog lak meetrok,maar dit soort kappen heeft ook niet een geweldige hechting
en nog wat foto's natuurlijk







 
neej heb ik idd niet gebruikt, is dit nog beter dan? wat heeft dat voor functie dan? en dat gebruik je toch alleen bij het lamineren van de mal , bij het lamineren van het carbon niet ofwel?
 
Dan heb je die fouten niet zo erin, de gelcoat is eigenlijk het producte wat de carbon een goede afwerking en glans geeft.
 
Wat sander zegt klopt wel, door het gebruiken van gelcoat zie je fouten niet of minder goed en is de kans op fouten ook kleiner.

Ook is gelcoat makkelijker/beter schuurbaar en duurt het lang voor je door de epoxy heen zit en in je vezels zit te schuren.

Maargoed wil je zo'n licht mogelijke kap wil je natuurlijk geen gelcoat gebruiken en het zo goed mogelijk doen met epoxy Gelcoat is ongeveer 400gram per vierkante meter.
 
Als je geen gelcoat gebruikt en wilt gaan lakken wordt de kap als nog een stuk zwaarder.
Omdat je dan op de laag zit van de vezels is het niet egaal.

Ik heb bij kees zijn kappen die zonder gelcoat waren gedaan aardig problemen om het egaal te spuiten.
Je moet zeker 3 a 4 lagen blanke lak gebruiken (dikke) om het netjes en egaal te krijgen.
 
Je kant ook hars aanmaken en deze in de gaten aanmaken. Het probleem is alleen dat als het gaat druipen je eeuwig aan het schuren bent
 
Je kant ook hars aanmaken en deze in de gaten aanmaken. Het probleem is alleen dat als het gaat druipen je eeuwig aan het schuren bent

dat is ook wat ik dacht... gewoon opgieten als het ware.
Om de 'blanke' laag mooi egaal te krijgen moet je zoiezo schuren... hoeveels te meer je dat doet hoeveels te mooier het wordt :d, en zwaarder
 
Ja dat mooier boeit me niet zoveel, een beetje een glim vind ik al prima, alleen gaten / luchtplekken in me laminaat vind ik veel kutter omdat het daarvan ook onstevig word. Maja erin gieten heb ik al weleens geprobeerd bij een jog kap, toen druipte de hars aan de zijkanten af en was het helemaal een tering zooi. Je kunt opzich ook gelcoat aanmaken en dat uit laten harden!

Ook kun je epoxy-plamuur gebruiken zwart bijvoorbeeld, alleen ja heb je veel van dat soort plekken word het niet echt mooi!
 

Klopt. Achja, er zijn zoveel mogelijkheden.
Voor elk onderdeeltje is weer een andere methode het beste van toepassing.

Geen kattepis in ieder geval :d
 
zonder gelcoat krijg je allemaal gaatjes in je kap/model, en die krijg je amper dicht gespoten met blanke lak.
 
Had jij niet eens een hele zip voorkap in carbon gemaakt?

Post nog eens die foto ervan, heb er een tijd achter lopen zoeken.
 
Ik gebruik dus ook geen gelcoat,ik heb wel enkele zeer kleine luchtbellen gekregen bij het maken van de mal en deze zijn er dan bij het maken van de carbon kap weer in gaan zitten,je voelt het wel maar ziet het haast niet ,dusja goed genoeg voor mij , beetje blanke lak erover en klaar
ik ga ook niet liggen schuren en/of opvullen voor je het weet zit je op de vezels te schuren wat zonden zou zijn