This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Hoe kan dit?

Status
Not open for further replies.
JasperdB said:
op hoeveel nm stond ie toen hij kapot liep ?

geen id... gewoon met een pijpsleutel/schroevendraaier en goed aangedraaid.
Later minder aangedraaid en toen ging het prima.

Heb nu de speed op 11nm vast staan. +/- 60 runs en een uurtje flink gebrand op de weg.... geen probs
 
Over het smering verhaal... ik snap dat sommige iets aan de rijke kant vinden... maar ik heb de afgelopen 400 km met m'n PR2 altijd met 1:35 gereden, en ook wel 1:30 (denk zelfs meer 1:30 dan 1:35) En dat hij daarom kapot zou lopen, dat geloof ik dus echt niet...

Verder over die olie schudden, iedereen schud lijkt mij z'n Jerrycan/tankje oid wat dan ook, wel een paar keer voordat hij het daadwerkelijk in z'n tank gooit. A747 staat hier op het forum bekend als een olie die als het koud is zich gaat scheiden met de benzine. Ik heb inmiddels deze winter 2x een doorzichtige fles met Benzine/A747 in de sneeuw gezet, en er is niets mee gebeurd. Nou zeg ik niet dat dit dus bij niemand gebeurt, maar bij mij iig. niet.

Mensen zien blijkbaar allemaal apen en beren met die olie volgens mij. Maar dat is allemaal offtopic.

Ik blijf er bij dat het door het aandraaimoment van de cilinder is gekomen, of je cilinder is ovaal :W
 
ff offtopic:
1:35 , is dat 1liter olie op 35 liter benzine? Of 35ml olie op 1 liter benzine?
 
ja, dat d8 ik dus ook, bij fysica enz. moet je ook altijd kg/kg of l/l werken. Maar ken mensen die het andersom doen, daarmee dat ik in de war was
 
Ik dacht dat olies van tegenwoordig zoals A747 de verbranding zelfs stimuleerden?
Dus wrom dan armer gaan smeren?
1:35 is echt geen probleem, maar 1:40 moet genoeg zijn denk ik.
 
Last edited:
Voor de mensen die niet beschikken over een momentsleutel: Neem een arm van 1meter en hang er een pak suiker aan

//edit//
toevoeging: de arm moet dan wel horizontaal zijn, zodat de kracht haaks op de arm staat

//edit2//
om opmerkingen te voorkomen, ik gebruik deze methode zelf niet
 
pak suiker van hoeveel kg?
en volgus mij werkt da nooit

1kg = tog 10nm?
maar dan heb je het gewicht van de buis niet meegerekend, of wel om zo op 11nm te komen?
 
Mag jij mij vertellen waarom dat niet werkt. Meeste pakken suiker zijn 1kg, wat je op een moment van 10nm brengt(of 9,81 om precies te zijn, uitgaande van de gravitatieversnelling van 9,81)
 
Er staat op de verpakking van A747 dat het zo is, maar er staat nergens dat het zo is als je het mengt met benzine Dit om maar even bijdehand te doen, ik gebruik zelf geen A747, maar jou manier van testen is imo niet de goede/te vertrouwen :*

Aerox Wijchen said:
pak suiker van hoeveel kg?
en volgus mij werkt da nooit
Ga maar eens logisch nadenken dan
[edit]
te laat
[/edit]
 
kwas me post al aant editten
kzie het nu ook in

edit: wh00 damn, niet allemaal tegelijk, kwas al bezig :X
edit2: benk alweer te laat, mol had ook al aangepast:X
 
als je tapend moertjes al zitten aangedraait op 8nm ofzo... zou een pak suiker en een arm van precies 1meter em dan verder aantrekken tot 10nm ? moertje levert tog ook weerstand...
 
Joost@aerox said:
En met een momentsleutel is dat niet zo :X :+ ?
Compleet offtopic, maar volgens mij was dat met jou Joost, of met Boyd. 8)
Deze discussie doet me iig denken aan Fred, een whiteboard en een bak stiften :W:W
 
jah, maar da maakt voor de moment sleutel geen flikker uit, want da compenseer je wel met je kracht.
een zak suiker doet dat niet.
 
Joost@aerox said:
En met een momentsleutel is dat niet zo :X :+ ?

hm tja, ik weet et niet... iets zegt me gewoon dat een pak suiker dmv de zwaarte kracht net de laatste stukje dat moertje niet krijgt aangedraait.

met de hand en een moment sleutel zet je zelf kracht tot de moment sleutel klikt.

maja ik zal wel weer stom zitten te lullen ik weet et ook niet hoor
 
Mol said:
Compleet offtopic, maar volgens mij was dat met jou Joost, of met Boyd. 8)
Deze discussie doet me iig denken aan Fred, een whiteboard en een bak stiften :W:W


Was volgens mij niet met mij, zegt mij weinig
Om deze post toch nog enigzins nuttig te maken nog even het volgende:
Wil je het gewicht van de buis niet verwaarlozen dan doe je gewoon het gewicht van de buis maal de halve lengte, lengte is 1m, stel dat die buis 200 gram weegt dan krijg je 0.5x0,2x9,81~1nm.

Ik gebruik zelf gewoon een momentsleutel, laat dat duidelijk zijn. Een momentsleutel is echter ook maar een simpel mechanisch ding, en mocht je er niet over 1 beschikken dan kan je het bv zo simpel toch nog enigzins nauwkeurig aantrekken.


//edit//
voor de mensen die nog niet helemaal overtuigd zijn, denk er nog eens rustig over na wat een momentsleutel doet, en wat dat pak suiker doet
 
Laten we nu weer ontopic gaan?

Conclusie is dus dat de 2 tapeinden op een te groot NM koppel vast hebben gezeten?
 
da begrijp ik hier wel uit

edit: tog nog even @ joost :+
ik snap wat je bedoeld.
En een zak suiker of een momentsleutel houden beide bij een bepaalde kracht op.
maar wat wel is, om op het precieze aantal nm's te komen wat de zak suiker aan kracht heeft gehad je met ontieglijk veel dingen rekening moet houde.
weerstand moer, massa buis, massa zak.
om precies op 10nm te komen zal je daar een hele klus aan hebben, en in de tijd dat je de goede buis en zak suiker hebt. had je al genoeg geld kunnen verdienen voor een momentsleutel :X
 
Ontopic... Als jij te smalle tapeinden gebruikt hebt, heeft je cilinder speling tussen de tapeinden. 't is maar heel weinig maar als hij schuin zit tijdens het vastdraaien van je cilinderkop zou dit iets kunnen zijn, vooral als dat 13k draait..

[edit] Slome was me voor
 
Status
Not open for further replies.