Hoe kan dit?

Status
Not open for further replies.

HJ EVO ROX

HJ-TUNING CREW
Eyz mensen,

Ik had mijn aerox dit weekend voor het 1st gestart, alles klonk goed.
En de gasreactie was zeer goed.

IK heb 3x 15minuten laten warmdraaien, en compleet laten afkoelen.
Toen ging ik gister een stukje rustig rijden, en even de bougie gechecked.
Deze was de goede kleur.

Dus ik ga hem nog even lekker inrijden, en opeens stopt hij er mee.
En weg was mijn compressie, ik haalde de cilinder er thuisf af, en er zaten 2grote vegen in.

De vegen zitten precies op 2 tap eind punten :S, ik heb dit zelf nog nooit gezien. en wil graag de oorzaak hier van weten.

Het kan geen warmloper zijn geweest want de temp was niet boven de 45graden. en ook niet te weinig smering want ik smeer 1:35.

foto's zuiger + cilinder






 
Advertisement - register to remove this

GROSSIE said:
Cilinder te strak gemonteerd?

Dit heeft m'n tuner gedaan, en die zegt dat het daar niet door kan komen.

Maar mijn tapeinden zijn ook dunner, dan std. tap einden.

Deze tap einden komen bij v/d kruijs vandaan, maar daar kan het dus niet aan ligge?
 
wat bedoel je met "de vegen zitten op de tapeind punten".
ik probeer het te begrijpen, maar ut wil ff niet lukken :X
 
Als je de cil te strak monteerd kan die daar echt wel op warmlopen hoor.

Had je je kvs systeem wel goed ontlucht e.d. ?
 
Ja lijkt erop dat je cilinder gewoon te strak is aangedraaid en daardoor is warmgelopen ...
wie is je tuner?
 
ik heb nog nooit meegemaakt dat ie door te strak aandraaien vastloopt , dan moet of het draad allang kapot gaan of de tapeind breken.... maarja , dit is heel wat anders iiig

dit is gewoon gebrek aan smering , te kleine sproeier of iid niet goed ontlucht...

of gewoon te lang volgas gereden...
 
Tuning is bij HJ gedaan cker?

Best vreemd, want een gast die ik ken heeft daar ook alles laten tunen en monteren en die kreeg ook een warmloper. Terwijl bij hem de temperatuur ook gewoon 45 graden was.

Doordat het gaatje in de zuiger(bij de spijl) scheef zat geboord, kreeg hij wel een nieuwe zuiger vergoed. Maar ik vraag me af of dit de oorzaak wel was.
Ik heb nu alles bij hem gemonteerd en nu heeft ie nergens meer last van.

Ik zou gewoon even contact opnemen met HJ.

Ik wil niet zeggen dat het aan HJ ligt, het kan ook aan je eigen afstelkunsten liggen....sproeier en/of mengsmering.
 
Heeft het er niet mee te maken dat mss de slag van je krukas niet goed is dat daardoor de Zuiger tegen de wand wordt aangedrukt (iets te hard / fel ) ?
Ik vroeg me dit gewoon af.. bedoel dus niet dat het dit moet zijn :p
 
Manstons etc. zijn wel erg gevoelig voor aandraai-moment van de cilinder, maar van Evo blijkbaar ook.. Denk toch echt dat hij gewoon te hard is aangedraaid :X
 
Dat is onzin DJaex...

Zo te zien is het idd te strak gemonteerd.

Als je tuner een beetje vent is zal ie het vergoeden, want dat is zijn fout.
 
Arno said:
Dat is onzin DJaex...

Zo te zien is het idd te strak gemonteerd.

Als je tuner een beetje vent is zal ie het vergoeden, want dat is zijn fout.
Ik kan niks anders zeggen dan me hierbij aan te sluiten.
Wat ik niet snap is dat je tuner niet gewoon een momentsleutel heeft gebruikt, bij goed gebruik zal je dit soort dingen nooit gebeuren. En geloof mij, de aanschaf van zo'n sleutel is het meer dan waard :p zeker als je dit kan voorkomen.
 
D.J said:
Manstons etc. zijn wel erg gevoelig voor aandraai-moment van de cilinder, maar van Evo blijkbaar ook.. Denk toch echt dat hij gewoon te hard is aangedraaid :X

Waarom is een Manston gevoeliger voor warmlopen bij de tapeinden volgens jou als een speed bijv?


:)
 
melf #50 said:
ik heb nog nooit meegemaakt dat ie door te strak aandraaien vastloopt

mijn evo liep ook warm op de tapeinden toen ik ze te strak had aangedraaid. Met rustig rijden ging het goed , 1 keer vol open en hij naaide meteen op de tapeinden.
Daarna de cil gefixt en "losser" gemonteerd... nooit meer last gehad :)
 
Arno said:
Waarom is een Manston gevoeliger voor warmlopen bij de tapeinden volgens jou als een speed bijv?


:)

Ik zou het niet weten... maybe door zachtere wand oid ? Ik heb echt geen idee... Maar dat het zo is, is wel duidelijk.. vriend van had ook, gewoon normaal de cilinder gemonteerd, en na 5km kun je lichte veegjes al in de wand zien... Mijn Pro Race is ook de 1e keer met de hand vast gedraaid, en is ook niets mee gebeurd...

Mja..... sommige mensen snappen ook niet dat vast, vast is... en draaien gewoon door :p
 
De wand zachter?

Nee dat is ie dus niet. De hechting van de wand is mss iets minder bij een manston maar daardoor zal ie nog niet gelijk warm lopen op de tapeinden.

Bij die vriend was ie ook warm gepeerd als er een Speed op gemonteerd zat denk ik.
 
D.J said:
Ik zou het niet weten... maybe door zachtere wand oid ? Ik heb echt geen idee... Maar dat het zo is, is wel duidelijk.. vriend van had ook, gewoon normaal de cilinder gemonteerd, en na 5km kun je lichte veegjes al in de wand zien... Mijn Pro Race is ook de 1e keer met de hand vast gedraaid, en is ook niets mee gebeurd...

Mja..... sommige mensen snappen ook niet dat vast, vast is... en draaien gewoon door :p

bedoel je letterlijk met je hand de moer erin draaien ? :X

ik gebruik schroevendraaier (dopsleutel kop erop) en draai m met de hand erin...

maar ik denk toch echt dat dit met smering te maken heeft ipv te vast gedraait.

ik draaide niet lang trug mn gila ook iets te strak aan en draaide ook wel wat toeren icm c20,hpi etc geen probs gehad...
 
natuurlijk niet.
met handvast bedoelt ie gewoon met een stuk gereedschap netjes vast gedraait.
ik houd mezelf altijd maar aan het principe, "vast=vast".
 
Alles is getuned door HJ.
M"n KVS systeem is ontlucht.
Bougie: Koffebruin
Mengverhouding: 1 op 35

Dus dat van ontluchten en van te weinig smering is onzin.

En met dat op de tap einden vast lopen bedoel ik:
Normaal krijg je op die punten geen vegen, en precies in die hoeken staan ook de tapeinden van de cilinder.

HJ zegt dit:
Dat m'n tap einden te dun zijn, dat het daar door komt :S.
Maar dat snap ik niet, je hebt toch maar 1soort tapeind.

Maar vanavond bel ik HJ wel weer even.

En die maat van jou die het ook bij HJ heeft laten tunen ken ik wel, dat is NIELS RAVENBERG.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top