Het rijbewijs topic #3

Ik wil binnenkort (in Belgie) het rijbewijs voor aanhanger gaan halen!

Wat houdt dat in Nederland precies in? heeft iemand het hier?
 
Ik wil binnenkort (in Belgie) het rijbewijs voor aanhanger gaan halen!

Wat houdt dat in Nederland precies in? heeft iemand het hier?

het houdt geldklopperij in, vroegah kreeg je het er gratis bij, levensgevaarlijk trouwens vrouwen met aanhangers!!
Hier moet je gwoon lessen en examen doen, vaak zijn dit maar een paar uurtjes...
 
Je mag met alleen B in NL ook lichte aanhangers rijden. Ligt aan 't gewicht van de aanhanger, maar ook het gewicht van de auto.

1. Wanneer heb ik een BE-rijbewijs nodig?
Antwoord:
Om met een aanhangwagen te rijden hebt u niet altijd een BE-rijbewijs nodig. Uw rijbewijs B volstaat zolang de aanhangwagen inclusief laadvermogen niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is het toegestaan een aanhangwagen van meer dan 750 kg te trekken met alleen rijbewijs B. Dan gelden daarvoor wel twee voorwaarden:

de aanhangwagen mag inclusief laadvermogen niet meer zijn de ledige massa van het trekkende motorvoertuig;
én de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer dan 3500 kg zijn.
In alle andere gevallen is een BE-rijbewijs verplicht.


oftwel zorg voor een auto van 1750kg, en je mag een evenzware aanhanger trekken
 
Ik weet niet precies hoeveel trager je mag rijden, maar er waren bepaalde zones waar ik niet goed wist hoe snel ik mocht rijden dus ... :)

- reed 30 waar ik 50 mocht
- reed 50 waar ik 70 mocht
- reed 70 waar ik 90 mocht

Kunnen ze in principe niet veel tegen doen maar zo hoort het wel niet.

Daar kun je dus zeker wel op zakken hoor (iig in NL) :)
Belemmering van het verkeer.

20 km/h te zacht rijden is best ernstig :p


Maargoed, het blijft vaag dat afrijden.
 
ff vraagje

k heb rijbewijs gehaald met handgeschakelde rijlesauto duh

mag je dan in auto met automaat versnelling rijden?

andersom niet?
 
Als je in een handgeschakelde auto afrijdt, mag je in beide rijden. Rij je in een automaat af, mag je alleen in een automaat rijden.
 
Ik ben gvd al 2x gezakt :S echt om gek van teworden. 1e x omdat ik Teveel in de spiegels keek daarna omdat ik niet ver genoeg vooruit keek :S Het gaat daar echt om het geld. Want de 1e x was nood weer en de 2e x zij die vent nog je reed echt goed alleen 1 dingetje niet.
Mag weer 25 aug proberen.
 
Het CBR heeft gewoon een monopolie, nu is dat niet erg maar het zou corrupt kunnen zijn. De eerste keer reed ik bijvoorbeeld veel beter als de tweede keer maar toch slaagde ik de tweede keer pas. Er is geen touw aan vast te knopen. Ze kunnen altijd het kruisje 'kijken' aanvinken en niemand die er wat tegen kan doen.
 
Ik ben gvd al 2x gezakt :S echt om gek van teworden. 1e x omdat ik Teveel in de spiegels keek daarna omdat ik niet ver genoeg vooruit keek :S Het gaat daar echt om het geld. Want de 1e x was nood weer en de 2e x zij die vent nog je reed echt goed alleen 1 dingetje niet.
Mag weer 25 aug proberen.

ik mag 25 aug ook :W

Beetje jammer dat ik mn theorie niet op tijd gehaald heb anders had ik 14 mei af kunnen rijden :|
 
Back
Top