Het grote wat doe jij voor werk?

Bij mijn huidige werkgever verdien ik al meer dan die drempel van €6000 per jaar.
Njah ik zie het wel, ben in ieder geval van de straat;)
 
Dan betaal je boven dat bedrag dus Box1 belasting. Dat wordt gewoon verrekend met je loonheffingskoring. Dus of je iets terug krijgt is afhankelijk hoe groot het bedrag is waar je belasting over moet betalen, dat is het bedag na de 6000e.
 
Zo even dit topic opgegraven, april 2012 bij mijn werkgever eruit gewerkt/bezuinigd. Werkte er 2 jaar en in die 2 jaar flink omhoog gewerkt, mijn salaris verdubbeld en goede toekomstperspectieven gekregen. Toen er een nieuwe directeur werd aangenomen ging de bezem er doorheen (christelijk bedrijf en wilde liever ''ja en amen'' volk, ipv mij). Twee dagen voor mijn contract afliep geen verlenging gekregen, terwijl de week daarvoor nog toegezegd was dat ik verlenging zou krijgen. Voelde me dus dik genaaid, maargoed blijkbaar gaat dat allemaal maar zo.

Nu werk ik parttime (24uur) tegen salaris waar ik net mijn rekeningen van kan betalen en peppie uiteraard niet blij van word :0

Aangezien ik een functie in de reclame/media zoek ivm opleiding en ervaring (grafisch vormgever/dtp/media adviseur) afgelopen maanden stad en land afgezocht naar passende vacatures.
Ik weet niet of er meer mensen zijn hier die in deze branche iets zoeken maar hier in Zuid-Holland is het drama qua werkgelegenheid in deze branche.

Ben net 24 en ben aan het overwegen om compleet wat anders te gaan doen of om alsnog een Hbo opleiding te gaan doen in de richting van reclame/media/marketing (veel gevraagd in de reclame/media en heb Mbo4).

Het Hbo gebeuren houd mij tegen aangezien je er zonder studieschuld niet vanaf komt en bij omscholen ik dan voor mijn gevoel ''opnieuw'' moet beginnen.

Heb helaas nooit gehad dat ik precies wist wat ik wilde en ben niet iemand die alleen een spijker in een stuk hout kan slaan, dat maakt het zo moeilijk.

Wat zijn jullie ervaringen met een eventuele studieschuld of omscholen/switchen?
 
Waarom ga je niet iets doen in de techniek? Daar ligt je interesse ook en er is veel meer werk, en dat blijft er ook nog wel even. Tekenaar bijv?
 
Ik ben 28 en werk 8 jaar in de beveiliging maar ben van plan om straks te switchen. Word wel een bbl opleiding omdat ik geen andere papieren heb en wel een koophuis ed. Enige vervelende is dat ik mijn vaste contract dan opzeg. Mijn vriendin is 29 en in september ook begonnen met een 3 jarige bbl opleiding en kreeg na anderhalve maand al een vast contract.

Aangezien ik van plaats gewisseld ben sinds oktober ben ik ook mijn onregelmatigheid kwijt en maar 30 uur per week werk kelder ik niet zo hard in salaris. En anders gaat mijn vriendin maar meer weekenden werken, in de zorg verdient dat best leuk.
 
Wat zijn jullie ervaringen met een eventuele studieschuld of omscholen/switchen?

Het lijkt mij niet verstandig om je 4 jaar in de schulden te werken, in de hoop dat je dan in die richting wel een functie krijgt. Wat Arne zegt, technisch tekenaar lijkt mij voor jou een vrij simpele omscholing, en in de techniek zal altijd werk blijven, zeker in jouw regio.
 
Een schuld bij de IB-groep is natuurlijk nog wel vol te houden qua rentepercentage. Daarnaast kun je blijven werken naast je opleiding om de schuld zo klein mogelijk te houden.

Daarnaast is de reclame/media branche in mijn beleving een redelijk verzadigd en wordt het alleen maar minder (automatiseren uitbesteden naar het buitenland) daarnaast studeren er echt veel lui af die die richting op willen.. Zag er gister nog een programma over op tv dat het echt een probleem is om juist geschoolde mensen te vinden en de meeste alleen maar "pretpakketen" hebben.

Ik heb precies hetzelfde, opzich een leuke en goede baan als maritiem schade expert maar ik denk dat er meer geld te verdienen is in de techniek. Helaas niet de juiste opleiding voor.. erg lastig.
 
Een schuld bij de IB-groep is natuurlijk nog wel vol te houden qua rentepercentage. Daarnaast kun je blijven werken naast je opleiding om de schuld zo klein mogelijk te houden.

Een schuld is een schuld. Lage rente, later makkelijk terug te betalen etc. is allemaal blabla. Als je de komende 15 jaar een bedrag terug moet betalen wat hij dan misschien meer verdient ten opzichte van nu, schiet je er niks mee op. Laat staan dat je 4 jaar geen inkomen hebt. Daarnaast geeft hij nu al aan moeite te hebben de rekeningen te betalen. Als grafisch vormgever heeft hij vast wel iets ervaring met tekenpakketten, een CAD programma moet hij dan ook wel makkelijk oppikken, en dan is hij omgeschoold met een cursus, ipv 4 jaar te verknallen wat je nooit terug verdient.
 
In de bouw al helemaal niet :p
Omscholing naar techniek is wel makkelijk gezegd, maar je moet vakkennis hebben, weten wat je tekent. Een technisch tekenprogramma beheersen is bijzaak imo
 
Ik ga er vanuit dat Marco bedoelt dat omgaan met AutoCAD/Solid Works leuk is, maar je toch echt technische kennis (dus bijv. mts wtb) moet hebben om te kunnen tekenen ;)

En laten we de techniek ook maar niet romantiseren, ben consultant (recruiter/account manager) bij een technisch w&s bureau en zooooo fantastisch gaat het nou ook weer niet :)
 
Ik weet wel dat ik met mijn net afgeronde HBO opleidinge (CE, Marketing & Sales) al 4 maanden op zoek ben naar een baan |( Misschien maar gaan solliciteren op MBO vacatures.
 
Ik ga er vanuit dat Marco bedoelt dat omgaan met AutoCAD/Solid Works leuk is, maar je toch echt technische kennis (dus bijv. mts wtb) moet hebben om te kunnen tekenen ;)

Mwoah, vraag ik mij af, je moet wel ruimtelijk en technisch inzicht hebben, bijv. zorgen dat je bij een moer ook een moersleutel erop kan zetten, en niet de moer 1 mm naast de body. Maar hoe dik die body moet zijn als gevolg van het materiaal staat allemaal voorgeschreven bij een serieus bedrijf. Ik denk wel dat met succes solliciteren op een dergelijke functie zonder een opleiding als WTB heel moeilijk wordt.
 
Toch niet helemaal mee eens hoor Scully.. Werk bij een grote aannemer (installaties) en met alleen CAD-kennis kun je het echt shaken hier. Je zult juist vaktechnische kennis moeten hebben, en eigenlijk ook een aantal jaren werkervaring, om over aanvullende tekenpakketten (Nordined ed) nog maar te zwijgen.
 
Teken programma's kennen is leuk, maar heel vaak word er meer van je verwacht.
ook in de techniek word bezuinigd Waardoor je vaak meer dan alleen tekenen moet kunnen.

vb: je krijgt de opdracht om een stalen constructie te tekenen, hier kom je vaak zelf aan het reken wat nu de beste en goedkoopste constructie is.

zo hoeft het bedrijf maar 1 persoon te betalen, ipv een tekenaar en een constructeur.

geloof me er komt wat meer bij kijken dan alleen wat lijntjes trekken en een grote creativiteit!
 
Toch niet helemaal mee eens hoor Scully.. Werk bij een grote aannemer (installaties) en met alleen CAD-kennis kun je het echt shaken hier. Je zult juist vaktechnische kennis moeten hebben, en eigenlijk ook een aantal jaren werkervaring, om over aanvullende tekenpakketten (Nordined ed) nog maar te zwijgen.

Zonder relevante werkervaring zal je nooit de juiste vaktechnische kennis hebben. Daarvoor is een WTB opleiding gewoon veel te breed. Ben het zeker met je eens hoor, maar je moet toch ergens beginnen. Er is niemand die alles wist toen hij aan een carriere begon.

geloof me er komt wat meer bij kijken dan alleen wat lijntjes trekken en een grote creativiteit!

Dat bedrijf heeft dan zeker eerder ook zo'n constructie berekend, waardoor het niet meer is dan een paar variabelen wijzigen. En wanneer het een totaal nieuwe constructie is, wordt dat echt niet neergelegd bij degene die net komt kijken. Tuurlijk zijn de meeste vacatures tekenaar/constructeur, en je zal ook heus technische kennis/inzicht moeten hebben, maar het ging erom of Pepijn opnieuw naar school moet ja of nee. Mijn mening is nog steeds dat 4 jaar loon weggooien zich niet terug betaald.
 
Is er alleen wel een keuze als er in je huidige sector amper/geen werk is? Je moet toch wat?

Wat doet een technisch tekenaar qua salaris eigenlijk? Sowieso wel benieuwd wat iedereen met HBO hier ongeveer verdiend?
 
HBO WTB startloon zit ergens rond de 2300/2500 bruto, tenminste in mijn regio, en is mijn ervaring.

Mijn ervaring is ook dat je beter een goede technische MBO functie kan zoeken. Enkele voorbeelden, de allround storingsmonteurs bij ons op het werk zitten 1 functieschaal onder de ploegchef. De Wellhead installateurs bij mijn vorige bedrijf, dus de jongens die de booreilanden op gaan, hadden zo'n beetje de helft meer dan de tekenaars/constructeurs/project engineers. Ikzelf werk nu in de ploegen als process operator, en ook dat betaald beter dan een HBO loon.
 
Ik weet wel dat ik met mijn net afgeronde HBO opleidinge (CE, Marketing & Sales) al 4 maanden op zoek ben naar een baan |( Misschien maar gaan solliciteren op MBO vacatures.

Over maandje afstuderen voor master marketing en communicatie, ben bang dat ik in hetzelfde schuitje kom. Nu heel erg aan het twijfelen of ik nu eerst een paar maand wil reizen (aangezien er toch geen werk te vinden is) of dat ik me daarmee alleen maar in de vinger snij door nog minder werkervaring (heb er lang over gedaan) en beter kan solliciteren als een malle in die tijd
 
Back
Top