Het grote "bling bling" topic #2

Status
Not open for further replies.
Ffuh snel een vraagje..

Mijn oom laat mijn velgen zandstralen, kan ik dan gelijk met polijsen beginnen, of moet ik dan nog schuren?
Als ik jou was zou ik je velgen terughalen en gewoon met afbijt kaalmaken. Met zandstralen worden ze veel te ruw en ben je 3x zolang bezig.
 
achtervelgje opgeschuurd nu tot en met korrel 800

4y0mk2q.jpg

4l6ko5x.jpg


morgen dus nog even schuren tot korrel 1200 of misschien verder en dan ff hard polijsten :D

best netjes dacht ik zo :D
 
het valt me zelfs mee :P
ga me andere velgen ook allemaal maar polijsten :P
zodra de velg eraf is kan je eigenlijk meteen met 400 gaan schuren

darana 600,800,1000,1200 en dan polijsten.
moet nu dus nog 1000 en 1200 straks ff belgom halen en dan kan ik m mooi afwerken. op de achterkant zit alleen nog een klein beetje verf dus dat moet ik ook nog ff fixen heb alleen geen afbijt meer en ga geen hele pot afbijt halen voor 1 klein stukje :D
 
wat wil je daar precies mee zeggen? dat jij langzaam schuurt of dat je vind dat ik te snel schuur en daardoor een minder eindwerkstuk heb :P?

5267x4m.jpg

62stfg2.jpg

5zcpis5.jpg


op foto twee zie je onze tuindeuren van het huis. dat is op ongeveer 8 á 9 meter afstand van de velg. :o
 
moet alles nog wel ff belgommen vind ik :)
me carterkap zometeen ook nog maar een keer belgommen dat had ik ook al maanden niet meer gedaan :x

ziet er best leuk uit vind ik.

ik gebruik ook DE SMOES: in het echt glimt tie beter :D
 
Idd erg netjes gedaan.. hoelang ben je nou in uren bezig geweest met je velg? En waarom had je niet ff je ventiel eruit gehaald? schuurt makkelijker en word stuk netter :)
 
wist niet dat je die zomaar eruit kon halen. :P

moet achterkant zoiezo nog ff helemaal strak opnieuw polijsten.

met schuren ben ik best wel een tijdje bezig geweest. kreeg de velg al blank geleverd. heb er denk ik uurtje of 7/8 ingestoken kwa schuren en dan ongeveer 2 uur polijsten.

is maar een schatting, maar ongeveer 10 uur ben ik er wel mee bezig geweest.
rondom me ventiel zal ik ook is opnieuw opschuren met korrel 800 en 1200 en dan weer ff opnieuw polijsten net als een paar andere plekjes waar ik me aan erger. maar opzich is tie nu al goed toonbaar :)

ben btw nog van plan 4 andere velgen te gaan doen dus ik ben voorlopig nog niet klaar:P
 
Omdat ik de laatste tijd vaker PM's krijg over het polijsten etc en mensen het dan te duur vinden vragen ze later altijd hoe het moet...

Dan maar een korte stappenplan / uitleg hoe ik altijd polijst.
En voor de rest have fun, heb geduld en neem de tijd!

1. Parelstralen

2. Korrel 800 WP met de hand (WP Schuren is met WD40 ipv water)
(horizontaal en verticaal schuren)

3. Korrel 1000 WP met de hand (WP Schuren is met WD40 ipv water)
(horizontaal en verticaal schuren)

4. Korrel 1200 WP met de hand (WP Schuren is met WD40 ipv water)
(horizontaal en verticaal schuren)

5. Polijsten met commandant 4 en borstel van de Gamma (horizontaal en verticaal polijsten)

6. Polijsten met het 'groene' polijstblok en borstel van de Gamma (horizontaal en verticaal polijsten)

7. Met een schone gladde doek poetsen met de hand (je poets dan het overige vuil van het polijsten en soms van die kleine zwarte veegjes die je niet altijd weg krijgt)

Stap 6 / 7 kun je na het horizontaal en verticaal wel af en toe afwisselen totdat jij het mooi vind.

Waarom horizontaal en verticaal, dan schuur je de krassen er juist uit.
Anders krijg je altijd in 1 richting krassen door het tegen elkaar in telkens te schuren heb je minder krassen en mooier eind resultaat.

Het horizontaal en verticaal geldt ook met polijsten en wederom om de zelfde reden, dan poets je het ook in 2 richting en dat heeft het zelfde princiepe als met het schuren.

Wel dezelfde volgorde aanhouden van horizontaal en verticaal, eindig altijd met horizontaal of verticaal zodat je het zelfde effect blijft houden.
Soms is het mooier om verticaal te eindigen en soms is het mooier om te eindigen met horizontaal. Dat verschilt per object.

En belgom wat ook vaak gebruikt word, zou ik juist niet gebruiken.
In de loop der tijd word het doffer en doffer, het is zo ie zo doffer dan commandant en een stuk duurder... Commandant geeft daarin tegen een hogere glans en betere weerstand. Maar het zijn alle twee geen eind poets middelen, eindig altijd met het groene gamma blok. Dat heeft gewoon een hogere glans.'

Waarom met WD40 schuren ipv water?
Dat heeft alleen maar voordelen en het word mooier.
1. het is fijner dan water.
2. het maakt geen natte vieze bende als water.
3. het blijft zitten totdat je het helemaal droog geschuurd hebt ivm elke keer beetje water pakken...
4. het geeft met schuren al een hogere glans dan water.

Oi,

Jordy
 
Last edited:
Leuk en duidelijk stukje Jordy :W



52ut1fa.jpg


Slider is al verkocht, maar vond het wel een leuke foto om te posten.
 
Beginnen met parelstralen, dan meteen 800.
Dan kan je echt heel erg snel werken. Ik heb alleen altijd dat ik een gestraald onderdeel nog heel goed glad moet schuren, jij gebruikt zeker heel fijne parels/glas?
b.v. een blok kan je wel parelstralen, maar die gietvormen gaan niet weg dus zal je alsnog met korrel 80 moeten beginnen.
 
Beginnen met parelstralen, dan meteen 800.
Dan kan je echt heel erg snel werken. Ik heb alleen altijd dat ik een gestraald onderdeel nog heel goed glad moet schuren, jij gebruikt zeker heel fijne parels/glas?
b.v. een blok kan je wel parelstralen, maar die gietvormen gaan niet weg dus zal je alsnog met korrel 80 moeten beginnen.

Als ik iets parelstraal en doe er 5 mins overal even met 800 overheen dan is het al strak en glad jah... maar om het nog even netjes af te werken etc ;).
Ik gebruik hele fijne parels ja.

Carters ligt eraan, de één is netjes de ander minder inderdaad.
Dan gebruik ik eerst grof straalzand, dat is net schuurpapier.
En daarna parelstralen. Maar ligt echt aan het carter en onderdeel.
Vooral hele oude carters moet je als eerst even die kringen etc wegschuren en daarna stralen.
 
is commandant4 niet te grof? is 5 niet fijner/minder grof?

ik zal het binnenkort even gaan proberen! bedankt voor de tips iig. hopelijk wordt alles nu NOG mooier:)

btw. als je belgom afraad, waarmee moet je dan je gepolijste onderdelen onderhouden?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top