AZ jankt mij te veel. Nou weer om dat vervoer van het supportersvee richting de ArenA. En de vijand uit de hoofdstad heeft het ook ditmaal gedaan. Alsof ze bij Ajax niet al jaren lopen te ******en over die combiregeling die de aanhang tot kostbaar treinreizen dwingt. Van elk groeipijntje dat de ontluikende club van Dirk Scheringa plaagt, krijgt Amsterdam de schuld. Het verspelen van de titel, het verlies in de bekerfinale, een leeg bezoekersvak in de ArenA, allemaal het gevolg van een duivels complot, gesmeed door Ajax.
Met die provinciale klaagzang klinkt AZ als het PSV van eind vorige eeuw toen de rest van Nederland de Brabantse boertjes wegzette als zeikerds. Kennelijk moet de FC Scheringa door een soortgelijk proces, dus het kan nog wel even duren voordat er in Alkmaar werkelijk van een nieuwe topclub sprake is. Baas Dirk mag zich dan in een maatkostuum hullen, hij blijft toch vooral de man die zijn voeten zeven dagen per week in geitenwollen sokken wurmt.
Scheringa is het rekenwonder van de polder, schathemelrijk geworden door zijn boerensluwheid, maar wereldvreemd in grote voetbalzaken. Krenterig bovendien, want als de geringe armslag van het supportersvolk hem werkelijk zou deren, had hij die supportersafmars wel ruimhartig uit eigen zak bekostigd. Ooit fluisterde meneer Frisia mij in dat hij, als hij zich kwaad zou maken, heel dat vervloekte Ajax zou kunnen opkopen. Met de ArenA erbij. Ik geloof Dirk, maar ik snap ook waarom hij zich liet aftroeven toen het voor de laatste competitieronde aankwam op resultaatmanagement. Ajax betaalde een ton aan Excelsior om AZ het vuur na aan de schenen te leggen. Maar in plaats van Willem II, de opponent van de Amsterdammers, met een twee keer zo hoge premie aan te moedigen, deed Dirk niets. Niet goochem genoeg, te wereldvreemd.
Maar wel janken dat het er in de boze wereld van het profvoetbal zo hard aan toe gaat. Scheringa en zijn AZ-directie zijn er nog altijd van ondersteboven. Onethisch vinden ze in Alkmaar de handelwijze van Ajax. Ik heb ze diverse keren horen jammeren dat wat Ajax bij Excelsior flikte misschien niet tegen de regels was, maar ethisch hartstikke fout. Kom even. Wat Dirk Scheringa met bijstandsmoeders doet, dát is ethisch. De minima via een wurgcontract een poot uitdraaien, schijnt ook niet onwettig te zijn, maar wat mij betreft deugt het van geen kant. Toch denkt gereformeerde Dirk dat hij ermee wegkomt straks bij het laatste oordeel. Omdat hij behalve aan kredietverstrekking tegen woekerrente ook geweldig aan derdewereldhulp doet. Waar dan nog eens bijkomt dat hij de mensheid in de kop van Noord-Holland vermaak biedt door middel van AZ. Plaatsje in de hemel verzekerd.
Dirk doet maar, maar hij moet anderen niet de ethische maat gaan nemen. Vorig seizoen presteerde hij het om Martin van Geel in de ban te doen omdat de Ajax-directeur aan spelers van AZ sjorde. Scheringa vond dat onethisch, terwijl hij diezelfde Van Geel namens AZ zo'n beetje heel Willem II leeg had laten kopen. AZ heeft bij de KNVB om een diepgaand onderzoek naar de omkoping van Excelsior gevraagd. 'De groeten', schijnt KNVB-chef Henk Kesler te hebben gezegd. Mijn idee, hij had er alleen nog aan moeten toevoegen: grow up AZ.