Geen vonk Kymco agility

Goedeavond,

Ik heb een probleem met mijn kymco agility 50 12" uit 2012

De brommer heeft geen vonk

Delen die vervangen zijn

Bougie
Bobine
Ontsteking
Cdi
accu

( En ander motorblok er los aan aangehangen)

Nou vermoed ik dat het in het contact slot ligt alleen weet ik zelf niet hoe ik deze kan overbruggen of door meten zodat ik het kan uitsluiten

Mvg Tycho
 
Advertisement - register to remove this

Hoi Tycho, ff je bougie eruit halen en tegen de cilinderkop houden en vervolgens elektrisch starten. Als je een vonk ziet dan weet je dat de bougie iniedergeval in orde is.
 
Heb je een zij standaard beveiliging erop zitten ? probeer dan eens om deze los te halen , is meestal een schakelaar bovenaan je zij standaard .
Je contact slot kun je met een multimeter door meten , er zitten meestal 4 draden aan , één massa één vanaf de accu via een zekering , en dan de twee zoals onder beschreven: er is waarschijnlijk een draad die aan massa gelegd wordt als je het contact uit zet , en deze verbinding moet er niet zijn als je het contact op aan hebt . De draad die aan massa gelegd wordt loopt naar je cdi , via eventueel de zij standaard en een kill switch ( als je die erop hebt ) De andere twee draden worden door verbonden als je het contact op aan zet , en geeft de 12v door naar de verbruikers.
De stroom voor de cdi komt van de stator van de ontstekings spoelen , en gaat rechtstreeks naar de cdi.
 
Dan bougie schoonmaken en dan weer op cilinderkop houden als er dan nog steeds geen vonk is dan nieuwe bougie lijkt mij.
Had de bougie al vervangen en ook de bobine zoals ik al vermeld had
Heb je een zij standaard beveiliging erop zitten ? probeer dan eens om deze los te halen , is meestal een schakelaar bovenaan je zij standaard .
Je contact slot kun je met een multimeter door meten , er zitten meestal 4 draden aan , één massa één vanaf de accu via een zekering , en dan de twee zoals onder beschreven: er is waarschijnlijk een draad die aan massa gelegd wordt als je het contact uit zet , en deze verbinding moet er niet zijn als je het contact op aan hebt . De draad die aan massa gelegd wordt loopt naar je cdi , via eventueel de zij standaard en een kill switch ( als je die erop hebt ) De andere twee draden worden door verbonden als je het contact op aan zet , en geeft de 12v door naar de verbruikers.
De stroom voor de cdi komt van de stator van de ontstekings spoelen , en gaat rechtstreeks naar de cdi.
Ik zal vanavond even kijken of of er een massa is als het contact uit staat is de rest had ik ik al door gemeten, misschien belangrijk om te vermelden dat de lichten claxon enzovrt wel werken
 
Dan zou inderdaad het euvel kunnen zitten in de massa verbinding , van de kill draad van de cdi , dat die aan massa geschakeld blijft.
Heb je deze cdi , ( zie bijlage) dan kun je ook daar meten of er constant massa op staat ( pin 5 ) ook kun je op pin 6 meten of je daar tijdens starten spanning hebt. Let op is wel wisselstroom , met meten .
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    107.3 KB · Views: 11
Dan zou inderdaad het euvel kunnen zitten in de massa verbinding , van de kill draad van de cdi , dat die aan massa geschakeld blijft.
Heb je deze cdi , ( zie bijlage) dan kun je ook daar meten of er constant massa op staat ( pin 5 ) ook kun je op pin 6 meten of je daar tijdens starten spanning hebt. Let op is wel wisselstroom , met meten .
Ja dat is hem alleen bij mij komen er mog twee draden uit die aan elkaar verbonden zijn, heb trouwens geen schakelaar bij de standaard
 
Je bedoelt een losse draad , die aan een draad in je kabelboom verbonden is ?
Als dat zo is heb je bij je koppeling een begrenzer , die op je snelheid begrenst ,deze zit achter je in vario deksel
 
Deze draden verbinden naar elkaar door in de cdi meen dat dit de begrenzer draad is dus dit zou er niet mee temaken hebben aangezien ook een andere cdi geprobeerd heb zonder dese draden
Post automatically merged:

Ik zal vanavond eerst even kijken of de kill draad van de cdi aan massa geschakeld blijft
 
Last edited:
Dan zou inderdaad het euvel kunnen zitten in de massa verbinding , van de kill draad van de cdi , dat die aan massa geschakeld blijft.
Heb je deze cdi , ( zie bijlage) dan kun je ook daar meten of er constant massa op staat ( pin 5 ) ook kun je op pin 6 meten of je daar tijdens starten spanning hebt. Let op is wel wisselstroom , met meten .
Ik ben even aan het meten gegaan maar bij mij zitten er 4 draden in, nummer 6 is leeg, als op nummer 5 meet heb ik met contact uit geen massa met contact aan wel
 

Attachments

  • 20230824_192210.jpg
    20230824_192210.jpg
    148.2 KB · Views: 11
Last edited:
Dit is een DC-CDI, deze heeft geen draad naar het contactslot die aan massa wordt gelegd.
Hier wordt simpelweg de gelijkspanning afgeschakeld als het contactslot wordt uitgezet.
Meet eens of er spanning staat tussen de zwarte draad van die 2-polige stekker van de cdi en de groene draad van de vierpolige stekker van de cdi, bij ingeschakeld en uitgeschakeld contactslot.
 
Dit is een DC-CDI, deze heeft geen draad naar het contactslot die aan massa wordt gelegd.
Hier wordt simpelweg de gelijkspanning afgeschakeld als het contactslot wordt uitgezet.
Meet eens of er spanning staat tussen de zwarte draad van die 2-polige stekker van de cdi en de groene draad van de vierpolige stekker van de cdi, bij ingeschakeld en uitgeschakeld contactslot.
Hoi bedankt voor de reactie hier tussen staat 12v
 
Hoi bedankt voor de reactie hier tussen staat 12v
Dat is dus goed.
Meet eens de weerstand van alle draden van de 4-polige stekker van de cdi naar de min-pool van de accu en maak er een overzichtje van.
Zet voor elke meting de multimeter op het laagst mogelijke Ohm-bereik,
Maw, zet de meter bij elke draad op het laagste Ohm-bereik en als je OL of L of I te zien krijgt, schakel dan de meter steeds een Ohm-bereik hoger totdat je een waarde krijgt.
 
Dat is dus goed.
Meet eens de weerstand van alle draden van de 4-polige stekker van de cdi naar de min-pool van de accu en maak er een overzichtje van.
Zet voor elke meting de multimeter op het laagst mogelijke Ohm-bereik,
Maw, zet de meter bij elke draad op het laagste Ohm-bereik en als je OL of L of I te zien krijgt, schakel dan de meter steeds een Ohm-bereik hoger totdat je een waarde krijgt.
Hoi bedankt dat ga dat morgen even doen daar kom ik op terug fijne avond
 
Dat is dus goed.
Meet eens de weerstand van alle draden van de 4-polige stekker van de cdi naar de min-pool van de accu en maak er een overzichtje van.
Zet voor elke meting de multimeter op het laagst mogelijke Ohm-bereik,
Maw, zet de meter bij elke draad op het laagste Ohm-bereik en als je OL of L of I te zien krijgt, schakel dan de meter steeds een Ohm-bereik hoger totdat je een waarde krijgt.
Groene draad 2.5 ohm

Blauw wit 6 ohm

Wit zwart 0.06 ohm
 
  • Groene draad is massa dus deze zou nagenoeg 0 Ohm moeten zijn, in de praktijk komt dit meestal neer op zo'n 0,3 Ohm, maar laten we er maar van uitgaan dat je geen goed contact hebt gemaakt met de meetpennen. Ik zie op de foto wel dat deze groene draad een rare knik heeft vlakbij de connector, misschien is dit de oorzaak en is deze draad daar gebroken. Offf,die blauwe connector vlak achter deze knik, die er overigens niet hoort te zitten, maakt een slechte verbinding of is binnenin geoxideerd
  • Blauw/wit, dit zou een blauw/gele draad moeten zijn, dit is de pickupspoel, deze moet normaliter grofweg tussen de 100 en 200 Ohm moeten zijn echter bij sommige scooters wordt de pickupspoel ook nog eens aan massa gelegd, dit als extra startblokkering, als het contactslot uit staat, dus kun je deze draad even opnieuw meten maar nu met het contactslot op "aan" en de eventuele zijstandaard ingeklapt?
  • Zwart/wit, dit zou een zwart/gele draad moeten zijn, dit is de primaire spoel van de bobine, persoonlijk vind ik deze waarde erg laag vooral als ik zie dat je 2,5 Ohm meet voor een draad die rechtstreeks aan massa zou moeten liggen. Normaliter is de weerstand van de primaire spoel van de bobine grofweg tussen 0,3 en 1 Ohm.
Ik weet niet welke multimeter je hebt maar als het laagste Ohmbereik 200 Ohm bedraagd kun je bij alle metingen de multimeter op het laagste Ohm-bereik laten staan voor alle metingen
 
De blauwe stekker op de groene draad heb er tussen gemaakt ivm draad breuk is nieuw, de weerstand van de pick up spoel met conact aan is 120 ohm
Post automatically merged:

  • Groene draad is massa dus deze zou nagenoeg 0 Ohm moeten zijn, in de praktijk komt dit meestal neer op zo'n 0,3 Ohm, maar laten we er maar van uitgaan dat je geen goed contact hebt gemaakt met de meetpennen. Ik zie op de foto wel dat deze groene draad een rare knik heeft vlakbij de connector, misschien is dit de oorzaak en is deze draad daar gebroken. Offf,die blauwe connector vlak achter deze knik, die er overigens niet hoort te zitten, maakt een slechte verbinding of is binnenin geoxideerd
  • Blauw/wit, dit zou een blauw/gele draad moeten zijn, dit is de pickupspoel, deze moet normaliter grofweg tussen de 100 en 200 Ohm moeten zijn echter bij sommige scooters wordt de pickupspoel ook nog eens aan massa gelegd, dit als extra startblokkering, als het contactslot uit staat, dus kun je deze draad even opnieuw meten maar nu met het contactslot op "aan" en de eventuele zijstandaard ingeklapt?
  • Zwart/wit, dit zou een zwart/gele draad moeten zijn, dit is de primaire spoel van de bobine, persoonlijk vind ik deze waarde erg laag vooral als ik zie dat je 2,5 Ohm meet voor een draad die rechtstreeks aan massa zou moeten liggen. Normaliter is de weerstand van de primaire spoel van de bobine grofweg tussen 0,3 en 1 Ohm.
Ik weet niet welke multimeter je hebt maar als het laagste Ohmbereik 200 Ohm bedraagd kun je bij alle metingen de multimeter op het laagste Ohm-bereik laten staan voor alle metingen
Wat zijn nu de volgende stappen
 
In de drie punten die ik aangeef staat letterlijk wat er mis kan zijn !!!

Dussss...
  • Van de groene draad controleren waarom de waarde te hoog is.
  • Van de blauw/gele draad de meting even opnieuw doen maar dan met het contactslot aan en de zijstandaard ingeklapt.
  • Van de zwart/gele draad controleren waaronm de meting zo laag is. Mogelijkeoorzaken, meetfout, meter niet op het laagste Ohmbereik, draden op de bobine verkeert aangesloten, zwart-gele draad maakt sluiting tegen frame etc etc....
 
Van af de groene draad naar de min van de accu is nu 0.07 ohm dus na genoeg 0, lag inderdaad aan de slechte verbinding achter de stekker.

de weerstand van de pick up (blauw gele draad) is 110 ohm met contact aan

Alleen de zwart gele draad geeft geen juiste waarde aan deze blijft op 0.07 ohm, nou kan ik hem wel door meten vanaf de cdi naar de stekker die op de bobine zit deze geeft 0.02 ohm dus ik meen dat deze geen sluiting maakt met het frame.
 
Back
Top