Kymco agility geen vonk

rottieark

Active Member
Hallo,
Ik heb een kymco agility 50 2009 4takt

De scooter heeft sindskort geen vonk meer, en ik kan er niet achterkomen wat het is

Heb een nieuwe bobine eropgezet.
Accu is goed.
Bougie vervangen.
Contactslot doorgemeten en die werkt.

Iemand enig idee wat het kan zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Ik heb een kymco agility 50 2009 4takt
De Agility wordt al een groot aantal jaartjes gemaakt, maar als jij eentje hebt met een DC-CDI zou ik even je zekeringen controleren of beter nog de spanning meten op je CDI-connector tussen de groene en de blauw/zwarte draad, uiteraard met ingeschakeld contactslot.
 

Attachments

  • kymco_agility_eldiagram.pdf
    1.2 MB · Views: 27
Last edited:
De Agility wordt al een groot aantal jaartjes gemaakt, maar als jij eentje hebt met een DC-CDI zou ik even je zekeringen controleren of beter nog de spanning meten op je CDI-connector tussen de groene en de blauw/zwarte draad, uiteraard met ingeschakeld contactslot.
Ik zou hem morgen ff doormeten, heb nu geen multimeter want is opgestuurd voor kalibratie.
En is volgensmij een AC aangezien hij altijd heeft gereden zonder accu.
Hou je op de hoogte!
 
wat weer verandert vanaf de modellen met ECU? die gaf namelijk geen sjoege toen ik die zonder accu probeerde aan te trappen.
Edit: is je duimpje = antwoord Ja, Sparky?
 
Last edited:
wat weer verandert vanaf de modellen met ECU?
Dat klopt, een CDI bestaat alleen uit elektronica, op het moment dat de stator, in het geval van een AC-CDI, of de spanningsregelaar, in het geval van een DC-CDI, kort even een spanning afgeeft bij een kick op de kickstart, is dit voldoende om de initiele vonk te vormen en de scooter te starten.
Een ECU heeft buiten een hoop elektronica ook een processor, deze processor heeft tijd nodig om op te starten en de sensoren in te lezen en de acuatoren aan te sturen.
De spanningsduur bij elke kick, is te kort om dit alles voor elkaar te krijgen.
 
Nou ik heb nogsteeds mijn CDI niet kunnen doormeten, bedrijf die de kalibratie uitvoerd is zoals elk jaar weer sloom.

Denk dat ik ff rond ga vragen in mijn buurt of iemand er 1tje heeft, ik kom nog terug op dit topic.

@Sparky in iedergeval bedankt voor alle info!
 
Oke dus ik kom er zojuist achter dat ik zonder sleutel contact heb.
Sleutel zit er niet in en remlicht en elektrische start werkt, maar geen vonk.

Op DC meet ik 0.045/0.046V
Op AC meet ik 10V aflopend naar 0
Dit heb ik gemeten op de connector van de kabelboom naar CDI op zwart/blauw en groen.

Edit: dit heb ik gemeten met een accu aangesloten.
 
Last edited:
Oke dus ik kom er zojuist achter dat ik zonder sleutel contact heb.
maar geen vonk.
Dan klopt er in iedergeval iets niet met je contactslot maar dat had jezelf ook al in de gaten.

Volgens het schema in mijn post#3 hangt er bij het contactslot een bulletconnectorverbinding met aan de ene kant een zwart/witte draad en de andere kant een groen/witte draad, trek dit connectortje eens uit elkaar en kijk dan eens of je wel vonk hebt.
1675275698045.png
 
Last edited:
Volgens het schema in mijn post#3 hangt er bij het contactslot een bulletconnectorverbinding met aan de ene kant een zwart/witte draad en de andere kant een groen/witte draad, trek dit connectortje eens uit elkaar en kijk dan eens of je wel vonk hebt.
Heb al een keer fotos gemaakt van het contactslot, daarbij zat geen bulletconnector met die kleuren.

Al kwam ik wel deze tegen die nergens op aangesloten zat.
 

Attachments

  • 20221218_115917.jpg
    20221218_115917.jpg
    128.7 KB · Views: 16
Klopt inderdaad,

zoals gezegd, de agility wordt al heel wat jaartjes gemaakt.

ik vond zojuist een schema waar de pickupdraad blauw geel is, die zou direct naar het contactslot lopen.
Dus die draad die je tussen je vingers houdt is deze draad en is blijkbaar bij jouw niet aangesloten.
Dus jouw CDI wordt alleen uigeschakeld door de spanning eraf te nemen, de Agility waarvan ik het schema had toegevoegd wordt uitgeschakeld door de spanning eraf te nemen maar teven een startblokkering door de pickupdraad (die wit/groene waar ik over sprak) aan massa te leggen.

Oke, dit is dan afgekaard, jij hebt deze extra beveiliging niet.

Had je onderstaande meting al gedaan want in je post#11. sprak over zaken die je gemeten had maar daar stond niet bij waar je dit gemeten had?

De Agility wordt al een groot aantal jaartjes gemaakt, maar als jij eentje hebt met een DC-CDI zou ik even je zekeringen controleren of beter nog de spanning meten op je CDI-connector tussen de groene en de blauw/zwarte draad, uiteraard met ingeschakeld contactslot.
 
Had je onderstaande meting al gedaan want in je post#11. sprak over zaken die je gemeten had maar daar stond niet bij waar je dit gemeten had?
Yes die meting had ik gedaan bij de kabels die je doorgaf op de cdi connector staat ook in post#11 maar denk dat je dat over het hoofd zag.

Op DC meet ik 0.045/0.046V
Op AC meet ik 10V aflopend naar 0
Dit heb ik gemeten op de connector van de kabelboom naar CDI op zwart/blauw en groen
Met een accu erin.
 
Sorry, dat je dat op de cdi-connector gemeten hebt, heb ik inderdaad over het hoofd gezien.
Maar de waardes zijn in iedergeval niet goed, hier hoort gewoon de accuspanning aanwezig te zijn.

Dus ik zou punt voor punt even meten waar het probleem zit.

  1. Zet de multimeter op 20V gelijkspanning met het zwarte meetsnoer in de com-aansluiting en het rode meetsnoer in de V-aansluiting.
  2. Meet de spanning over de accupolen, dit om te controleren of je meter werkt en of de accu voldoende spanning heeft.
  3. Meet tussen de groene en rode draad op je contactslotconnector middels de backprobe methode, ook hier moet je de accuspanning meten zoniet kijk de zekering en de rode draad tussen accu en zekeringhouder en de rode draad tussen zekeringhouder en contactslot na
  4. Zet het contactslot aan en meet tussen de groene en de zwart/blauwe draad van de contactslotconnector middels de backprobe methode, ook hier moet je de accuspanning meten, zoniet is je contactslot kapot.
  5. Laat je contactslot ingeschakeld en meet tussen de zwart/blauwe en de groene draad van de CDI connector volgens de backprobe methode, ook hier moet je de accuspanning meten, zoniet zit het probleem in je blauw/zwarte draad tussen contactslot en cdi connector.
back probing.png
 
Accu staat op 12.8V dus perfect.
Meet tussen de groene en rode draad op je contactslotconnector middels de backprobe methode, ook hier moet je de accuspanning meten zoniet kijk de zekering en de rode draad tussen accu en zekeringhouder en de rode draad tussen zekeringhouder en contactslot na.
Ik heb 2 volledig groene draden op mn contactslot.
Ik kom uit op 0.130V. Op beide groene draden hetzelfde.

  1. Zet het contactslot aan en meet tussen de groene en de zwart/blauwe draad van de contactslotconnector middels de backprobe methode, ook hier moet je de accuspanning meten, zoniet is je contactslot kapot.
Hier meet ik ook 0.125/0.130V
Ik heb alleen geen blauw zwarte draad, alleen een volledig zwarte dus heb hem daarop gemeten.
Post automatically merged:

Laat je contactslot ingeschakeld en meet tussen de zwart/blauwe en de groene draad van de CDI connector volgens de backprobe methode, ook hier moet je de accuspanning meten, zoniet zit het probleem in je blauw/zwarte draad tussen contactslot en cdi connector.
Dit heb ik ook gemeten en dit komt uit op 0.058.
Deze is opnieuw gemeten op groen CDI en zwart contactslot.
 
Meet eens met de rode meetpen van je multimeter op de rode draad bij het contactslot en de zwarte meetpen van je multimeter op de min-pool van de accu.
Meet je dan wel de accuspanning?
 
Back
Top