Kymco agility geen vonk

Oke dus ben wat verder gaan kijken en ben dit tegen gekomen, allemaal vocht rondom kabels en zat in de isolatietape. Zou dit het hele probleem kunnen zijn?
 

Attachments

  • 20230205_171203.jpg
    20230205_171203.jpg
    165.5 KB · Views: 13
Zou dit het hele probleem kunnen zijn?
Zou heel goed kunnen, zoals @Harrr hierboven ook al opmerkte, ik zie een aantal rooie draden die gewoon los liggen.

Bovendien zie ik dat de geel/blauwe draad, vermoedeijk van de pickupspoel, vertakt wordt en de vertakking ligt volgens mij bloot en is een beetje geoxideerd/geroest, ik kan het niet goed zien want de foto is op die plek niet erg duidelijk.
Waar gaat die geel/blawe draad heen die na de vertakking naar boven afbuigt, hopelijk ligt deze ook niet bloot tegen het frame, daar waar ook die zwarte draad met een bloot eind naar boven steekt.
Ook zie ik een aantal groene massadraden die bij elkaar zijn gesoldeerd, op zich niet erg maar doe er dan wel een krimpkousje of op z'n minst een stukje tape omheen.

Ook zie ik een dikke draad, vermoedelijk van de E-start los hangen en het einde bloot.

Ik zou de draden eens goed schoon en droog vegen, de losse eindjes verbinden, en de aftakking van de pickupspoel en de soldering van de massadraden isoleren.
Als alles dan weer werkt, draadboom weer netjes omwikkelen met band of tape.
1675619389351.png
 
Last edited:
Reden dat het los ligt komt omdat ik de isolatie heb losgesneden zodat ik kabel breuken kon vinden, toen vond ik geoxideerde kabels die bijna direct wel knapte en natuurlijk een hele hoop vocht.

Ik ga vanavond het zooitje weer goed maken, maar is er kans op gevolgschade?

[Edit]
Zekeringen zitten nog goed lijkt alleen zo op de foto.
En de reden dat alle gesoldeerde dingen blootliggen komt omdat ik de krimpkousjes eraf heb gehaald om het te checken toenstraks.
 
Ik heb alvast wat dingetjes bekeken, en er zijn aardig wat draden geoxideerd.
Wat kleine kabeltjes en de Rode accu kabel.
Oxidatie gaat zover naar binnen dat de kabeltjes te kort worden om door te verbinden.

Wat voor draden zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken om het te vervangen?
 
Gewoon flexibele draad met minimaal de diameter die er nu in zit, dikker mag natuurlijk altijd.
Dus in principe kun je aansluitsnoer gebruiken die ze in de bouwmarkt verkopen voor het aansluiten van bijvoorbeeld schemerlampen.
Echter dan heb je natuurlijk niet de juiste kleur.
origin.webp

Vind je dat een probleem, op sites zoals Amazon kun je hele pakketten kopen soepele montagedraad met verschillende kleuren en draaddoorsnedes.
71xD0VimGvL._SL1004_.jpg
Screenshot 2023-02-05 at 22-22-12 Tuofeng elektriciteitsdraad flexibele siliconendraad 6 versc...png
 
Dus in principe kun je aansluitsnoer gebruiken die ze in de bouwmarkt verkopen voor het aansluiten van bijvoorbeeld schemerlampen.
Echter dan heb je natuurlijk niet de juiste kleur.
Is het enigste draad wat ik nu heb liggen, maar vondt dat zelf ook al onhandig.
Denk dat ik maar een gekleurd flexibel kitje haal, is ook altijd handig om te hebben ;)
 
Oke heb alles wat nodig was vervangen en weer aangesloten, echter heb ik nog 0 verandering.

Contactslot werkt nogsteeds zonder sleutel, en heb nogsteeds geen vonk.
 
Contactslot werkt nogsteeds zonder sleutel,
Hoe komt dit dan?
  1. Verbreekt het contact niet tussen de rode en de zwarte draad van het contactslot?
  2. Komt er op een andere manier spanning op de zwarte draad?
Heb je ook nog boordspanning als je de connector van het contactslot verbreekt?

Nu je de draden gerepareed hebt, heb je nu wel spanning op de rode draad bij het contactslot?
 
Ik ga de rode draad straks meten.

Zelfs als de connector van het contactslot is losgekoppeld heb ik nog boordspanning.

weet niet precies wat je met 1 bedoeld.
2. Niet dat ik weet enig idee hoe ik hier achter kan komen?
 
Met punt 1 bedoel ik dat, als je het contactslot los neemt en je meet weerstand tussen de rode en de zwarte draad van het contactslot, dan zou dit 0 Ohm moeten zijn bij ingeschakeld contactslot en oneindig qua weerstand moeten zijn bij uitgeschakeld contactslot.

Punt 2 heb je reeds beantwoord door op te merken dat je ook boordspannig hebt met afgekoppeld contactslot.
Normaliter schakelt het contactslot de boordspanning aan en uit door de verbinding tussen rode draad en de zwarte draad te maken en te verbreken.
Dus de conclusie is dat je op de zwartedraad al spanning hebt staan zonder dat het contactslot is aangesloten en ingeschakeld is.
MAW op 1 of andere manier heb je een oneigenlijke verbinding tussen de pluspool van de accu en die zwarte bekabeling.
 
Met punt 1 bedoel ik dat, als je het contactslot los neemt en je meet weerstand tussen de rode en de zwarte draad van het contactslot, dan zou dit 0 Ohm moeten zijn bij ingeschakeld contactslot en oneindig qua weerstand moeten zijn bij uitgeschakeld contactslot.
Ik kan dan alleen ingeschakeld contactslot meten, aangezien het contactslot eigenlijk gewoon niet uitschakeld.

MAW op 1 of andere manier heb je een oneigenlijke verbinding tussen de pluspool van de accu en die zwarte bekabeling.
Daar waren we inderdaad al achtergekomen, maar hoe kom ik er dan achter waar precies het hele probleem zit?
 
Ik ga de rode draad straks meten.
Heb je dit gedaan en stond er nu wel spanning op de rode draad bij je contactslot met uitgeschakeld contactslot?

Welke spanning meet je nu op de zwarte draad bij je contactslot met uitgeschakeld contactslot?
Welke spanning meet je nu op de zwarte draad bij je contactslot met ingeschakeld contactslot?

Ik kan dan alleen ingeschakeld contactslot meten, aangezien het contactslot eigenlijk gewoon niet uitschakeld.
Dit moet je meten op het losgekoppelde contactslot, dit is puur om te kijken of het contact wat de boordspanning schakelt ook daadwerkelijk schakelt, maw meet de weerstand tussen de rode en de zwarte draad op de draden van het LOSGEKOPPELDE contactslot, met je multimeter op Ohm auto, terwijl je contactslot is uitgeschakeld en ingeschakeld.

Zelfs als de connector van het contactslot is losgekoppeld heb ik nog boordspanning.
Kun je nog eens benoemen wat er daadwerkelijk werkt als het contactslot NIET is aangesloten?
 
Letterlijk alles werkt dan E-start, grootlicht, remlicht en toeter.
alles wat die met contact aan ook doet.
Met grootlicht, bedoel je hiermee de seinlicht of het constante grootlicht?
Want volgens het schema werkt je grootlicht via de stator, maw je verlichting werkt alleen als de motor draait, wel werkt je grootlicht in je koplam via de accu als je de passing- oftewel de seinschakelaar indrukt.
 
Met grootlicht, bedoel je hiermee de seinlicht of het constante grootlicht?
Want volgens het schema werkt je grootlicht via de stator, maw je verlichting werkt alleen als de motor draait, wel werkt je grootlicht in je koplam via de accu als je de passing- oftewel de seinschakelaar indrukt.
Yes ik bedoel het seinlicht excuses.
 
Back
Top