Kymco agility geen vonk

Oke dus ben nog ff door gaan proberen, en ben erachter gekomen dat het contactslot min geschakeld is.

Zwarte meter op rode accu pool
Rode meter in de rode connector contactslot
Dan meet ik -12V accuspanning dus.
 
Ik meet 0.111/0.100V
Dat is dus een teken dat de verbinding van de rode draad tussen je accu en het contactslot onderbroken is.
Oke dus ben nog ff door gaan proberen, en ben erachter gekomen dat het contactslot min geschakeld is.

Zwarte meter op rode accu pool
Rode meter in de rode connector contactslot
Dan meet ik -12V accuspanning dus.
Nee dat is niet zo,wat je hiermee wederom bevestigd is, dat je geen verbinding hebt tussen de accu en het contactslot, de reden dat je 12V meet is dat de meter hoog-Ohmig is en je door de verbruikers heen meet die, tov je multimeter, relatief laag-Ohmig tegen massa hangen.
De reden dat er een min-tekentje voor die 12 Volt staat is dat je de min-aansluiting van je meter op de pluspool houdt en de pluspool van de meter op voor de meter laag-Ohmige verbruikerszijde.

Dus:

  • Meet de rode draad tussen de accuklem van de pluspool naar de ene zijde van je zekering. (Meting 1 op de tekening)
  • Meet de zekering. (Meting 2 op de tekening)
  • Meet de rode draad tussen de andere zijde van je zekering naar je contactslot-connector. (Meting 3 op de tekening)
  • Meet de rode draad tussen je contactslotconnector en het contactslot. (meting 4 op de tekening)
1675374211833.png
 
Last edited:
Dat is dus een teken dat de verbinding van de rode draad tussen je accu en het contactslot onderbroken is.

Nee dat is niet zo,wat je hiermee wederom bevestigd is, dat je geen verbinding hebt tussen de accu en het contactslot, de reden dat je 12V meet is dat de meter hoog-Ohmig is en je door de verbruikers heen meet die, tov je multimeter, relatief laag-Ohmig tegen massa hangen.
De reden dat er een min-tekentje voor die 12 Volt staat is dat je de min-aansluiting van je meter op de pluspool houdt en de pluspool van de meter op voor de meter laag-Ohmige verbruikerszijde.

Dus:

  • Meet de rode draad tussen de accuklem van de pluspool naar de ene zijde van je zekering. (Meting 1 op de tekening)
  • Meet de zekering. (Meting 2 op de tekening)
  • Meet de rode draad tussen de andere zijde van je zekering naar je contactslot-connector. (Meting 3 op de tekening)
  • Meet de rode draad tussen je contactslotconnector en het contactslot. (meting 4 op de tekening)
View attachment 68680
Ik zou dit morgen allemaal gaan meten, is me nu een beetje laat geworden haha.

Heb toenet nog wat door geprobeerd en ben erachter gekomen dat het contactslot nu niet volledig het probleem is (contactslot is de boosdoener maar er is ergens gevolgschade)

Ookal is het contactslot niet aangesloten heb ik nogsteeds elektrische start en lichten.

Heb ook een schema gevolgd van het contactslot en die gaf aan dat de groen en blauwgeel bij contact uit een brug moeten leggen. (Dit gebeurde helemaal niet)

En bij contact aan moet zwart en rood een brug leggen. (Dit gebeurde ook tijdens contact uit)
 
Die metingen moet je uitvoeren met de multimeter op het laagste ohm-bereik, jij hebt Volt/spanning gemeten!
Bij alle metingen moet je nagenoeg 0 Ohm meten, in praktijk is dit vaak rond de 0,3 Ohm.

Verder concludeer ik uit je verhaal van post#24 dat je contactslot niet werkt echter wat ik niet begrijp is dat je E-start en de verlichting wel werkt terwijl je contactslot niet is aangesloten en terwijl de accuspanning niet eens tot aan je contactslot komt.

Dus ik zou bovenstaande metingen even opnieuw doen met de multimeter in het juiste meetbereik en zou de accu even loskoppelen daar je anders verkeerde waardes krijgt omdat er op 1 of andere manier spanning op bepaalde draden staat.
 
Last edited:
Ah oke zou dit morgen eventjes met de Ohm stand doen, en dan heb je het alleen over de metingen van post#22 ?

Het is inderdaad erg vreemd dat alles werkt zonder aangesloten contactslot.
 
Heb de volgende metingen weer opnieuw gedaan en deze keer met losgekoppelde accu.

Meting 1: 0 Ohm
Meting 2: 0 Ohm
Meting 3: 0.67 Ohm
Meting 4: 0 Ohm

[Edit]
Heb voor de zekerheid beide glaszekeringen vervangen.
 
Last edited:
Ik kan het niet meer goed volgen.
Je accu is 12 Volt.
De weerstand van de verbinding tussen je accu en het contactslot, als we alle secties optellen, is 0,67 Ohm.
Verwaarloosbaar dus.
Dan kan het toch niet zijn dat als je de accu aansluit, je bij het contactslot niet die 12 Volt van de accu meet, dit bestaat niet.

Weet je zeker dat je op het 200 Ohm-bereik (laagste Ohm-bereik) hebt gemeten en niet op het kilo-Ohm bereik.
Want als dit het geval zou zijn is die 0,67 Ohm. 0,67 kilo-Ohm is dus 670 Ohm en dit zou overeen komen met nagenoeg geen spanning bij het contactslot.

Bovendien een multimeter geeft nooit 0 Ohm aan in het laagste Ohm-bereik, zelfs niet als je beide meetpennen tegen elkaar houdt.
 
Last edited:
Weet je zeker dat je op het 200 Ohm-bereik (laagste Ohm-bereik) hebt gemeten en niet op het kilo-Ohm bereik.
IK heb een Fluke179 multimeter.
Had hem perongeluk niet goed ingesteld fout van mijn excuses.

Ik krijg vanaf rode draad accuklem naar rode connector contactslot 339.5K Ohms

Hier de metingen even opnieuw
Meting 1: 339.4 K Ohms
Meting 2: 0.7 Ohms
Meting 3: 339.4 K Ohms
Meting 4: 0.4 Ohms

Ik hoop dat de metingen deze keer wel goed zijn, nogmaals mijn excuses voor de verkeerde informatie haha.
 
Hoe kun je een Fluke 179 nu verkeert instellen, die doet alles automatisch, enkel de schakelaar op Ohm zetten en aflezen?
Zelfs de eenheid zet hij erachter.
Hier de metingen even opnieuw
Meting 1: 339.4 K Ohms
Meting 2: 0.7 Ohms
Meting 3: 339.4 K Ohms
Meting 4: 0.4 Ohms
Ik krijg vanaf rode draad accuklem naar rode connector contactslot 339.5K Ohms
Dit laatste zou eigenlijk niet kunnen, want 339,4k+339,4K+0,7+0,4=678,011 kilo Ohm.
Ook een beetje te toevallig dat de metingen 1 en 3 exact, maar dan ook exact, gelijk zijn.
339,4 kilo Ohm kun je geen slecht contact meer noemen maar een regelrechte breuk.

In iedergeval of dit nu 339,4 kilo-Ohm is of 339,4 Ohm dit is in iedergeval niet goed.
Dus die 2 secties van meting 1 en 3 zit iets niet lekker dus die moet je nakijken.

Om tijdelijk iets te testen zou je buiten de kabelboom om een rechtstreekse draad kunnen aansluiten tussen pluspool accu en de rode draad bij je contactslot, hiermee overbrug je dus de slechte stukken van meting 1 en 3 en krijgt je cdi wellicht spanning en zul je ook weer vonk hebben.

Dan rest nog het zoeken naar het probleem waarom je wel boordspanning hebt terwijl het contactslot is afgekoppeld.
 
Last edited:
Hoe kun je een Fluke 179 nu verkeert instellen, die doet alles automatisch, enkel de schakelaar op Ohm zetten en aflezen?
Zelfs de eenheid zet hij erachter..
Klopt, alleen stond hij niet op de auto stand, hij gaf alleen maar M Ohms aan.
Om tijdelijk iets te testen zou je buiten de kabelboom om een rechtstreekse draad kunnen aansluiten tussen pluspool accu en de rode draad bij je contactslot, hiermee overbrug je dus de slechte stukken van meting 1 en 3 en krijgt je cdi wellicht spanning en zul je ook weer vonk hebben.
Ik zou dit zodadelijk even gaan testen, maar dan vraag ik me af waarom ik wel boordspanning heb maar geen werkend contactslot. Zou dit ook kunnen komen door de kabelbreuk?
 
Zou dit ook kunnen komen door de kabelbreuk?
Theoretisch zou dit kunnen als bij de breuk iets bloot ligt wat tegen de zwarte draad van de geschakelde plus contact maakt.

Koppel het contactslot eens af en meet de spanning tussen de min-pool van de accu en de zwarte/blauwe draad van je kabelboom bij de contactslotconnector.
Hier zou je dan 12 Volt moeten meten.
 
Dan begrijp ik niet dat sommige dingen spanning blijven houden terwijl het contactslot afgekoppeld is.
Normaliter schakelt je contactslot de accuspanning op de rode draad, door naar de zwart/blauwe draad, die vervolgens alle gelijkspanning verzorgt voor de rest van de scooter.
Dus je zou dan verwachten dat er op 1 of andere manier spanning staat op die zwart/blauwe draad.

Ik zou toch eens beginnen met het repareren van de secties van metingen 1 en 3 of een tijdelijke verbinding te leggen tussen de accu pluspool en de rode draad bij je contactslot.
En dan verder zien wat het resultaat is.
Wel ervoor zorgen dat, als je beslist een tijdelijke verbinding te leggen, er een zekering in de verbinding wordt opgenomen
 
Dus als je die tijdelijk kabel legt meet je dan wel 12V op de zwart/blauwe draad bij je contactslot?

Zo ja, meet je diezelfde spanning ook bij je cdi op de zwart/blauwe draad?
 
Zoals k al eerder heb vermeld heb ik geen zwart blauwe draad bij contactslot.

Heb wel een zwarte en daar komt 12V overheen dan, rode draad dan ook.
Post automatically merged:

En hoeveel spanning moet er eigenlijk komen vanaf de ontstekingskabel? Krijg daar 0.7V overheen.
 
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt.

Die zwarte draad loopt waarschijnlijk ook naar je cdi, komt die spanning daar aan?
Heb geen zwart draad naar mijn CDI, alleen groen, blauw, blauw geel en zwart geel.

Ik bedoel de kabel die van ontsteking naar kabelboom gaat, als ik deze erafhaal en meet krijg ik tijdens elektrische start 0.7V op alle 3 de draden.
Ik dacht dat het misschien daar te maken mee kon hebben, aangezien hij die spanning gebruikt voor de Vonk en Elektrische Choke.
Had ik gemeten met 1 meter op zwarte pool van accu en de andere op 1 van de 3 draden.

Weet niet zeker of het zo is maar denk vraag het maar gelijk.
 
Back
Top