evo uitlaatpoort

ruud.

www.vk-tuning.tk
hey, ik heb al ff gezocht maar kon niet echt wat vinden. Ook kwam ik er zelf niet echt over uit. Waarom is die uitlaatpoort van die evo 4kant? De flensen van die evo pijpen zijn wel gewoon rond toch? Op de huidige pijpen sluit die dus ook lang niet naadloos aan. word de druk puls dan beter over het poortoppevlak verspreid oid? Oja wat doet twins met die uitlaatpoort na een tunebeurtje? :p Dat zijn wel een beetje de evo-mannen..
 
Advertisement - register to remove this

Twins houd de uitlaatpoort gewoon rechthoekig, maar freest wel een stuk van de onderkant af... of misschien vlakken ze hem?

Als je hem rond maakt schijn je koppel te verliezen.
 
Ik heb weinig Evo's gezien met een ronde uitlaatpoort, de meeste passen hun flens aan ipv de cillinder.. denk dat je hieruit dus mag concluderen dat de prestaties achteruit gaan wanneer je de uitlaat poort rond maakt.

Edit// lees de vraag nu nog eens van TS, voegt weinig toe mijn verhaaltje zie ik nu al:)..
 
Ik heb zelf ooit een evo gehad, die heb ik toen rond gemaakt alleen dat pakte niet zo goed uit.. vermogensverlies als gevolg !
 
Moet nu idd toch echt wel een keer een duidelijkheid over komen.
Het gaat tegen de theorie in maar pakt toch beter uit...
Misschien kan iemand polini een mail sturen met de vraag, en dan hopen dat ze em willen beantwoorden natuurlijk.
 
dat zal ik nu sowieso even doen :)

edit: het poortoppervlak etc van dat 4 kant is door gerekend dan aan een std evo, al loop je er flink in te frezen klopt daar sowieso minder van. Maar dan nog hoezo vierkant. Robinv dat heb je echt goed getest en gemeten? hoe? wat was het verlies, waar was het verlies etc :)

edit: ik zie een tel nr, fax nummer, huisadres :rolleyes: maar geen email. Iemand een id? importeur bellen lijkt me ook overbodig, weten dat vast niet :)
 
Last edited:
Ik wil je wel een e-mail adres geven, maar verwacht er niks van.. Ik heb eens met een verkopertje gemaild (enige mailadres wat ik kon vinden). Die zou het doorspelen aan een technicus aldaar. Alleen die antwoorden die je krijgt lijken nergens op.
Mocht je het willen hebben pm maar even dan.
 
nogmaals de simpele vraag, hoe zit het bij een polini evo uitlaat? sluit die wel naadloos aan? Dat de flens dus ook rechthoekig is?
 
Evo pijp is ook rond. Ik snap niet dat er 100 topics hierover geopend moeten worden. Er zijn meerdere mensen die dat hebben getest en niet alleen op scooters. Meestal pakt het negatief uit, soms blijft het hetzelfde. Maar ik ken niemand waarbij het ooit positief heeft uitgepakt. Reden genoeg om er gewoon vanaf te blijven. Wat in theorie beter is hoeft niet zo te zijn in practijk!
 
reden van een 4kante uitlaatpoort is toch omdat er aan de onderkant van je poort altijd een stukje hoord recht te staan omdat er dan geen uitlaatgasen trug wervelen de cil in dat randje is een soor drempel
 
Eindelijk een nagenoeg goed antwoord op de vraag.
Iemand die weet hoe de werking van een uitlaat is moet erachter kunnen komen.
Zelfs de oude standaard Kreidlers en Kreidler racers hadden dit ook al.
Het is dus een rem, d.m.v. een werveling, op de terugkerende schokgolf vlak voor de cylinder, om te voorkomen dat er ook verbrande gassen de cylinder ingeduwd worden.
De werking is het meeste actief bij toerentallen vlak voor het maximum vermogen, gevolg een bredere powerband.
 
ik weet hoe een expansie uitlaat werkt luc, iig hartstikke bedankt voor je antwoord. Toch wat ik niet begrijp, een bredere band is op een scooter (minder) interessant, en het lijkt me niet meer dan logisch dat het topvermogen er door daalt, en dat is toch en beetje je doel bij een vario...
 
Normaal gaat het verkrijgen van een bredere powerband tenkoste van het topvermogen. Maar hier is daar geen sprake van omdat die drempel het meeste werk doet daar waar de schokgolf eigelijk net iets te vroeg komt. Op het toerental van het maximum vermogen, komt de golf precies op tijd en dan is de drempel minder noodzakelijk.
 
oke ik begin het te begrijpen. nog een laatste vraag dan, moet het letterlijk een drempel zijn, ofwel een uitlaat die niet naadloos aansluit, of krijg je door de vorm werveling genoeg en mag ie naadloos aansluiten? In principe zou je dit dus ook op andere cilinders toe kunnen passen?
 
Het moet zo zijn dat de uitstroming zo min mogelijk belemmerd wordt en daarmee is alles gezegd. Dat betekent ook dat het niet te sterk mag gebeuren. Bij variomatic motoren zoals scooters zal, wanneer alles goed op elkaar is afgestemd, het ook nauwelijks of geheel niet merkbaar zijn, omdat vrijwel op één toerental wordt gereden.
 
Hmm, interessant

Waarom zie je dit alleen bij een evo terug en bijv. niet bij een speed, manston enz?

M.a.w zitten er nadelen aan z'n vierkante poort?
 
tja als je met zo'n vierkante uitlaatpoort net voor je powerband wat meer vermogen krijgt waardoor je inprencipe een bredere powerband krijgt dan schiet je er idd niet veel mee op aangezien je scooter tog 1 constant toereltal draait.

ik vraag me dan af, waardoor mensen aanzienlijk veel vermogen hebben verloren door hun uitlaatschacht rond te frezen... (aangezien lucf zegt dat het alleen voor een bredere powerband zou moeten zorgen)
 
Ja dat vraag ik mij ook af. Er kan maar 1 goede reden voor zijn. Het toerental waarop de variomatic staat afgesteld komt niet overeen met het toeretal van het max. vermogen. Deze laatste ligt dus hoger.
 
Back
Top