This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

elec. Vs. mech.

sinister said:
Die kilo zal het hem niet maken hoor...

Je kan het uitrekenen, alleen ik weet niet hoe

Mja ik heb nog nooit gehad dat mijn scooter boven de 60 graden is gekomen met kappen en mechanische waterpomp. Ik rijd ook met een grotere rad, maar het kan dus prima.
 
die kilo zal het idd niet maken, maar je moet het geheel bekijken.
ik ben zelf bezig met een frame op basis van een dj kymco ook zonder kappen met twee piaggio radiateurs.
dus met de koeling zit het wel goed denk ik.

setup ben ik nog niet over uit (zo snel mogelijk naar de 150/200m iig)maar ik vroeg me gewoon af wat nu de voordelen en nadelen zijn van een electrische waterpomp..
en ofdat het nou wel echt de moeite is om er eentje te plaatsen
als een scooter echt alleen voor de sprint opgebouwt word.
 
ik heb ook al scoots gezien met een thermosyfon-systeem , zonder pomp dus , valt dit dan eig mee voor koeling ? nee tog ?
 
dna_mario said:
ik heb ook al scoots gezien met een thermosyfon-systeem , zonder pomp dus , valt dit dan eig mee voor koeling ? nee tog ?

ik denk niet dat dat gaat werken, je zult dan echt problemen krijgen met de koeling.

ik geloof wel dat saab bij sommige modellen dit systeem gebruikt om de turbo te koelen met water ipv olie. Na het uitschakelen van de motor stroomt dan het warme water door de radiateur en stroomt het koelere water naar de turbine.
 
als het werkelijk ALLEEN voor te sprinten is kun je net zo goed helemaal geen waterpomp erop doen, en een recevoir boven je cilinder maken waar je 0,5 liter water ofzo indoet..
 
mee eens, ik heb zelfs op genemuiden helemaal zonder kvs gereden, deze hielt het gewoon makkelijk 2 sprints vol.
pas op de aftermeeting na 500m vol gas liep ie warm.

nog beter kun je dan een ac cilinder pakken, die hebben wat meer opp. en koelen dus wat beter. (ervaring mee)


edit: wat oude brommertjes werkten ook zonder pomp, immers warme kvs stijgt en koude daalt, er zal wel niet al teveel liters per minuut rondgaan.
 
Oxi said:
als het werkelijk ALLEEN voor te sprinten is kun je net zo goed helemaal geen waterpomp erop doen, en een recevoir boven je cilinder maken waar je 0,5 liter water ofzo indoet..

true.

als ik sprint heb ik 9 van de 10 keer ook mijn pomp uit staan
 
nou probleem opgelost toch, gewoon mechanische pomp erin, kvs erin en snaartje eraf. Met 500 meter sprinten looptie echt niet warm hoor...
 
TommiiY said:
ikzelf vind het vooral handig bij warm laten worden..gwoon pomp wat later aanzetten

Je moet er wel over nadenken dat je cilinder heter is dan je tempmeter doorgeeft, want het water en de kop worden later warm dan de wand van je cilinder
 
JasperdB said:
true.

als ik sprint heb ik 9 van de 10 keer ook mijn pomp uit staan


Ja Jasper, lekker handig

Dan heb je een electrische waterpomp voor minder weerstand, zet je hem uit

Het werkt beide gewoon goed en als je idd alleen maar sprint, rij dan zonder koeling of met een systeem zonder pomp.
 
Het is niet nodig... warmer dan 55/60 graden word ie niet van te voren laat ik hem een warm pruttelen met het pompje aan zodat mijn complete kvs systeem een beetje op temp. is... En als hij 60 graden is ongeveer dan laat ik hem fftjes pompen, is hij zo weer 50 graden en kan ik er weer ff tegen aan. Als ik hem constant aan laat staan koelt hij iig te goed.
 
[5th]Nick said:
Je moet er wel over nadenken dat je cilinder heter is dan je tempmeter doorgeeft, want het water en de kop worden later warm dan de wand van je cilinder

als je hiervanuit gaat werk je met 2 verschillende waardes, waar je dus niks aan hebt, dan zou je net zo goed de temp van bv het carter kunenn pakken. immers meet je altijd de temp die langs je nippel stroomt, en daaruit maak jij op of je cilinder te warm of te koud is, je kunt ook de temp van de cilinder wand kunne pakken zoals jij al aangaf, je kunt het daar alleen moeilijk meten voor de rest zou het dus niks uitmaken en werk je gewoonweg met hogere temperaturen.

-Sven
 


Ah oke, maar neem aan als je gaat blazen (niet sprinten) dat je hem dan wel aanzet?
 
Daarom geef ik ook de voorkeur aan een temperatuur die sneller varieert dan de watertemperatuur.
Dan heb je voordat het misgaat al in de gaten dat er iets niet goed zit.
 
hmmmz, maar je vertrouwd toch op je monteer en afstelkunsten ?

ik kan me niet voorstellen dat er buiten die 2 dingen om nog wat kan gebeuren waardoor het binnen een paar seconden fout zou gaan.
 
Hoe scherper je hem zet, hoe sneller het fout gaat.
En als ik dan een uitdraai van een logger zie waarbij de watertemp nagenoeg constant blijft maar toch de cilinder is warmgelopen, zie ik liever een sneller varierende temperatuur.
 
Zou de temperatuur dan sneller fluctueren als je een sensor onder de bougie zou monteren, zoals bij een aim geleverd kan worden ?
 
Ik denk dan dat hij wel sneller fluctueerd, omdat bij de normale manier van temperatuur meten, door middel van tegenkoeling de temperatuur van de cilinder zelf verstoort wordt (ook al wordt het water warmer, de koeling zorgt ervoor dat je meting alsnog gedempt wordt) en bij meting van de binenkop wordt daar nauwelijks door koeling aangetast toch?

Correct me if im wrong
 
Last edited:
BT said:
Zou de temperatuur dan sneller fluctueren als je een sensor onder de bougie zou monteren, zoals bij een aim geleverd kan worden ?

Dat reageert veel sneller, je ziet direct of je afstelling veilig is of niet...
Vreemd genoeg hoor ik nog steeds bij het zeldzame groepje die zo'n sensor toepast op LC.