Neo's OWNAGE said:
Uiteraard vergt het heel wat kennis en ervaring om zo'n vermogen uit een dergelijke setup te halen.
Toch vind ik dat het wel een hele grote rol speelt hier op het forum.
Je kunt immers een cilinder op zoveel manieren "tunen"
Zover ik weet rijden ze hier in nederland in de SOBW klasse met 12 à 13 pk 50cc scooters.
Toch zouden ze er meer uit kunnen halen, maar dan zou het vermogen op een veelste smal toerengebied komen te liggen.
Daarom vraag ik me af of deze scooter nou wel werkelijk een goede kans zou maken op een dergelijke sprint tegen bijv. een scooter met 20pk, maar die wel zo getuned is dat ie veel vermogen leverd op een breder toerengebied en zo dus meer kans maakt.
Vat het niet verkeerd op, ik vind het cker een boeiend topic en een knappe prestatie, maar ik vraag me af of dit nou echt niet door meerdere tuners gedaan zou kunnen worden met de kennis en ervaring.
Het is puur een kwestie van wat wil je bereiken.
Zie het meer als een gedachtengang, ik vraag het me deels namelijk af, is totaal niet negatief bedoeld...
suc6 nog verder met het testen, hopelijk laat je ons wel weten als je met bijv. een andere ontsteking toch een groot verschil boekt (ook negatief natuurlijk).
Je brengt het leuk, maar je slaat de plank compleet mis op een aantal punten. Sommige topscooters zitten met 50cc en 19mm op 18+ pk.
Je 2e punt slaat echt helemaal nergens op, want hoe kom je erbij dat een 20pk scooter een bredere powerband heeft? Hoe weet je uberhaupt hoe breedt onze powerband is want er staan geen grafiek bij van een geblokkeerde run?
oja...en een ontsteking zal NOOIT veel meer vermogen leveren dan een andere, curve is alleen voor power onderin, oppakken dus. En weet je wel wat een powerband is? Want wat is er mis met een sprintscooter met een smalle powerband? Een scooter gebruikt maar een klein deel van de powerband, en dat is het stukje waar hij het meeste vermogen afgeeft, het is de kunst om je rollen zo te krijgen dat je dat toerental van wegtrekken tot aan je top/einde sprint blijft draaien.
Leg ff uit wat je bedoelt, want wat je zegt slaat gewoon op niets
En over dat andere tuners dit ook kunnen bereiken...daar twijfel ik niet over zolang je maar met de juiste precisie het blok inelkaar zet, en veel tijd in het testwerk steekt.
Verder is een powerband op een racer belangrijk omdat de machine dan beter oppakt, en dat kan je in elke bocht bijvoorbeeld een 10-de schelen. Maar met een sprintscooter wil je een zo hoog mogelijk piekerig (qua powerband) vermogen.
En we houden iedereen wel op de hoogte van de vorderingen hoor, alleen niet in dit topic, maar bij het project topic van ' de gilera storm reborn'