Timing speed 2004

@ ruben
Jij ben de man van de theorien, en dan begin je over de praktijk. Tis idd een theorie maar veel dingen berusten op theorie, ik ga helemaal niet eerst vlammen. ik verander het meteen ;)

@ tim
Misschien is mijn frees allergies voor evo-nicasil maar hij gaat er toch echt moeilijker doorheen. En de mindere zuigerslijtage komt ws omdat evo zuigers beter zijn.
 
Vind het allemaal leuk. Maar de meeste hier gaan offtopic.

Blom vraagt om de std. timingen van Speed2004. En inmiddels gaat het over de wand van Evo of Speed :| Denk niet dat dat de bedoeling is.

Dus gelieve nu ontopic
 
tram said:
Dit heb ik ook bij een 2 fast gehad en die is toch wel netjes afgewerkt...

2fast heeft dat idd ook, en daar zal het zoals je al zegt zeker niet aan de afwerking liggen. Daarom vind ik het juist raar dat dat niet gewoon gefixed wordt. Zullen ze gewoon bang zijn dat zo'n cilinder door een n00b zonder voetpakking wordt gemonteerd, en dat het ding dan gelijk vastjankt omdat de squish op 0,2 staat ofzo? :)
 
Ruben said:
Vind het allemaal leuk. Maar de meeste hier gaan offtopic.

Blom vraagt om de std. timingen van Speed2004. En inmiddels gaat het over de wand van Evo of Speed :| Denk niet dat dat de bedoeling is.

Dus gelieve nu ontopic

Zolang het onderwerp serieus blijft, en het nogsteeds over 2004 cilinder e.d gaat zie ik het probleem niet. Dit is geen storende offtopic, of vindt je van wel?
 
heeft met beiden te maken..

hoge en lage carters, en een beveiliging, dat de cilinder niet vastpeert op een hoog carter, bij montage zonder voetpakkingen
 
Pronk said:
2fast heeft dat idd ook, en daar zal het zoals je al zegt zeker niet aan de afwerking liggen. Daarom vind ik het juist raar dat dat niet gewoon gefixed wordt. Zullen ze gewoon bang zijn dat zo'n cilinder door een n00b zonder voetpakking wordt gemonteerd, en dat het ding dan gelijk vastjankt omdat de squish op 0,2 staat ofzo? :)

Je moet je voorstellen dat alle onderdelen met een bepaalde tolerantie geproduceerd worden. Als het nu net zo uitkomt dat je drijfstanglengte en carterhoogte onderin de tolerantiegrens zitten dan kan het wel eens zo zijn dat de squish te krap uitvalt met de meegeleverde pakking. Dus daarom ga je wat veiliger zitten en hou je de squish wat ruimer.

Overigens is het natuurlijk van de gekken dat er bij een topproduct als de 2fast cilinder niet een voetpakkingsetje wordt meegeleverd i.p.v. 1 enkel malossi voetpakkinkje...

Maar om ontopic te blijven het volgende:
Ik mat bij een Speed2004 een aanzienlijke lagere spoelpoorttiming maar dezelfde uitlaattiming als het 2003 model.
Hoogte poort-deck, spoel en uitlaat resp. 31.0 en 19.9 voor de 2004
en 30.3 en 19.9 voor de 2003.

Dat de 2004 uitlaattunnel niet recht doorgetrokken is tot de poort zoals het 2003 model is mij ook opgevallen en heeft wel degelijk een (goede) reden, zoals ik ook al uit een SAE artikel had vernomen.
 
Last edited:
Joël said:
Je moet je voorstellen dat alle onderdelen met een bepaalde tolerantie geproduceerd worden. Als het nu net zo uitkomt dat je drijfstanglengte en carterhoogte onderin de tolerantiegrens zitten dan kan het wel eens zo zijn dat de squish te krap uitvalt met de meegeleverde pakking. Dus daarom ga je wat veiliger zitten en hou je de squish wat ruimer.

Overigens is het natuurlijk van de gekken dat er bij een topproduct als de 2fast cilinder niet een voetpakkingsetje wordt meegeleverd i.p.v. 1 enkel malossi voetpakkinkje...
Veel duidelijker kan het niet worden denk ik dan dit.

Verder heb ik het al meerdere malen meegemaakt, volgens mij ligt het puur aan de cartersetjes van Piaggio. Eigenlijk zou iemand die een X aantal dezelfde cilinders heeft liggen gewoonweg de hoogte van het hele ding eens na moeten meten en kijken of daar grote verschillen tussen zitten.
 
Joël said:
Overigens is het natuurlijk van de gekken dat er bij een topproduct als de 2fast cilinder niet een voetpakkingsetje wordt meegeleverd i.p.v. 1 enkel malossi voetpakkinkje...

Sjah...er zijn wel meer dingen, waar ik me over verbaas hoor... Bijvoorbeeld over het feit, dat je de malossi voetpakkingen moet bijknippen, om ze op een 2004 mooi te laten aansluiten..

Ontwikkel je een nieuwe cilinder. Blijf je de oude pakkingen meeleveren :?
Dat is toch TE triest voor woorden :)
 
Sander said:
Sjah...er zijn wel meer dingen, waar ik me over verbaas hoor... Bijvoorbeeld over het feit, dat je de malossi voetpakkingen moet bijknippen, om ze op een 2004 mooi te laten aansluiten..

Ontwikkel je een nieuwe cilinder. Blijf je de oude pakkingen meeleveren :?
Dat is toch TE triest voor woorden :)

heb n maandje geleden een speed gekocht voor mina bij twins waarvan anthony mij vertelde dat t om de nieuwe reeks gaat.
ze worden blijkbaar door n nieuwe gieter gegoten, wat ook verklaart waarom hij meer "blinkt" en niet zo dof is als de oude series speed cilinders.
zijn echter n heel deel negatieve kanten aan het licht gekomen bij mij onder andere zoals joost zei dat 1 tapeindgat gewoon volledig verkeerd gegoten was op de aansluiting waardoor de cilinder gewoon niet paste.
ander negatieve kant is de , in vergelijking met oude series speed die ik ooit heb gezien, slechte afwerking van de poorten, vooral de bevels dan, deze zijn werkelijk te erg voor woorden bij zo n dure cilinder en t viel ook op dat de uitlaatpoort merkelijk meer gietbramen ed bevatte als vroeger.
timingen heb ik nog niet precies opgemeten maar lijken me niet verandert te zijn.
trek zelf je conclusies maar, ik vind het iig spijtige zaak....

EDIT: ff vergeten te zeggen dat ook de voetpakkingen afwijken van het spoelkanaal zelf, bij mij scheelde het boven en onder (de "zijkanten" vh spoelkanaal +-2mm aan elke kant :rolleyes:
 
APEXi said:
heb n maandje geleden een speed gekocht voor mina bij twins

Ik wist niet dat mina ook nieuwe speed cilinders had, zijn die ook met de extra spoelers uitgevoerd? Of dat niet? Sorry, ben niet meer zo op de hoogte :)
 
Pronk said:
Ik wist niet dat mina ook nieuwe speed cilinders had, zijn die ook met de extra spoelers uitgevoerd? Of dat niet? Sorry, ben niet meer zo op de hoogte :)


er is geen speed 7 poort voor mina .....

al denken sommige wel :rolleyes:
 
Pronk said:
Ik wist niet dat mina ook nieuwe speed cilinders had, zijn die ook met de extra spoelers uitgevoerd? Of dat niet? Sorry, ben niet meer zo op de hoogte :)

je hebt een oude speed van rond 2003
je hebt eentje met grotere boostports van eind 2003 - 2004
je hebt nog een nieuwere , andere kleur van buiten en poorttiming ligt ietsjes hoger meen ik
 
Maar tim, naar mijn ervaring is:

Malossi nicasil iets zachter maar goed gehecht.
Polini nicasil knoerthard, maar minder goed gehegt dan malossi nicasil.

Die hechting is idd een goeie. Want de wanden van powerseal schijnen hoogwaardig te zijn. Alleen de hechting niet echt jovel. Ivm compleet eruit lopen van cilinderwanden. (beetje manston achtig)
 
Blom said:
Maar tim, naar mijn ervaring is:

Malossi nicasil iets zachter maar goed gehecht.
Polini nicasil knoerthard, maar minder goed gehegt dan malossi nicasil.

Die hechting is idd een goeie. Want de wanden van powerseal schijnen hoogwaardig te zijn. Alleen de hechting niet echt jovel. Ivm compleet eruit lopen van cilinderwanden. (beetje manston achtig)

Weet je zeker dat je je niet vergist.
Ik heb nl heel andere ervaringen: De malossi cilinders zijn beduidend zachter dan de Polini ( gilardoni ) en de aanhechting van Malossi heb ik wel eens los zien laten, bij een evo heb ik dat nog nooit gezien ( ook al worden ze ernstig verkracht )

Ook in de racerij klagen er veel over malossi en dan gaat het over de aanhechting, ik wil niet zeggen dat het echt brak is echter kan een Polini cilinder iets beter tegen " verkrachterij " anders gezegd ze zijn beter HUFTERPROOF.

ciao.
 
Ik heb geen ervaring in de racerij. :) Dus dat kan ik niet zeggen.

Ik had het over mijn ervaring met het frezen. En dan heb jij heel wat meer cilinders dan mij gefreest. IK vertel alleen wat ik merkte.
 
Back
Top