"DE Speed 2004-Test"

Status
Not open for further replies.
ABT said:
Een cilinder is niet getuned aan de hand van een carburateurmaat, of jij moet me uitleggen hoe je dat doet.....

Je kiest je carburateur aan de hand van je cilinderinhoud en toerental, en als je dat bekijkt zou een +/- 27mm carburateur vermogen op kunnen leveren.

Maar een 19 of een 21 kost je alleen maar vermogen......

Ik denk zeer zeker wel dat je een cilinder tuned aan de hand van de carburateur maat overigens.
Ff een simpel voorbeeld is denk ik het verschil in tuning van een SOBW topscooter (met 19 mm) en een standaard scooter (14 mm carburateur)

Het verschil in cilinder tuning zit hem toch echt wel in de andere carburateur diameter.

Daarbij, die richtljinen die gebruikt worden van toerental en cilinderinhoud om je carb diameter te bepalen is puur als "richtlijn" en niet Dé perfecte carburateur maat voor de betreffende cilinder.

Just my opinion...
 
/Quote van JohnB
Maar verder vind ik het zeker leuk dat er wat mensen zijn die zoveel testen en dan ook nog een knappe score halen.
Dat jullie de info niet allemaal delen is logisch. Wat dat betreft was het "vroeger" veel leuker. Toen moest iedereen nog aanklooien om iets leuk te krijgen.
Nu komen de yuppen met een pak geld en kopen maar wat en laten alles doen.

Suc6 verder met t testen[/QUOTE]

Dit stukje text spookt ook wel vaker door mijn hoofd, ik kan mij nog herinneren dat ik als de dood was om mijn carterkap eraf te halen.
nu weet ik vrijwel alle ins en outs van pia en mina.

en dan lopen er bij mij jongens van 15 in de straat die van niets naar een volledige mhr speed setup gaan, maar nog niet eens weten wat er aan de hand kan zijn als zijn brommer niet op toeren komt.

Verder over het reageren op de score, tjah ik heb mij expres nog ff stil gehouden omdat ik verw8 had dat het weer een modder gooi toppic zou worden, gelukkig valt dat nog mee.
wel congradz met je score, de cijfertjes spreken voor zich.

over het niet 'delen' van info:
groot gelijk, je weet wat ze zeggen: Kennis is macht...;)
 
Last edited:
EGT said:
Ik denk zeer zeker wel dat je een cilinder tuned aan de hand van de carburateur maat overigens.
Ff een simpel voorbeeld is denk ik het verschil in tuning van een SOBW topscooter (met 19 mm) en een standaard scooter (14 mm carburateur)

Het verschil in cilinder tuning zit hem toch echt wel in de andere carburateur diameter.

Daarbij, die richtljinen die gebruikt worden van toerental en cilinderinhoud om je carb diameter te bepalen is puur als "richtlijn" en niet Dé perfecte carburateur maat voor de betreffende cilinder.

Just my opinion...

Ik ben van mening dat een carburateur het beste werkt bij een bepaalde gassnelheid (is te onderbouwen), als je het zo bekijkt kies je dus een bepaalde carburateurmaat bij een bepaald motorblok.

Maar omdat sommige reglementen een maximale maat geven, moet je dan je motorblok "tammer" houden (minder toeren laten draaien) omdat het je anders gewoon vermogen kost.

Om jou voorbeeld te gebruiken, die 14mm op een 50cc, zou de juiste maat zijn bij ongeveer 7000 tpm en een 19mm op een 50cc zou de juiste maat zijn bij ongeveer 12000 tpm.

Nu lijkt het me logisch dat je dan bij een standaard scooterklasse racer het topvermogen bij een lager toerental laat komen (dmv je cilinder en uitlaat) dan bij een topscooter.

Dus in zekere zin tune je je motorblok dan naar je carburateur , als je het zo bedoeld ja :)


Over de richtlijn, ik heb het bij veel racers nagerekend, en dan zit ik bijna altijd goed, zoals bij een Derbi GP racer kwam ik op iets meer dan 39mm, en ze rijden met een 39mm :)

Dat verschil komt omdat ik het toerental genomen had waarbij het topvermogen geleverd wordt, en je moet natuurlijk het toerental hebben waarbij het meeste koppel geleverd wordt, en dat is iets lager...


Dit is mijn vizie.....;)
 
maar als je naar een sprinter kijkt is het handig dat ie NA de powerband nog een x aantal toeren over heeft met vrij veel vermogen, hierdoor kan je met een kortere overbrenging rijden...
 
ABT said:
Ik ben van mening dat een carburateur het beste werkt bij een bepaalde gassnelheid (is te onderbouwen), als je het zo bekijkt kies je dus een bepaalde carburateurmaat bij een bepaald motorblok.

Maar omdat sommige reglementen een maximale maat geven, moet je dan je motorblok "tammer" houden (minder toeren laten draaien) omdat het je anders gewoon vermogen kost.

Om jou voorbeeld te gebruiken, die 14mm op een 50cc, zou de juiste maat zijn bij ongeveer 7000 tpm en een 19mm op een 50cc zou de juiste maat zijn bij ongeveer 12000 tpm.

Nu lijkt het me logisch dat je dan bij een standaard scooterklasse racer het topvermogen bij een lager toerental laat komen (dmv je cilinder en uitlaat) dan bij een topscooter.

Dus in zekere zin tune je je motorblok dan naar je carburateur , als je het zo bedoeld ja :)


Over de richtlijn, ik heb het bij veel racers nagerekend, en dan zit ik bijna altijd goed, zoals bij een Derbi GP racer kwam ik op iets meer dan 39mm, en ze rijden met een 39mm :)

Dat verschil komt omdat ik het toerental genomen had waarbij het topvermogen geleverd wordt, en je moet natuurlijk het toerental hebben waarbij het meeste koppel geleverd wordt, en dat is iets lager...


Dit is mijn vizie.....;)

Het is niet alleen het toerental dat een rol speelt, poortoppervlakken zijn ook zeer belangrijk als het gaat om een bepaalde carb maat.
 
Sorry jongens, maar ik ga dit topic dichtgooien op verzoek van Sander, jammer dat ik deze leuke discussie moet onderbreken, of zijn jullie al uitgesproken? anders kan er altijd nog een apart topic voor worden geopend.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top