Carter tuning

Status
Not open for further replies.
waar baseren jullie op dat dit 'overdone' is ?

in mijn ogen kun je dat pas zeggen als je het doorlaatopp. hebt bepaald als de carters op elkaar zitten met de krukas erin.
(had john dit ook al niet eens zo gedaan ?)
 
hier de fotos vd spoelbanen, onderste ben ik al begonnen met wat frezen, maar ik zit nu al aan de limiet,

rechterspoelbaan:

ngtt93.jpg


linker:

ngtu1d.jpg


vooranzicht, rechter (linker eig) is std spoeler, dit is ongeveer de limiet voordat je door je carter heen gaat, denk nog een halve mm vlees over.

ngtvea.jpg


zo moet het worden:

ngtvte.jpg
 
Aerox-Evo70 said:
waar baseren jullie op dat dit 'overdone' is ?

in mijn ogen kun je dat pas zeggen als je het doorlaatopp. hebt bepaald als de carters op elkaar zitten met de krukas erin.
(had john dit ook al niet eens zo gedaan ?)

Ik zeg ook niet dat het slecht gaat lopen, alleen teveel weghalen is ook niet goed.

Het doorlaat opp. is nu volgens mij iets aan de grote kant. Elk carter is het zelfde, dus je hoeft echt niet elke keer het blokje in elkaar te draaien om te zien of het goed is. Je kan wel inschatten of het goed is of niet.

Je moet het carter zo aanpassen, dat het mengsel op de "juiste" plekken gaat zitten. In mijn ogen is dit dus niet het geval bij het carter dat Crac-c poste.

Maargoed, dit blijft een van de onderwerpen waar de meningen over verdeeld zijn.

EDIT @ Hellracer. Ik zou eerst de plaat erop lassen, en dan pas gaan frezen in het carter OF Cillindervoet netjes aftekenen op die plaat, plaat pasmaken op de spoelers van de cillinder en daarna vastlassen, en je carter bewerken.
 
ja ok dat is miss handiger maar ik had niks te doen en ja daar kwam dit dus uit.

maar ff over dat ingieten van spoelers, ik kan dus gewoon spoelbanen zelf maken, en dan bewerken. Wel voorverwarmen neem ik aan? En kan ik niet ook ipv een opvulplaat idem opgieten?

en hoever dan evt voorverwarmen, smeltpunt van alu is 933 graden, neem aan dat het carter van alu legering het niet leuk vind als ik zulk spul erop giet...
 
de bovenkant zul je moeten oplassen , hoe dan ook , maar heb je de zuigerhoogte ook al bekeken?

het is en blijft niet makkelijk om zo'n cilinder erop te zetten , eigenlijk is het gewoon veel te groot voor een tomos carter , ik denk ook dat je met carterdruk niet uitkomt , dat die veel te hoog word in die kleine ruimte.

het gieten gaat bij ons perfect , carters trekken niet krom dus dat zit wel goed.

mja , persoonlijk zou ik echt een ander cilindertje regelen hoor...
 
zuigerhoogte is allen nog maar berekend :P

1.6mm

maar he zou je me ff toe willen voegen @ msn voor uitleg van gieten aub?

hellracer_89@hotmail.com

kijk het is moeilijk, en erg groot voor een tomos carter maar dat is juist het mooie eraan.

en carterdruk zal denk ik lager worden dan "std" 70cc, want spoelers nemen veel ruimte in en de rest van krukasholte blijft hetzelfde.
 
melf #50 said:
mja, wat weet je over deze carters? als je weet wat er mee gescoord is weet je ook of het goed werkt of juist niet..

imo is dit niet het meest perfecte maar zal iig niet slecht lopen iig

Tsja ... er is onder niet al te ideale omstandigheden een magere 17,7 pk gescoord.
Dit was echter met een Speed Xsh tuned, Pwk en Hr4 dus daar zal het niet aan gelegen hebben.
 
dat carter wat Cra-c-c laat zien met de foto's vind ik heel netjes afgewerkt... alleen zou ik het zelf anders doen. Meer met de ronding van de krukaswangen mee laten lopen, dit is er ver voorbij... mengsel slaat dood op de wangen lijkt me dan. Beetje zinloos iig lijkt me :)
 
Hellracer_89 said:
zuigerhoogte is allen nog maar berekend :P

1.6mm

maar he zou je me ff toe willen voegen @ msn voor uitleg van gieten aub?

hellracer_89@hotmail.com

kijk het is moeilijk, en erg groot voor een tomos carter maar dat is juist het mooie eraan.

en carterdruk zal denk ik lager worden dan "std" 70cc, want spoelers nemen veel ruimte in en de rest van krukasholte blijft hetzelfde.


gaat mij erom dat de slag van Honda anders is dan die van tomos , dus je moet iig de cilinder nog afdraaien waarschijnlijk om zo de hoogte goed te krijgen , ik zou eerst zorgen dat je dat goed krijgt iig , de spoelpoorten kun je als laatste aanpassen , eerst zorgen dat de cilinder er goed op zit.

ik heb geen msn btw.
 
Cra-c-c said:
Tsja ... er is onder niet al te ideale omstandigheden een magere 17,7 pk gescoord.
Dit was echter met een Speed Xsh tuned, Pwk en Hr4 dus daar zal het niet aan gelegen hebben.

Dat hoeft dus echt niets over de kwaliteit van het carter te zeggen..


waar baseren jullie op dat dit 'overdone' is ?

in mijn ogen kun je dat pas zeggen als je het doorlaatopp. hebt bepaald als de carters op elkaar zitten met de krukas erin.
(had john dit ook al niet eens zo gedaan ?)

Dit is idd belangrijk imo. Nu is doorlaat exact meten, en onbegonnen werk, en onzin omdat de effectieve toch heel anders is.


waar baseren jullie op dat dit 'overdone' is ?

in mijn ogen kun je dat pas zeggen als je het doorlaatopp. hebt bepaald als de carters op elkaar zitten met de krukas erin.
(had john dit ook al niet eens zo gedaan ?)

krukasje er los in leggen en zuiger + cilinder over tapeinden is genoeg hoor. 1 sec werk.

Meer met de ronding van de krukaswangen mee laten lopen, dit is er ver voorbij... mengsel slaat dood op de wangen lijkt me dan. Beetje zinloos iig lijkt me

hoe kan het mengsel dood slaan als er onder een heel andere hoek gezogen word?

Oja, iedereeen begint te roepen over dit carter terwijl ze niet eens de setup weten. Is dat niet een beetje ezeltje prikje werk? :+
 
ruud. said:
Oja, iedereeen begint te roepen over dit carter terwijl ze niet eens de setup weten. Is dat niet een beetje ezeltje prikje werk? :+

Volledige setup waar het carter op geprepareed op zou moeten zijn is:
Speed Xsh tuned
Rhq as
Vl14
HR4
Rsb blok inlaat/Xsh Wig
De rest lijkt me niet van toepassing lijkt me.
 
Cra-c-c said:
Volledige setup waar het carter op geprepareed op zou moeten zijn is:
Speed Xsh tuned
Rhq as
Vl14
HR4
Rsb blok inlaat/Xsh Wig
De rest lijkt me niet van toepassing lijkt me.


Het enigste wat van belang is, is of er iemand aan gesleuteld heeft die verstand heeft van 2Ten, iets wat ik me niet voor kan stellen met zo weinig vermogen........

Moraal van het verhaal: Dit is gewoon weer eens appels met peren vergelijken.:W
 
melf #50 said:
gaat mij erom dat de slag van Honda anders is dan die van tomos , dus je moet iig de cilinder nog afdraaien waarschijnlijk om zo de hoogte goed te krijgen , ik zou eerst zorgen dat je dat goed krijgt iig , de spoelpoorten kun je als laatste aanpassen , eerst zorgen dat de cilinder er goed op zit.

ik heb geen msn btw.

wtf afdraaien is niet eens van toepassing, tomos is 43mm slag en honda 41.4
Dus word alleen ophogen...

mja kijk ik denk dat ik voor het gieten ga, dan vlakken en alu vulplaat met tapgaten erop maken.

edit

op jouw manier doe je dubbelop, moet je 2 maal vlakken.
 
Hellracer_89 said:
wtf afdraaien is niet eens van toepassing, tomos is 43mm slag en honda 41.4
Dus word alleen ophogen...

Dat moet dan wel een heel erg tamme NSR cilinder zijn wil je dat ooit goed krijgen lopen op een automaat.

edit: Kwam net toevallig op je project page. Als je met deze cilinderkop gaat rijden verwacht in niet veel goeds, Timing van 200 om 142 is nou niet echt ideaal op een automaat
 
Last edited:
Zoals iedereen al duidelijk wist is dit een RsB carter!

forumgeikel altijd iedereen maar roepen het is slecht slecht want er is 17.7 gescored.

Afkraken doe je maar ergens anders, ik weet zeker dat als ik de zooi had afgesteld, en niet alles gebaseert is op 1 run op een dynojet bank.

Het is doodnormaal om te beginnen met 17.7 Straatafstelling
 
melf #50 said:
ik zou de voorkant oplassen (pakkingvlak) , en de binnenkant gieten

ja nou precies da bedoelde ik ook. Maar dan maak ik eerst de spoelers goed, dan pakkingvlak vlak frrezen, en dan een opvul/hoogplaat met tappen erop lassen.
 
BurN said:
Zoals iedereen al duidelijk wist is dit een RsB carter!

forumgeikel altijd iedereen maar roepen het is slecht slecht want er is 17.7 gescored.

Afkraken doe je maar ergens anders, ik weet zeker dat als ik de zooi had afgesteld, en niet alles gebaseert is op 1 run op een dynojet bank.

Het is doodnormaal om te beginnen met 17.7 Straatafstelling

Helemaal juist :), Zijn zat hokken die met 17pk beginnen en later als nog 20+pk scoren....

Tevens was dat carter eerst al door iemand Thuis verbeunt, daarna naar xsh gebracht daar ook nog bewerkt, en later pas bij Rsb Toch? (kan het ook fout hebben)

Ik zie het zo, is iemands eigen visie/idee er op, hij zal er zelf al mee getest/geprobeert hebben..., ik vindt het er gewoon net afgewerkt uit zien, of het presteerd weet ik niet (Dan kan je na 1 run ook niet weten...)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top