This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning

Status
Not open for further replies.
Ruw oppervlak mengt de lucht en benzine beter

En ook kun je het als volgt benaderen dan geldt bovenstaand alleen weer minder:

De olie moet een klein hecht oppervlak hebben om op te liggen. Als je een laagje olie hebt dan is het gladder als polijsten.
Een gepolijst oppervlakte is vaak net niet ruw genoeg om de oli op te laten hechten dus dat is imo ook nadelig.
 
imo is het BS dat het oppervlak noch ruw noch glad moet zijn , imo is het belangrijkste dat de flow goed is. ik maak carters vaak ook wel wat gladder , dit is echt niet om te polijsten maar gewoon om eventele groefjes etc. weg te werken , verder niet.

en er is ook nog nooit iemand geweest die een ruw carter heeft getest en een glad carter en daar vermogensverschil mee heeft gecontateerd , is ook heel erg moeilijk omdat geen enkel blok echt gelijk is , zo heb je al gauw verschil...

dus gewoon netjes maken en klaar , wil je het toch weer ruw hebben kun je het laten stralen..
 
MSSH said:
De olie moet een klein hecht oppervlak hebben om op te liggen. Als je een laagje olie hebt dan is het gladder als polijsten.

krijg je dan niet juist co-hesie / ad-hesie (weet ik veel hoe je dat schrijft :X ) verschijnselen ? Dat zeg maar de olie die blijft hangen in het ruwe gedeelte van je carters het mengsel ''aantrekt'' ipv dat het er vloeiender overheen laat glijden ?

imo is ruw opp. alleen maar beter zodat het mengsel zich blijft mengen zeg maar... beetje stom uitgelegd miss, maar je snapt me wel denk ik.
 
el bandino said:
glad oppervlak zorgt ook voor druppelvorming

Gepolijst oppervlak wel ja...als het allemaal maar goed egaal is, polijsten of niet, echt een profiel aan brengen imo ook niet. Gewoon alles geleidelijk af laten lopen dat je geen hobbels en bultjes krijgt. Gewoon strak, en afwerken met een schuurpapiertje zodat je een heel licht profieltje heb om druppelvorming te voorkomen.
 
Pronk said:
Hey...dat is wel interessant spul...daar ga ik eens naar op zoek. Ik heb met kneedbaar metaal toch altijd het idee dat het minder goed hecht, omdat je gewoon meer kans heb op lucht wat er nog tussen zit etc...

dat bizon spul is toch hetzelfde als JB-weld? (ook vloeibaar 2 componenten opvulling)
van JB-weld ondervond ik wel lucht tussen het mengels van die 2 componenten... dus of dat nouw beter zal zijn dan kneedbaar metaal??
 
k heb er geprobeerd zoveel mogelijk op te letten dat het niet zou gebeuren..
maar toch wist het enkele keer gebeuren dat er een luchtbelletje tussen zat...
 
Ronnie said:
verklaar je nader

nou, ik denk dus dat als je het ruw laat en het benzinemengsel stroomt er langs, dat het mengsel "beter gemengd" word, doordat het gaat wervelen tegen die ruwe zijkanten aan.
Als je het polijst stroomt het benzinemengsel er gewoon langs, en lijkt het mij dat het mengsel minder "gemengd" word..
dat is mijn mening, maar ik denk iig niet dat het zo veel uit maakt of je het nou ruw laat of polijst .

edit: ik zie net dat dit hierboven ook al staat
 

Zo denk ik er ook over.
Het is moeilijk aan te tonen wat nou echt beter is. Het zijn meestal alleen de theorien die we erop los laten
 
Ik vind een bling bling carter anders wel erg mooi:



Plaatje is trouwens gejat van de site van de tuner van Rik v Rijssen, en die gaat toch ook niet bepaald langzaam rond in de topscooterklasse
 
ABT said:
Ik vind een bling bling carter anders wel erg mooi:



Plaatje is trouwens gejat van de site van de tuner van Rik v Rijssen, en die gaat toch ook niet bepaald langzaam rond in de topscooterklasse


Die carters zijn gedaan door LvK tuning hier in Naaldwijk. Zal hem is een keer vragen of het nou echt uitmaakt. Mischien krijg ik wel een zinnig antwoord ^^
 
he mensen

nu ff vraagje over men tomos blok, dit ga ik LC maken. opvulplaat maken is geen probleem, maar de spoelers komen uit het carter.

Hoe los ik dit goed op? ik heb iets gehoord over opvloeien ofzo met alu?
 
Een vraagje die mss niet helemaal hier thuis hoort, maar goed.

Carters oplassen, dwz een alu blok er op lassen. Hoe doen andere dit?

Gewoon de carters op een plaat schroeven?
Of een oude krukas er in, carterdeksel erop op..

Carter's voorverwarmen tot ongeveer 200 graden?

Ik doel er natuurlijk op dat ik wil voorkomen dat het allemaal krom trekt.
 
Hellracer_89 said:
he mensen

nu ff vraagje over men tomos blok, dit ga ik LC maken. opvulplaat maken is geen probleem, maar de spoelers komen uit het carter.

Hoe los ik dit goed op? ik heb iets gehoord over opvloeien ofzo met alu?

lassen , maar dit kun je niet zomaar even doen...


je hebt ook eigenlijk een beetje een verkeerde cilinder voor een Tomos carter
 

al gaat het om wat ik denk dat het is kan je best een paar kleine las rupsjes ver van het pasvlak zetten. Dit is snel stevig genoeg, en er trek gegarandeert niets krom. Afdichting van naden kan je zelf ook wel wat voor verzinnen dan, dit hoeft niet per se gelast te zijn..
 
Status
Not open for further replies.