Carter tuning

Status
Not open for further replies.
daarom mijn vraag ook over deze carters.. want op mijn speed rijd t als een gek onderin onwijs kracht
en vlgns mij zijn er niet erg veel mensen die t zo doen vandaar mijn vragen of t veel beter is of juist minder
 
Wie is er hier gekomen met de naam ' glijbaaneffect' eigenlijk? Want nu is dus iedereen een 'glijbaan' aan het maken zonder dat ze weten waarom ze het doen :) Het mengsel gaat idd eerst onder de zuiger, maar vanaf de zuiger gaat het naar de spoelers, het glijbaantje zorgt er alleen maar voor dat er minder weerstand is van het membraan naar de zuiger toe, en vanaf onderkant zuiger naar de spoelers toe. Zoals al vaker gezegd, het woord glijbaan is gewoon fout, omdat iedereen nu denkt dat het mengsel vanaf membraan zo de spoelers inglijdt. Het is lastig uit te leggen, maar je kan mengsel niet sturen, want het is een gas...een gas zoekt de weg van de minste weerstand. Dit veroorzaak je NAAR MIJN IDEE (ik weet niet of het echt zo is)door het weghalen van de obstakels, hierdoor wordt er TOEVALLIG een glijbaan gemaakt in het carter, maar vergeet alsjeblieft dat hele gijbaan effect, iedereen denk dat dat moet ofzo, maar er lijden meerdere wegen naar Rome.

Maargoed...zoals ik zei, een gas zoekt de weg van de minste weerstand...met behulp van de glijbaan kreeer je een grotere ruimte onder de cilinder (dat gebied wordt wel eens " achter de spoelers " genoemd. Meer ruimte, is dus minder carterdruk, hoger cartervolume. Als gas de weg van de minste weerstand zoekt, gaat het automatisch naar de meest grote ruimte, omdat daar minder weerstand is. Als je dus zorgt dat je achter de spoelers de meeste ruimte heb, zal het mengsel dus nog makkelijker daarheen gaan.

Ik wil nog wel even zeggen, ik vind het triest dat mensen dingen doen (een glijbaan maken) zonder dat ze weten wat ze ermee bereiken, probeer nou gewoon eens zelf na te denken. @ Berre bijvoorbeeld...je vraagt of je glijbaan hoog of laag genoeg is, jij hebt dus duidelijk niet zelf nagedacht, maar je kopieeert gewoon. Er is geen standaard maat voor een glijbaan. Zet je cilinder op 1 carterhelft, schuif je krukas in een carterhelft, en stop je membraan in een carterhelft, en ga dan gewoon een half uur kijken, en nadenken.
 
ej Berre mensen hier op forum vinden het een aparte manier van tunen en dit hebben ze denk ik zelf ook niet toegepast. Wat tegen elke andere hobbiest wordt gezegd hiero is meten meten meten und ja das ist weten. Post je plaatjes en jou ideeen over waarom het beter zal zijn ja of nee. Mensen kunnen commentaar leveren maar misschien is het ook wel weer revolutionaire en inoventief.
 
Pronk said:
Zoals al vaker gezegd, het woord glijbaan is gewoon fout, omdat iedereen nu denkt dat het mengsel vanaf membraan zo de spoelers inglijdt. Het is lastig uit te leggen, maar je kan mengsel niet sturen, want het is een gas...een gas zoekt de weg van de minste weerstand.

of er moet ergens in of na de cilinder een onderdruk ontstaan die krachtig genoeg is om mengsel direct vanaf het membraan de cilinder in te zuigen ;)

edit: quicksilver, hoe doet je golfbal het????
 
rs-ruud said:
of er moet ergens in of na de cilinder een onderdruk ontstaan die krachtig genoeg is om mengsel direct vanaf het membraan de cilinder in te zuigen ;)

Ik heb het nu over de basis, en in 1e instantie wil je het mengsel onder de zuiger krijgen, ik snap uiteraard wat je bedoelt.
 
ik snap dat je me snapt :p

maar het doel is niet mengsel zo makkelijk mogelijk onder je zuiger te krijgen, maar om het zo makkelijk mogelijk naar de spoelers te krijgen imo

edit: en dan bedoel ik recht vanaf membraan.
 
Blok zit in elkaar. Maar het plan is nogal veranderd geweest ondertussen. Ik wacht op mijn frame en moet het membraam verhogen en dan is hij klaar.
 
@ Berre bijvoorbeeld...je vraagt of je glijbaan hoog of laag genoeg is, jij hebt dus duidelijk niet zelf nagedacht, maar je kopieeert gewoon. Er is geen standaard maat voor een glijbaan. Zet je cilinder op 1 carterhelft, schuif je krukas in een carterhelft, en stop je membraan in een carterhelft, en ga dan gewoon een half uur kijken, en nadenken.



ik vraag om een mening van me carters pronk niet om jou mening over mij of hoe ik nadenk!!!
ik vraag wat over die "glijbaan" omdat ik dat vaker hoorde nu wil ik weten of die van mij goed zijn met die zogenaamde glijbaan!!
je kan dan wel heel tof gaan reageren maar doe dat lkr ergens anders
 
berre said:
ik vraag om een mening van me carters pronk niet om jou mening over mij of hoe ik nadenk!!!
ik vraag wat over die "glijbaan" omdat ik dat vaker hoorde nu wil ik weten of die van mij goed zijn met die zogenaamde glijbaan!!
je kan dan wel heel tof gaan reageren maar doe dat lkr ergens anders
Ook aan deze reactie blijkt dat hij gewoon gelijk heeft.
Maar, zullen we gewoon ontopic verder gaan?
 
Pronk said:
Wie is er hier gekomen met de naam ' glijbaaneffect' eigenlijk? Want nu is dus iedereen een 'glijbaan' aan het maken zonder dat ze weten waarom ze het doen :) Het mengsel gaat idd eerst onder de zuiger, maar vanaf de zuiger gaat het naar de spoelers, het glijbaantje zorgt er alleen maar voor dat er minder weerstand is van het membraan naar de zuiger toe, en vanaf onderkant zuiger naar de spoelers toe. Zoals al vaker gezegd, het woord glijbaan is gewoon fout, omdat iedereen nu denkt dat het mengsel vanaf membraan zo de spoelers inglijdt. Het is lastig uit te leggen, maar je kan mengsel niet sturen, want het is een gas...een gas zoekt de weg van de minste weerstand. Dit veroorzaak je NAAR MIJN IDEE (ik weet niet of het echt zo is)door het weghalen van de obstakels, hierdoor wordt er TOEVALLIG een glijbaan gemaakt in het carter, maar vergeet alsjeblieft dat hele gijbaan effect, iedereen denk dat dat moet ofzo, maar er lijden meerdere wegen naar Rome.

Maargoed...zoals ik zei, een gas zoekt de weg van de minste weerstand...met behulp van de glijbaan kreeer je een grotere ruimte onder de cilinder (dat gebied wordt wel eens " achter de spoelers " genoemd. Meer ruimte, is dus minder carterdruk, hoger cartervolume. Als gas de weg van de minste weerstand zoekt, gaat het automatisch naar de meest grote ruimte, omdat daar minder weerstand is. Als je dus zorgt dat je achter de spoelers de meeste ruimte heb, zal het mengsel dus nog makkelijker daarheen gaan.

Ik wil nog wel even zeggen, ik vind het triest dat mensen dingen doen (een glijbaan maken) zonder dat ze weten wat ze ermee bereiken, probeer nou gewoon eens zelf na te denken. @ Berre bijvoorbeeld...je vraagt of je glijbaan hoog of laag genoeg is, jij hebt dus duidelijk niet zelf nagedacht, maar je kopieeert gewoon. Er is geen standaard maat voor een glijbaan. Zet je cilinder op 1 carterhelft, schuif je krukas in een carterhelft, en stop je membraan in een carterhelft, en ga dan gewoon een half uur kijken, en nadenken.


het mengsel gaat niet alleen onder de zuiger hoor;)
gewoon in het hele carter en in de spoelers, klaar om in te stromen als zuiger poorten opent:)
 
klopt, toch denk ik dat de meningen over details wat zich in het carter afspeelt toch blijven verschillen, er zal dan ook voorlopig nog geen standaart zijn denk ik... en dus ook geen richtlijn van hoe een carter (op pas maken na) getuned moet worden...
 
Of je leest al die zooi tig pagina's geleden al :rolleyes:
Dit topic is echt enkel om de forummers scherp te houden.
Bijten, blaffen, (kont)likken, krabben, kussen..hehe.
Lachen bij de tandarts weer.
 
berre said:
ik vraag om een mening van me carters pronk niet om jou mening over mij of hoe ik nadenk!!!
ik vraag wat over die "glijbaan" omdat ik dat vaker hoorde nu wil ik weten of die van mij goed zijn met die zogenaamde glijbaan!!
je kan dan wel heel tof gaan reageren maar doe dat lkr ergens anders

dewd doe even relaxt, ik zeg in het algemeen hoe het ongeveer werkt, en haalde jou er alleen maar als voorbeeld bij. Maar even serieus, als jij in je carter freest, en daarna gaat vragen of hij wel goed is omdat je zelf niet weet wat er nu precies in je carter zal gebeuren na je tuning, dan mag ik daar toch uit concluderen dat je iets erin zet wat je hebt gezien, zonder er verder over na te denken. Ik bedoel het echt niet om je te flamen ofzo...

Maar over je foto's...doe maar eens wat ik net al zei....schuif je krukas eens in die carterhelft...en dan zorg je dat je het mengsel zoveel mogelijk langs de krukaswang 'stuurt' (voor zover het mogelijk is dat je een mengsel kan sturen). En dan zal je zien dat jouw manier niet helemaal goed is, je kan beter een egale oppervlakte maken, en niet een geul in het midden, zoals je volgens mij nu hebt gedaan. Persoonlijk zou ik de zogenaamde glijbaan iets stijler maken om meer cartervolume achter de spoelers te creeeren, maar zorg dat het 'smooth' afloopt, en niet ineens een dal naar beneden vanaf je membraan. Maar zoals runner1987 al zei, er is niet 1 standaard om een carter te bewerken, dit is alleen hoe ik het zou doen. Maar ik ben geen tuner...en heb het zelf nooit getest, ik probeer alleen logisch na te denken wat meerdere mensen hier zouden moeten doen.

En nog even op de reactie van Bart...ik weet dat hoe ik het heb uitgelegd niet EXACT de manier is hoe het allemaal precies gaat in een carter, maar ik heb volgens mij al 3x daarna verteld dat ik alleen de 'basic' ff uitlegde voor de mensen die zomaar een glijbaan in hun carter maken.
 
Last edited:
Pronk said:
En nog even op de reactie van Bart...ik weet dat hoe ik het heb uitgelegd niet EXACT de manier is hoe het allemaal precies gaat in een carter, maar ik heb volgens mij al 3x daarna verteld dat ik alleen de 'basic' ff uitlegde voor de mensen die zomaar een glijbaan in hun carter maken.

en dat in 3 regels in een topic van meer dan 30 pagina's nota bene
 
@pronk

ik heb die carters niet zelf getunend...
t enige wat ik wou weten is over die zogenaamde glijbaan/flow goed is of dat t anders moest vanwege de vele verschillende meningen die ik erover gehoord hebt!!!
ik hoorde t woord "glijbaan" op scooter-freaks en daarom stelde ik die vraag...maar no hard feelings
 
Je moet het zo zien dat de ene tuner anders over bepaalde dingen kan denken dan de andere, dus ergens iets laten tunen en dan aan anderen vragen of het goed is getuned naar mijn idee een beetje van een gebrek aan vertrouwen in je tuner. je brengt het er toch heen omdat je er vertrouwen in hebt dat diegene kundig genoeg is? Als je dat niet hebt had je het er in 1e instantie niet heen moeten brengen vind ik.
 
Last edited:
Joost@aerox said:
Je moet het zo zien dat de ene tuner anders over bepaalde dingen kan denken dan de andere, dus ergens iets laten tunen en dan aan anderen vragen of het goed is getuned naar mijn idee een beetje van een gebrek aan vertrouwn in je tuner. je brengt het er toch heen omdat je er vertrouwen in hebt dat diegene kundig genoeg is? Als je dat niet hebt had je het er in 1e instantie niet heen moeten brengen vind ik.

Idd, 1 tuner, 1 mening, 10 tuners, 10 meningen...
 
berre said:
@pronk

ik heb die carters niet zelf getunend...
t enige wat ik wou weten is over die zogenaamde glijbaan/flow goed is of dat t anders moest vanwege de vele verschillende meningen die ik erover gehoord hebt!!!
ik hoorde t woord "glijbaan" op scooter-freaks en daarom stelde ik die vraag...maar no hard feelings

ik denk dat als je met tuning bezig bent dat je zelf wel moet weten wat goed is en niet ;)

en komt bij dat de meningen verdeeld zijn , ga je vragen op een forum of iets goed is of niet krijg je toch verschillende antwoorden. je moet gewoon doen wat jij denkt dat het beste is , je kunt hier rondneuzen en goed lezen en dan conclusies gaan trekken , dan je eigen carter klaarmaken en proberen...

en wat jij dan als goed hebt bevonden gebruik je , maar er is opzich geen richtlijn voor tuning...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top