Carter tuning

Status
Not open for further replies.
RobinV said:
Wordt het mengsel nou echt gelijk de poorten ingezogen ofzo :?

Het lijk mij juist dat er een circulatie is rond de krukas, kijk naar de stand van de carb bij van schie. En dat het slecht werkt, kun je nooit zeggen.

Bij een goede uitlaat wordt het er inderdaad ingezogen, en erin gedrukt door een zuiger die naar beneden gaat waardoor er een onderdruk in de cilinder ontstaat. Ik denk persoonlijk dat er weinig tot geen circulatie rond de krukas is, omdat daar simpelweg geen tijd voor is.
 
Pronk said:
Waarom juist bovenin? Of juist onderin? Onderbouw dat eens a.u.b. Want imo, als de flow verbeterd, en je hebt meer power, heb je zowel meer pk onderin als bovenin. Er is met een variomaat nauwelijks een onderin en/of bovenin, dus je gaat mij niet vertellen dat je betere autowheely's krijgt als je het traject naar je boostpoorten tuned :P

ik denk juist MEER bovenin de toeren omdat hier het membraan niet meer sluit + het hele proces dat IMO verandert dan, een perfecte flow kan je dan denk ik (veel miss) mee winnen...
 
RobinV said:
...En dat het slecht werkt, kun je nooit zeggen.

dat het perfect werkt ook niet

Ik zie veel mensen carters tunen en hoor ze dan zeggen " ik ga binnekort even kijken of het gek brand op de bank ".
Tof! maar je hebt er niks aan.

Ik scoor 20.3 "onafgesteld" met mol zijn dpr. Geblokkeerd was te zien dat het goed mogelijk is de 21 te passeren.
Nou kan je zeggen " dries , je carter is goed gek getuned want je scoord 21.1... maar misschien had ik wel 21.3 gescoord bij een ander soort tuning.

Zelfs als je eerst je carter op de 1ne manier tuned , je daarna alles uit elkaar sloopt en anders tuned , je weer gaat testen... zelfs dan is het moeilijk te vergelijken.
Als je een blok uit elkaar haald , er niks aan doet/veranderd... dan kan je zo wat 10des verloren zijn ( of erbij ).
 
Oftewel, je kan nooit vergelijken.

Ik vind dat allemaal te ver gezocht... denk dat je wel een conclusie kan trekken aan wat beter en minder goed is :). Maar das mijn mening
 
Ruben said:
Ik vind dat allemaal te ver gezocht... denk dat je wel een conclusie kan trekken aan wat beter en minder goed is :). Maar das mijn mening

Daarin geef ik je ook gelijk natuurlijk :)
Maar bedoel meer te zeggen dat 90% van de peeps dingen willen testen die gewoon MOEILIJK te testen zijn.
Hoe zeg ik dat..... het is gewoon niet zo makkelijk als " even op de bank zetten en kijken of ik een 10e meer heb "

Maar denk dat je wel snapt wat ik ongeveer bedoel :)
 
A-Bizar said:
dat het perfect werkt ook niet

Ik zie veel mensen carters tunen en hoor ze dan zeggen " ik ga binnekort even kijken of het gek brand op de bank ".
Tof! maar je hebt er niks aan.

Ik scoor 20.3 "onafgesteld" met mol zijn dpr. Geblokkeerd was te zien dat het goed mogelijk is de 21 te passeren.
Nou kan je zeggen " dries , je carter is goed gek getuned want je scoord 21.1... maar misschien had ik wel 21.3 gescoord bij een ander soort tuning.

Zelfs als je eerst je carter op de 1ne manier tuned , je daarna alles uit elkaar sloopt en anders tuned , je weer gaat testen... zelfs dan is het moeilijk te vergelijken.
Als je een blok uit elkaar haald , er niks aan doet/veranderd... dan kan je zo wat 10des verloren zijn ( of erbij ).

en daarbij komt ook nog es dat je echt niet elke dag dezelfde score neerzet.... dus stel je scoort de ene dag 21 pk met een carter ''vet'' getuned en de andere keer dat je gaat testen met een ''minder vet'' getuned carter, die dag kunnen de weersomstandigheden weer compleet anders zijn, en heb je er alsnog geen ene hol aangehad.
 
sowieso zal je met verschillend getunede carters denk ik niet zulke bizarre verschillen meten... en het testen er van is nou eenmaal lastig omdat je niet ''ff je carters kan vervangen''
 
JasperdB said:
en daarbij komt ook nog es dat je echt niet elke dag dezelfde score neerzet.... dus stel je scoort de ene dag 21 pk met een carter ''vet'' getuned en de andere keer dat je gaat testen met een ''minder vet'' getuned carter, die dag kunnen de weersomstandigheden weer compleet anders zijn, en heb je er alsnog geen ene hol aangehad.

Gecorrigeerd meten geeft dan wel aan of het EVENTUEEL zinvol was.
Verder heb je gelijk, maar dan is toch de essentie van scootertuning vervaagd.
Dan heeft het ook geen zin om een andere cilinder te hebben, andere carb, andere dit andere dat. Want als de omstandigheden dat niet toelaten, zul je er niks aan hebben. :rolleyes:
En ja, zelfs afstellen is dan overbodig. Morgen is het weer toch anders :D

OVER HET ALGEMEEN/TEGEN IEDER FORUMLID: als je toch niet gelooft in cartertuning reageer dan aub niet met verpestende opmerkingen.
 
Gecorrigeerd meten lost dat inderdaad op ja, maar dan nog, lagers die weer in moeten lopen, een uitlaat die de vorige run warmer was, de overbrenging die minder warm was etc. Het schiet gewoon niet echt op :)
 
Pronk said:
lagers die weer in moeten lopen,

WTF??? Rij jij met gijlagers dan? :X

Ontopic:
Iets als een uitlaatje of een carbje is redelijk makkelijk te testen, bij een carter gaat dat gewoon niet op alleen al vanwege het tijdsbestek en de hoeveelheid handelingen die nodig zijn.
Wel kun je natuurlijk met ophoogplaten of vulmiddel een stuk makkelijker kijken hoe de vermogenscurve wordt beinvloed, die ervaring kun je dan weer meenemen als je het carter opnieuw onder de frees legt.
 
Joël said:
WTF??? Rij jij met gijlagers dan? :X

Ontopic:
Iets als een uitlaatje of een carbje is redelijk makkelijk te testen, bij een carter gaat dat gewoon niet op alleen al vanwege het tijdsbestek en de hoeveelheid handelingen die nodig zijn.
Wel kun je natuurlijk met ophoogplaten of vulmiddel een stuk makkelijker kijken hoe de vermogenscurve wordt beinvloed, die ervaring kun je dan weer meenemen als je het carter opnieuw onder de frees legt.

Weet ik veel, als ik een blok splits, en ik zet het weer inelkaar heeft het ff nodig voordat het weer loopt zoals het daarvoor liep. Get the point Joel, en ga niet in op de details :)

Het komt er op neer dat als je heel precies te werk gaat, de lagers elke keer 100% spanningsvrij monteerd, de zuiger dezelfde speling heeft, de uitlaat, de cilinder, en de overbrenging dezelfde temperatuur hebben als de run met het niet getunede carter bijvoorbeeld, EN je gecorrigeerd meet. Dan is het mogelijk dat je het verschil kan testen. Maar aangezien het vrijwel onmogelijk is om al die factoren gelijk te krijgen, en je met cartertuning imo maar een paar 10-des kan pakken zou ik de moeite niet nemen denk ik. Het valt gewoon zeer lastig te testen, in tegenstelling tot cilinder/uitlaat combo, imo kan je hier pk's mee pakken, en het verschil is snel te zien.
 
Last edited:
Misschien is het al een keer getest. Maar is het niet handig om een soort stof bij je benzine in te doen (wat natuurlijk ook verband en niet iets beschadigd) om ze de route te zien van het mengsel.
 
Ruben said:
Misschien is het al een keer getest. Maar is het niet handig om een soort stof bij je benzine in te doen (wat natuurlijk ook verband en niet iets beschadigd) om ze de route te zien van het mengsel.

Daar zou je denk ik nog niet veel aan hebben, omdat het mengsel bij bepaalde toerentallen weer hele andere dingen doet, en het sowiezo toch overal komt. Beter gewoon een flowbank bouwen, maarja :)
 
hoe wil jij imiteren dat een zuiger 14000 keer per minuut op en neer gaat ;) , met een zuigende uitlaat etc etc

ik heb al eens net als ruben gedacht, je zou er iig veel wijzer van worden als je het op de 10 000 e seconde ofzo kan zien. maar das dromen denk ik.
 
Eigenlijk zou je als je 14k rijd een kleurstof oid erbij in moeten 'gooien' => vlammen => scooter meteen uitdoen en kijken waar het mengsel vooral komt. Dit zal wellicht onmogelijk zijn maar het leek me een grappig idee :P
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top