houdt er wel even rekening mee dat een crosser andere toerentallen draait , en dat het vermogen op een lager toerental ligt , dus is de contructie van de motor ook iets anders , zo kun je met een laagtoerige motor makkelijker met een hoge carterdruk rijden dan met een hoogtoerige , is de carterinhoud echt te klein kan ie gewoon inhouden. (al vaker gemerkt bij sommige blokjes en daar dus mee geexpirimenteerd)
mja , dat is allemaal per situatie anders.
imo is het maximaal groter maken van de spoelpoort niet meteen in verband te brengen met vermogenswinst. bovendien is vaak de cilinder ook niet groter , ga je dit verbouwen (wat ik ook vaak genoeg heb gedaan) haal je eigenlijk alleen maar de cilinder door de war , imo levert het niks op.
en zoveel groter zijn de spoelpoorten ook niet btw van een crosser ,dat valt ook wel mee, en nog wat anders , de slag van een 80cc crossblok is vaak ook groter , dus ook weer een ander effect!
en bedenk ook even dat de zuiger met de slag omhoog het mengsel aanzuigt , en pas bij het naar beneden gaan het mengsel in de spoelpoorten duwt.
wat Martinus zegt klopt ook , over het mengsel dat niet echt in het carter komt , zo is het bij mijn crossblok dus ook dat het carter gewoon bijna helemaal is afgesloten :
mja , zoals alles in de wereld van tuning , je kunt er wel over lullen , maar als je het niet probeert weet je het nooit , en nogmaals , elk blok zal anders reageren , elk blok zit anders in elkaar...
verder ben ik het met EGT eens dat een goeie uitlaat ook heel erg belangrijk is voor een tweetakt in het hele proces..