Carter tuning #2

Ongelofelijk! Wat een stelletje kleuters hier!

Ik heb het topic maar weer een beetje opgeschoond. De eerste die nu weer doorgaat gaat met vakantie!

ik heb getest met 2 carters op stage6 race setup
en voor mijn pakket is een carter waar weinig weg is gehaald beter
levert een strakkere grafiek en heeft meer koppel

volgens mij is een hogere carterdruk nodig om veel toeren te kunnen halen met een relatief brede powerband.

ik heb (veel ?)ervaring met zenoah 26cc motortjes en die krengen kunnen 20.000rpm onbelast halen en indien goed getuned 17a18000trpm belast.

deze motortjes hebben al een erg klein carter maar toch als we meer gasreactie willen hebben en méér power bovenin(= meer toeren) doen we er een opgevulde uitgebalanceerde krukas in.

op dergelijke motortjes voel je echt hoe groot het verschil is.
vooral als de cilinder is bijgewerkt en/of als het 'pistonpoort' principe is vervangen door een 'reed valve' voel je die opgevulde krukas goed...

aangezien dit ook een 2takt motor is denk ik uit die ervaringen die ik heb dat een hogere carterdruk beter is voor hogere toeren en gasreactie.

nu weet ik niet of dit perfect bruikbaar is op een sprinter maarop een race scooter zou dit wel goed handig zijn is mijn bescheiden mening.

Ik sluit me aan bij de reactie van Jasper, vergeet ook niet dat je bij een lagere carterdruk meer mengsel beschikbaar hebt.
Een goede pijp trekt dit eruit, waardoor je dus meer vulling van de cilinder hebt, MITS je in de powerband zit, en mits je een goede pijp hebt!

Als je geen goede uitlaat hebt, of buiten de powerband zit, kan je beter een hoge carterdruk hebben, omdat je cilinder dan geforceerd meer mengsel in de cilinder geduwd krijgt. Er wordt immers mengsel met een hogere druk bij de spoelpoorten aangeboden en in de cilinder geperst.

@ onbegrensd, dit kan heel goed kloppen wat je zegt, maar houd rekening met het cartervolume ratio. Wat ik daarmee bedoel is, houdt rekening met het volume van het carter ten opzichte van het slagvolume van de cilinder.

Metname bij kleinere cilinder inhouden zal je zien dat het carter onevenredig veel groter is dan de cilinderinhoud, en dat het carter volume dus eigenlijk veel te groot is voor het betreffende slagvolume.
Als je dan dus het carter volume verkleind, wordt het eigenlijk altijd beter, omdat het van origine te groot is. Als je een carter hebt dat vrij klein is, en er vervolgens een veel grotere cilinder op zet, kan het vergroten van het carter volume positief uit pakken, omdat de carterdruk anders te hoog wordt.

Verder heb ik ook wel gemerkt dat bij grotere carter volumes het topvermogen op een hoger toerental terecht komt.

ok dus mijn theorie klopt een beetje ivm lage carterdruk = meer vermogen bij meer toeren ?

voor de rest kan ik je héél goed volgen en ik denk dat je daar gelijk in hebt, zover mijn kennis reikt ivm die motortjes komt alles overeen wat jij hebt uitgelegd.

Metname bij kleinere cilinder inhouden zal je zien dat het carter onevenredig veel groter is dan de cilinderinhoud, en dat het carter volume dus eigenlijk veel te groot is voor het betreffende slagvolume.
Als je dan dus het carter volume verkleind, wordt het eigenlijk altijd beter, omdat het van origine te groot is. Als je een carter hebt dat vrij klein is, en er vervolgens een veel grotere cilinder op zet, kan het vergroten van het carter volume positief uit pakken, omdat de carterdruk anders te hoog wordt.

Naar mijn idee kun je stellen dat je onder de zuiger net zoveel volume moet hebben als boven de zuiger. Zoals jij al aangeeft lukt dit meestal niet met kleinere cilinder inhouden, maar ik weet bijvoorbeeld dat een Honda CR250 een carter volume heeft van +/- 280cc, bijna 1 op 1 dus.

Gerben

wat je ook niet moet vergeten is dat je zuiger minder druk/weerstand van het mengsel ondervind bij lage druk carters, hierdoor draait je krukas dus sneller door omdat hij het mengsel niet heel hard hoeft samen te persen,

wat hier weer het nadeel van is, is dat je door de geringe druk ook weinig mengsel in je cilinder wordt geperst(dus met minder stroomsnelheid) dit kan uiteraard weer verholpen worden door een goede uitlaat zoals EGT al zegt :)

ik vraag mij af of er bij hoge toerentallen wel tijd is om het carter te vullen ?
komt het mengsel niet rechtstreeks van de carburateur ?
(waarbij een laag cartervolume met zo weinig mogelijk loze ruimtes dus gewenst is).

dan nog een vraag: zoals iedereen weet werkt minarelli bijna altijd met hogere toerentallen dan piaggio, zou dit ook door het verschil in cartervolume kunnen komen ?
(iemand wel eens het verschil gemeten ?)

ik vraag mij af of er bij hoge toerentallen wel tijd is om het carter te vullen ?
komt het mengsel niet rechtstreeks van de carburateur ?

<berekening>

vroeg ik me ook af, als je van wat ideale waarden uitgaat (luchtsnelheid 343 m/s etc., 28mm carb, 14K rpm) kom je uit op zo'n 450cc wat je maximaal kan verplaatsen je carter in in 180graden ODP-BDP.

Haal er een hele berg onperfectheden vanaf, en ik denk persoonlijk dat je nog wel meer dan genoeg over kan houden :). Wil je het wat nauwkeuriger doen moet je weten wat de gemiddelde onderdruk is in je carter.

Last edited:
Ik wil zelf mooie geleidende spoelkanalen maken de cilinder in en iets meer volume hebben onder het membraan door deze op te hogen.

Want als ik de carters van crossers en karts bekijk zie ik daar ook geen grote gaten onder de spoelers , maar mooie kanalen

Ik wil zelf mooie geleidende spoelkanalen maken de cilinder in en iets meer volume hebben onder het membraan door deze op te hogen.

Want als ik de carters van crossers en karts bekijk zie ik daar ook geen grote gaten onder de spoelers , maar mooie kanalen

als ik naar crossers kijk, zie ik onwijs grote spoelers, qua oppervlak.
en als je dat oppervlak eens goed bekijkt zie je dat dat onwijs veel inhoud is.

En als ik naar de zuiger kijk zie ik dat die onwijs groter is als die van mij.

ik zou als ik jou was, dan niet naar een 250cc kijken, maar naar een 80cc ;)
dit soort opmerkingen vind ik dus nergens voor nodig.

de zuigers die ik bedoel zijn boring 46, 46,5 47 47,5 en 48,5 (80/85cc modellen)
yamaha, yamaha, yamaha, yamaha, suzuki en kawa. ook bij karts zijn de spoelers erg groot en dus veel oppervlak ONDER het carter.

gr heiko

Ik vind jouw opmerking overbodig.

Ik spreek over de vorm van het spoelkanaal in het carter en niet over het oppervlak danwel volume van het kanaal.

Trek een van willekeurig sprint carter de cilinder eraf en je ziet 2 rechthoekige bakken eronder.
Doe dat bij de door jouw voorgestelde 80cc crosser en je ziet een mooi gevormde baan die de cilinder in gaat.

Doe dat bij de door jouw voorgestelde 80cc crosser en je ziet een mooi gevormde baan die de cilinder in gaat.

Inderdaad, en met een groot volume, dit is juist 1 van de beperkende faktoren bij een scooter carter.
Of je moet het gaan oplassen.

Had jij dit ook niet gedaan heiko?
Of was dit alleen de inlaat.

Ik heb dan wel de mogelijkheid om die spoelgangen te creeeren zonder te lassen.

Maar ik denk dat als je mooie banen de spoelers in heb en een redelijk volume tussen membraan en de spoelers dat het wel aardig moet werken

Ik vind jouw opmerking overbodig.

Ik spreek over de vorm van het spoelkanaal in het carter en niet over het oppervlak danwel volume van het kanaal.

Trek een van willekeurig sprint carter de cilinder eraf en je ziet 2 rechthoekige bakken eronder.

Dat is toch snel op te lossen (ivm recht hoekige bakken).
Alu lassen of Devcon en lange tijd schuren +ralf+ en this gefixed.
Wat denk ik ook wel belangrijk is, is dat bij cross motoren er dus een groot volume zit juist onder de cilinder (spoelers) en erg weinig bij de krukas.
Terwijl wij eigenlijk veel volume hebben alvorens het de cilinder bereikt door de plaats waar het membraan staat.
En dit is bij een cross helemaal anders (uitgaande dat het een membraan is in het carter en niet in de cilinder).

Als je snapt wat ik wil zeggen?
Dus zou dit ook niet anders kunnen zijn dan?

Of zit ik hier grandioos mis? Zou kunnen natuurlijk!

Mvg

Dat is toch snel op te lossen (ivm recht hoekige bakken).
Alu lassen of Devcon en lange tijd schuren +ralf+ en this gefixed.
Wat denk ik ook wel belangrijk is, is dat bij cross motoren er dus een groot volume zit juist onder de cilinder (spoelers) en erg weinig bij de krukas.
Terwijl wij eigenlijk veel volume hebben alvorens het de cilinder bereikt door de plaats waar het membraan staat.
En dit is bij een cross helemaal anders (uitgaande dat het een membraan is in het carter en niet in de cilinder).

Als je snapt wat ik wil zeggen?
Dus zou dit ook niet anders kunnen zijn dan?

Of zit ik hier grandioos mis? Zou kunnen natuurlijk!

Mvg

het volume bij crossers/wegracers wordt IN de cilinderspoelers gekweekt, dus een groot volume en een korte afstand, is eigenlijk ook best logisch.
echter scooters hebben kleinere spoelers en een langere afstand.

mijn oude carter:
- had grote spoelers, dus opgelast omde spoelers heen OP het carter, daarna weer gevlakt.
- een groter membraan 85cc crosser
- een grotere krukasruimte zodat er een slag 45,8 in kon.

nieuwe carter:
- grote spoelers, maar niet opgelast, wel drijfstang 94mm, dus volume heb ik sowieso dmv de 9 mm dikke ophoogplaat
- een vl13 membraan
- een grote krukasruimte

ik ben benieuwd, de carter zijn identiek enkel het membraan is anders, en ik heb nu de cilinder verder afgemaakt, incl kopje.

dit rijdt in duitsland mee, eindhoven haal ik wel, maar wil eerst goed testen.
heb dit jaar te veel overhaast gedaan, ivm het kampioenschap.

houdt er wel even rekening mee dat een crosser andere toerentallen draait , en dat het vermogen op een lager toerental ligt , dus is de contructie van de motor ook iets anders , zo kun je met een laagtoerige motor makkelijker met een hoge carterdruk rijden dan met een hoogtoerige , is de carterinhoud echt te klein kan ie gewoon inhouden. (al vaker gemerkt bij sommige blokjes en daar dus mee geexpirimenteerd)

mja , dat is allemaal per situatie anders.

imo is het maximaal groter maken van de spoelpoort niet meteen in verband te brengen met vermogenswinst. bovendien is vaak de cilinder ook niet groter , ga je dit verbouwen (wat ik ook vaak genoeg heb gedaan) haal je eigenlijk alleen maar de cilinder door de war , imo levert het niks op.

en zoveel groter zijn de spoelpoorten ook niet btw van een crosser ,dat valt ook wel mee, en nog wat anders , de slag van een 80cc crossblok is vaak ook groter , dus ook weer een ander effect!

en bedenk ook even dat de zuiger met de slag omhoog het mengsel aanzuigt , en pas bij het naar beneden gaan het mengsel in de spoelpoorten duwt.

wat Martinus zegt klopt ook , over het mengsel dat niet echt in het carter komt , zo is het bij mijn crossblok dus ook dat het carter gewoon bijna helemaal is afgesloten :

rm2501.jpg

rm2502.jpg

mja , zoals alles in de wereld van tuning , je kunt er wel over lullen , maar als je het niet probeert weet je het nooit , en nogmaals , elk blok zal anders reageren , elk blok zit anders in elkaar...

verder ben ik het met EGT eens dat een goeie uitlaat ook heel erg belangrijk is voor een tweetakt in het hele proces..

ik ben het met je eens, en dichte carters scoren goed, maar open carters toch beter.
wat betreft dat de toerentallen van crossers anders zijn. helemaal mee eens, echter zei ik wel duidelijk erbij wegracers. immers hebben die precies dezelfde opbouw van spoelergrootte en carter. qua volume weet ik het niet precies, er zijn ook veel merken.

grote spoelers heeft niets te maken met toerentallen, want wegracers 125cc draaien ook 14000+.

wat betreft dat jij zegt dat de spoelers niet zo groot zijn, dan zou ik nog eens goed kijken, de spoelers zijn zeker vele malen groter (aan de zijde van het carter) en worden drastsich kleiner in de cilindert tpv de zuiger (als je dat bedoelt) de grootte van de poorten tpv de zuiger heeft natuurlijk met slag EN timing te maken, dus crossers nog kliener op dat punt.

wat EGT en jij ook zeggen wat betreft de uitlaat, die is denk ik ook het allerbelangrijkste. echter deze moet als laatste worden getest zodat hij precies voor de setup geldt, daarom is het ook zo moeilijk om een allround pijp te maken.

soms heeft een 70cc speed 22 pk met pijp1 en met een pijp2 22,5 echter zet je die pijp1 van 22 pk op een setup 70cc speed (die dus heel goed getuned is etc) en geeft 24 pk, zou het best kunnen dat die pijp2 dan ineens 23,0 geeft.

als je een pijp hebt die t goed doet zou ik hem altijd houden en niet erop vallen.

Back