Carter tuning #2

dan zou je als uitlaat dus ook een rechte buis gebruiken omdat er dan evenveel uitkan als dat er ingaat? voor zover ik weet heeft een 2takt blok een bepaalde druk nodig om te presteren de "terugloop" uitlaten zijn niet voor niets hoge druk pijpen?

Nee dat is een ander verhaal. Dat is tegen compressie... Niet dat je mengsel zo snel mogelijk eruit kan , en weer nieuwe erin. Spoeling.
 
Om maar verder te gaan over carter tuning. Er zijn verschillende methodes om een carter te bewerken. Veel druk/weinig druk. En dat zorgt natuurlijk ook meteen voor veel/weinig volume.

Maar wat is goed, dat is de vraag. Ik heb wel is getest met een carter met veel druk. Dat leverde nog wel wat op. Maar ik heb ook al van andere mensen gehoort dat er juist met minder druk vooruitgang werd geboekt.
 
Er zit zeer zeker meetbaar verschil tussen meer en minder carterdruk/cartervolume!
Zoals hier ook vaker besproken is heeft zelfs het plaatsen van ophoogplaten onder het membraan soms al effect, dit heeft met zowel de plaatsing van het membraan te maken als het cartervolume/de carterdruk.

Ik denk dat meer carterdruk(minder volume) leidt tot een hogere spoelsnelheid. Ik ben van mening dat een hogere stroomsnelheid er voor zorgt dat de carb een homogener mengsel kan leveren en dus een hoger vermogen behaalt zou moeten worden. (1 van de voordelen)
Aan de andere kant denk ik dat een hoge spoelsnelheid ook weer kan leiden tot het verstoren van de uitlaatpuls, wat het gewonnen vermogen weer teniet doet. (1 van de nadelen)

Zoals je mss wel merkt is het (imo) dus totaal niet te beredeneren. Er zijn zoveel dingen waar je rekening mee kunt houden. Je komt maar op 1 manier achter wat voor jou het beste werkt: Testen!
 
waar ikzelf met de tijd ben achter gekomen is dat als je een hoge carterdruk hebt(minder cartervolume dus), er meer koppel is...en bij een lage carterdruk weer meer topvermogen...
 
waar ikzelf met de tijd ben achter gekomen is dat als je een hoge carterdruk hebt(minder cartervolume dus), er meer koppel is...en bij een lage carterdruk weer meer topvermogen...

ecxact hetzelfde heb ik ook ondervonden.

bij schakel bike's zou een hoge carterdruk dus voordeligger uit pakken en bij een scootertje dus een relatief lage druk
 
Mijn ervaring is ook bij een kleiner volume meer koppel buiten de powerband en bij een groter volume meer topvermogen.
Ik werk vooral met 19mm carbs en ik denk dat het effect bij grotere carbs minder merkbaar is.
 
waar ikzelf met de tijd ben achter gekomen is dat als je een hoge carterdruk hebt(minder cartervolume dus), er meer koppel is...en bij een lage carterdruk weer meer topvermogen...

Een hogere carterdruk heeft heel vaak bijna het zelfde effect dan een hogere compressie-verhouding.

Ik neem aan dat je bedoelt meer koppel onderin? Koppel kan net zo goed bovenin zijn en dan is het topvermogen wel hoger.
 
meningen

Mijn mening (zolasd Ben dat goed kan zeggen) is dat Ben er geen ruk van snapt en zijn mening wel mag delen, maar dat het nergens op gebaseerd is.

Een hoe carterdruk+hoge compressiekamer zal zorgen voor (hele) lage toeren, en meeer koppel onderin (normaal gesproken) dit is de manier hoe tedeschi tuned.

echter zie je dat als je koppel behoudt en meeer toeren maakt je veel meer vermogen hebt, plus rotatiesnelheid van de delen, dus met tegenwind etc.
daar worden de wegrace 125cc motren meer op gebaseerd.

je kunt tedeschi ook geen slechte tuner noemen ;)

ik maakte altijd blokken met veel druk en hoge compressie. tegenwoordig niet meer, vanwege de power die toch al te hoog is onderin.

niemand rijdt met meteen 25 pk weg. en met hoge toeren zal een laag carterdruk beter scoren (en daar streef ik naar), zie ook NOS setups.

een 19mm heeft trouwens minder vulling dan een 28mm, dus carter dient kleiner te zijn, zodat koppel onderin beter wordt gehandhaafd.

gr heiko
 
Er word ook steeds vergeleken met een vloeistof. Het emmer verhaal bijvoorbeeld.
Dat is natuurlijk ook onzin aangezien het mengsel wat door je inlaat loopt geen vloeistof is maar een gas. ;)
 
Back
Top