Carter tuning #2

ik denk dat het beste wat je kan doen is dat je vanaf de carb dezelfde groote van openingen blijft houden,
wat ik probeer te zeggen,

carb=28mm, spruitje maak je dan ook 28mm en als je zorgt dat de openingen van je membraam ook overeen komen met die 28 mm dat je het beste resultaat krijgt,

maar aangezien ik ooit eens ergens gelezen heb dat die mhr rechte spruitjes maar een 19mm doorgang hebben zal je niet veel aan dit membraam hebben want dan krijg je een rare doorloop, dan word het vanaf de carb. eerst kleiner en dan weer groter, lijkt me niet echt gunstig:)

correct me if i'm wrong;)
 
Heb ik ook veel aan zitten denken. Denk aan je uitlaat poort van je cilinder bijv. . Als die groot begint bij de wand , en klein einigd bij het uitlaat , dan heb je imo weinig aan het grote uitlaatpoort in je wand... Dan kan je het verbrande mengsel alsnog niet helemaal kwijt. Zelfde verhaal ook bij het inlaat thinuz.
 
ik denk dat het beste wat je kan doen is dat je vanaf de carb dezelfde groote van openingen blijft houden,
wat ik probeer te zeggen,

carb=28mm, spruitje maak je dan ook 28mm en als je zorgt dat de openingen van je membraam ook overeen komen met die 28 mm dat je het beste resultaat krijgt,

maar aangezien ik ooit eens ergens gelezen heb dat die mhr rechte spruitjes maar een 19mm doorgang hebben zal je niet veel aan dit membraam hebben want dan krijg je een rare doorloop, dan word het vanaf de carb. eerst kleiner en dan weer groter, lijkt me niet echt gunstig:)

correct me if i'm wrong;)

frees je het spruitje toch naar 28... (std mhr pia recht is btw in 21mm en 24mm), als dat nou al een probleem moet zijn...:+

Heb ik ook veel aan zitten denken. Denk aan je uitlaat poort van je cilinder bijv. . Als die groot begint bij de wand , en klein einigd bij het uitlaat , dan heb je imo weinig aan het grote uitlaatpoort in je wand... Dan kan je het verbrande mengsel alsnog niet helemaal kwijt. Zelfde verhaal ook bij het inlaat thinuz.

dan werkt de vernauwing bij je flens als venturi, en zal de gassnelheid daar stijgen.
 
Mja... Dat is ook weer zo. Maar ben toch van mening dat als een gat groot begint , dat je het ook groot moet eindingen. Ook andersom. Er kan gewoon niet meer uit dan waar het begonnen is.

Kijk naar het verhaal met een bak met water , en een klein gaatje aan de onderkant. Het zal er gewoon niet helemaal in 1x uitgaan imo.
 
Mja... Dat is ook weer zo. Maar ben toch van mening dat als een gat groot begint , dat je het ook groot moet eindingen. Ook andersom. Er kan gewoon niet meer uit dan waar het begonnen is.

Kijk naar het verhaal met een bak met water , en een klein gaatje aan de onderkant. Het zal er gewoon niet helemaal in 1x uitgaan imo.


Nou ben bounkass, jou verhaal slaat echt als een lul op een drumstel. Wat nou als ik helemaal geen bodem in mijn emmer heb, dan is dat gat groter dan wat er ingaat. Dan gaat het er nog sneller/meer uit. dussss...? :henko:
 
Ja , dan heeft het ook de ruimte om eruit te kunnen. Maar als jij het er er geforceerd in laat gaan , is het een ander verhaal. Klein naar groot kan wel. Dan kan het helemaal makkelijk weg. Dan kun je net zo goed het begin van het gat ook grote maken mits mogelijk.
 
Jwel. Daar heb ik het alleen niet over. Heb t over hetgene dat als je een uitlaatgas produceert ( ontsteking ) , en deze door een groot gat doet , en vervolgens moet dat gas door een kleiner gat met dezelfde snelheid , dat dat niet gaat lukken. Daarom ben ik van mening dat een gat gewoon O_O moet zijn , en niet O_o of o_O. Als je begrijpt wat ik bedoel.
 
het gas zal er toch wel doorheen gaan denk ik :)
het zal alleen sneller door het gaatje gaan.. stroomsnelheid dus..
aangezien dat gas zichzelf dan wel in elkaar zal drukken ..
 
Goed punt. :) Afgezien van de feiten blijf ik van mening dat je beter een gat kan hebben wat even groot blijft. Maar dan zit je weer met ingangs gaat van de uitlaat , en als je alleen die vergroot , heeft dit invloed op de rest van de uitlaat denk k ?
 
Ik vraag me af waarom de meeste membranen met een stuffer geleverd worden, maken die het gat dan niet veel te klein?
Mijn ervaring is iig dat de stroomsnelheid veel meer kan brengen dan een groot gat wat 1 op 1 is.
Verder heb ik ook nog nooit een uitlaat gezien met een tail die net zo dik is als het begin van de uitlaat bij de cilinder. Om nog maar een krom voorbeeld te geven :P
Juist het verschil in diameter tussen het begin en eind van je inlaat en van je uitlaat maakt imo het verschil.
 
Last edited:
@Ben: Volgens mij vergeet jij dat de uitlaatpoort niet in 1 keer openstaat. Maak je dan het oppervlakte van de uitlaatflens net zo groot als in de cilinder, dan is er op het begin totaal geen gassnelheid meer. Wat resulteert in een slecht werkende uitlaat. Dit komt ook omdat er een verhouding is tussen de tailpipe en de begin diameter. De tailpipe word dan zo groot dat het erg lang duurt voordat de uitlaat op een 500/600 graden zit. Waardoor de machine onderin slecht loopt, en de gasreactie matig is. Ik heb dit zelf getest op een schakelblokje.

Gr,
Tom
 
bij een tuinslang wordt er geblazen, niet gezogen.

het water komt er dan misschien met een grotere snelheid uit, maar het kost meer energie en je hebt ook minder debiet.
 
Ik vraag me af waarom de meeste membranen met een stuffer geleverd worden, maken die het gat dan niet veel te klein?
Mijn ervaring is iig dat de stroomsnelheid veel meer kan brengen dan een groot gat wat 1 op 1 is.
Verder heb ik ook nog nooit een uitlaat gezien met een tail die net zo dik is als het begin van de uitlaat bij de cilinder. Om nog maar een krom voorbeeld te geven :P
Juist het verschil in diameter tussen het begin en eind van je inlaat en van je uitlaat maakt imo het verschil.

voor 19mm he ;), overigens is de snelheid in de venturi erg bepalend voor je mengsel, Een rand/uitsteeksel geeft meer verlies dan een geleidelijke vernauwing van het gat. de stromingen zijn van nature toch turbulent dus door een hogere stroomsnelheid zal die stroming echt niet 'turbulenter' worden en daardoor 'verlies' (lees een lagere stroomsnelheid) geven. Tot aan bepaalde marges natuurlijk. (deze marges liggen anders bij aangezogen lucht en uitgeblazen lucht. maw inlaat en uitlaat)

En het zelfde verhaaltje wat betreft de uitlaat.(prestaties/afmetingen/volumes/etc van de uitlaat achterwege gelaten)

De luchtstroom door een uitlaat is bij lange na niet de maximale stroomsnelheid die door de pijp heen kan. De doorstroom van een uitlaat is meer dan voldoende om de hoeveelheid lucht af te voeren. Zoals ik al zei even afgezien dat een uitlaat natuurlijk een bepaalde vorm heeft voor z'n prestaties.

Maar houd in gedachte dat dit het cartertuning topic is (er is ook ergens een inlaat etc topic. zal het eens zoeken)
 
voor 19mm he
Maar houd in gedachte dat dit het cartertuning topic is (er is ook ergens een inlaat etc topic. zal het eens zoeken)
Nog 1 reactie ivm het 19mm verhaal. Ik zit dit zovaak gepost worden door mensen, maar niemand kan het onderbouwen.
Ik heb zelf met 24/28mm carbs in sommige situaties meer vermogen of een betere grafiek gescoord met een stuffer in het membraan. Ik zeg dus niet dat dit op elk blok beter zal zijn, maar een stuffer is niet per definitie slechter bij een carb die een grotere doorlaat dan 19mm heeft.
 
Goed punt. :) Afgezien van de feiten blijf ik van mening dat je beter een gat kan hebben wat even groot blijft. Maar dan zit je weer met ingangs gaat van de uitlaat , en als je alleen die vergroot , heeft dit invloed op de rest van de uitlaat denk k ?

dan zou je als uitlaat dus ook een rechte buis gebruiken omdat er dan evenveel uitkan als dat er ingaat? voor zover ik weet heeft een 2takt blok een bepaalde druk nodig om te presteren de "terugloop" uitlaten zijn niet voor niets hoge druk pijpen?
 
Back
Top