Carter tuning #2

Zijn er ook al mensen die al geprobeerd hebben hun membraan op te hogen ipv hun cilinder ivm cartervolume?
Los-staande van het feit dat een 'kort inlaat traject beter zou (kunnen) zijn'.
Want volgens mij is er ook een groot verschil tussen volume creeren achter de bigend (traject-membraan) of voor de bigend (spoelers).

Verbeter me als ik hier fout zit.

Ik heb er ook al aan gedacht om het carter aan de zijkant op te lassen en dan de cilinder ook, en dan zo een groter volume creeren door grote spoelers, maar toen dacht ik aan het feit van stroom-snelheid, en toen ben ik er eigenlijk niet mee verder gegaan.
Of zou stroomsnelheid principe hier een beetje komen te vervallen?
Eerlijk gezegd denk ik dat het eerder nadeliger is tegenover 'normale' spoelers.

Mvg
 
Membraan ophogen wordt veel gedaan, mede omdat dit makkelijk en goedkoop te testen is.
Hier worden wel eens leuke verbeteringen mee behaald.
 
Over het algemeen levert het niks op. Alleen bij een vl14 (mina) Omdat die zo diep ligt origneel, dat ie gedeeltelijk de booster blokkeerd. Dus dat heeft niet met het cartervolume te maken.
 
Ik vraag me af of dat wel daardoor komt tom. Ik heb hier namelijk een yamaha crosser cilinder liggen(125) en het bijbehorende carter. Deze komt van een crosser van het fabrieksteam af. Het membraam "blokkeert" als het ware geheel de boosterpoort.

Ik neem aan dat ze bij het fabrieksteam wel een beetje weten hoe en wat dus als het hoger zetten van het membraam positief uit zou pakken(op het desbetreffente blok) hadden ze dit wel gedaan.

Wel heb ik gehoord dat de nieuwste (sneller/meer vermogen) blokken van yamaha nu langere drijfstangen hebben dus meer cartervolume en andere poorttimingen. Wat ik me afvraag is of het volume of de timingen het blok sneller maken. Ik denk dat het volume meer invloed heeft dan de timingen.

(wat ik DENK is een gevoelsmatige MENING, ik kan weinig onderbouwen, ik heb alleen een klein feitje. Gelieve mee te denken/corrigeren en niet af te kraken!)
 
Last edited:
het blijft gevaarlijk crossers met piekerige scooters te vergelijken...

bij crossers liggen piek koppel en piekvermogen over het algemeen verder uit elkaar dan bij de krappe scooters powerbandjes.
 
inderdaad, naar een crossmotor kijken heeft imo echt absoluut geen nut.
lager toerental, meer koppel, bredere powerband.

topvermogen per cc valt ook tegen van die dingen eigenlijk..
als je dat wilt evenaren hoef je het carter helemaal niet aan te passen.
 
zal even vertellen hoe me blok t doet. Sinds het begin heeft het blok het slecht gedaan, en werd van kwaad naar erger. Met een carter inlaat en ontsteking dat niemand heeft is dat even zoeken.. Na teveel biertijd te hebben ingelevert in de winter moest ik dat inhalen, dus heb vd zomer maar een paar avondjes uitgetrokken om problemen te zoeken en op te lossen. De ontsteking was mijn eerste gedachte, boven de 7000 toeren stotterde de motor als een gek, de instellingen gechecked, getest, verandert getest etc. Dit hielp allemaal niets, ik was bang dat de bobine stuk was, dus laten controleren maar was ook goed. Boel weer in elkaar, starten en de motor was weer best fel (stilstaand).

info, zoals te zien op dit plaatje heeft de ontsteking software 2 mappen, 2 grafiekjes dus die je kan programmeren, na een instelbare tijd word er automatisch geschakeld naar de 2e grafiek.

[IR]http://i38.tinypic.com/2qasa51.jpg[/IR]

En hier ging iets fout, de 2e map schakeld altijd in, maximaal na 250 seconde oid. Hier had ik de maximale tijd in ge programmeerd, omdat ik maar 1 grafiekje had ingevuld. Om de boel af te ronden heb ik de 2e grafiek ook WEER geprogrammeert, en de inschakeltijd op een paar seconde gezet. Hier liep de motor zomaar helemaal gaar mee, de inschakelduur lang gezet en de motor deed het weer goed (thans op het gas dan). Ik dolblij, want had iig 1 probleem gevonden, ik denk dat dit aan de software versie ligt, de goede versie doet het nl op geen 1 computer bij mij thuis. Het is nu dus mogelijk 250 seconde lang met de ontsteking te rijden voordat deze schakeld, dit moet later opgelost maar het is voor nu voldoende. Stilstaand was de motor wel fel op het gas, maar eenmaal rijden deed die toch weer bwoap constant, alle sproeiers geprobeert, maar zonder succes. Gezien het spruitstuk ook nog eens star was als probeersel heb ik dit ook maar verandert en net aan de ruimte kunnen vinden voor iets met een rubber. Helaas bleef t probleem hetzelfde. Inmiddels is het blokje nu nog vol stotters, maar met geleidelijk gasgeven naar volgas draait de motor nu wel constant 12000 + aan toeren. Met andere rollen zal dit ongetwijfeld beter en meer power zijn, maar zolang de carburatie niet goed is heeft dit nog weinig zin. Of het nu de carburateur is die het mengsel verpest, of de ruimte rond de membraankleppen weet ik nog niet. Ga er vanuit dat ik nu alleen nog inlaat problemen heb. Binnenkort eens andere naalden bestellen om daar mee te proberen, want het blok voelt verder lekker, en dit moet gewoon opgelost kunnen worden. Er is dus nog geen run gemaakt op de bank, alleen veel storing zoeken, dingen testen etc. Binnenkort op de testbank eens uitsluiten dat de ontsteking kuren geeft, en kijken hoe het blokje reageert op wat verschillende carburateur settings. Niks spannends dus, alleen een boel ellende ;)
 
zal even vertellen hoe me blok t doet. Sinds het begin heeft het blok het slecht gedaan, en werd van kwaad naar erger. Met een carter inlaat en ontsteking dat niemand heeft is dat even zoeken.. Na teveel biertijd te hebben ingelevert in de winter moest ik dat inhalen, dus heb vd zomer maar een paar avondjes uitgetrokken om problemen te zoeken en op te lossen. De ontsteking was mijn eerste gedachte, boven de 7000 toeren stotterde de motor als een gek, de instellingen gechecked, getest, verandert getest etc. Dit hielp allemaal niets, ik was bang dat de bobine stuk was, dus laten controleren maar was ook goed. Boel weer in elkaar, starten en de motor was weer best fel (stilstaand).

info, zoals te zien op dit plaatje heeft de ontsteking software 2 mappen, 2 grafiekjes dus die je kan programmeren, na een instelbare tijd word er automatisch geschakeld naar de 2e grafiek.

[IR]http://i38.tinypic.com/2qasa51.jpg[/IR]

En hier ging iets fout, de 2e map schakeld altijd in, maximaal na 250 seconde oid. Hier had ik de maximale tijd in ge programmeerd, omdat ik maar 1 grafiekje had ingevuld. Om de boel af te ronden heb ik de 2e grafiek ook WEER geprogrammeert, en de inschakeltijd op een paar seconde gezet. Hier liep de motor zomaar helemaal gaar mee, de inschakelduur lang gezet en de motor deed het weer goed (thans op het gas dan). Ik dolblij, want had iig 1 probleem gevonden, ik denk dat dit aan de software versie ligt, de goede versie doet het nl op geen 1 computer bij mij thuis. Het is nu dus mogelijk 250 seconde lang met de ontsteking te rijden voordat deze schakeld, dit moet later opgelost maar het is voor nu voldoende. Stilstaand was de motor wel fel op het gas, maar eenmaal rijden deed die toch weer bwoap constant, alle sproeiers geprobeert, maar zonder succes. Gezien het spruitstuk ook nog eens star was als probeersel heb ik dit ook maar verandert en net aan de ruimte kunnen vinden voor iets met een rubber. Helaas bleef t probleem hetzelfde. Inmiddels is het blokje nu nog vol stotters, maar met geleidelijk gasgeven naar volgas draait de motor nu wel constant 12000 + aan toeren. Met andere rollen zal dit ongetwijfeld beter en meer power zijn, maar zolang de carburatie niet goed is heeft dit nog weinig zin. Of het nu de carburateur is die het mengsel verpest, of de ruimte rond de membraankleppen weet ik nog niet. Ga er vanuit dat ik nu alleen nog inlaat problemen heb. Binnenkort eens andere naalden bestellen om daar mee te proberen, want het blok voelt verder lekker, en dit moet gewoon opgelost kunnen worden. Er is dus nog geen run gemaakt op de bank, alleen veel storing zoeken, dingen testen etc. Binnenkort op de testbank eens uitsluiten dat de ontsteking kuren geeft, en kijken hoe het blokje reageert op wat verschillende carburateur settings. Niks spannends dus, alleen een boel ellende ;)


Ruud, ik snap niet waarom je zoveel onbekende spullen in een keer op je blok hebt gedaan. Kan je neit beter starten met wat oude vertrouwde onderdelen (zoals malossi rotor etc).
 
Ik ben het 2x eens met Johan :

@ Big B...heb je hem wel eens dicht gestopt en vervolgens gaan testen? ;) Ik snap niet waar het gerucht vandaan komt dat een boostpoort niets doet, heb het wel vaker @ forum gelezen, maar dat ding zit er echt niet voor de sier hoor.

@ Ruud...als je inderdaad met zoiets nieuws begint kan je beter een normaal spruitstuk monteren, een normale ontsteking en een speed cilinder ofzo. Want nu ga je alsnog nooit te weten komen of jouw carter voordelen oplevert...zeker als je geen eigen bank hebt. Weet niet waar je woont, maar je bent altijd welkom @ de BoerenSchuur ;)
 
nou de inlaat is nieuw vanzelf, daar kon ik niet omheen, en was juist de bedoeling. Voor malossi rotortje had ik dan een extra centreergroef ding erin moeten frezen, echter daar was toen niet zoveel tijd meer voor, een nu heb ik daar simpel weg geen zin meer in. De bidalot cilinder tja dat hoort gewoon te werken, dat die mooier is dan een speed maakt niet uit, het gaat (nu?) ook niet om wel of geen winst, meer dat er iets niet werkt. Maar jullie hebben wel gelijk hoor, stap voor stap hoort wel de volgorde te zijn :)
 
Ik zeg niet dat hij niks doet jongens, ik zeg dat hij weinig functie heeft. Voor het vermogen zou ik het in andere dingen zoeken. Als je vermogenswinst boekt door het ophogen van het membraan, dan komt dat niet door je boostpoort.
 
Ik zeg niet dat hij niks doet jongens, ik zeg dat hij weinig functie heeft. Voor het vermogen zou ik het in andere dingen zoeken. Als je vermogenswinst boekt door het ophogen van het membraan, dan komt dat niet door je boostpoort.

Jamaar als je zegt dat hij weinig functie heeft hebt je ongelijk, het hele functioneren van het spoelsysteem is afhankelijk van deze poort.
 
inderdaad, naar een crossmotor kijken heeft imo echt absoluut geen nut.
lager toerental, meer koppel, bredere powerband.

topvermogen per cc valt ook tegen van die dingen eigenlijk..
als je dat wilt evenaren hoef je het carter helemaal niet aan te passen.


De bredere powerband komt behalve door de uitlaat, ook door de powervalve (variabele uitlaatpoorttiming) Ook de afgave van het koppel word hier sterk door beïnvloed.

Het topvermogen per cc en de toeren van wat ik hier heb liggen scoort 41pk bij 11.8k
Het koppel kan ik je niet zeggen.
 
De bredere powerband komt behalve door de uitlaat, ook door de powervalve (variabele uitlaatpoorttiming) Ook de afgave van het koppel word hier sterk door beïnvloed.

Het topvermogen per cc en de toeren van wat ik hier heb liggen scoort 41pk bij 11.8k
Het koppel kan ik je niet zeggen.

variabele uitlaatpoorttiming was ik laatst ook even aan het denken toen ik met een gast bij me uit de klas over vtec was aan het praten.

is dit mogelijk/bestaat het al?

weet wel niet of dit nut heeft aangezien wij maar weinig toerenverschil hebben

@ ruud, ik vind het al prachtig dat je hem aan het lopen hebt, toch zou die extra centreergroef wel handig zijn, aangezien hij met een hpi/eprom sneller beter zou lopen imo.
 
Back
Top