This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Carter tuning #2

ook als je ze alle 6 op 1 carter zou zetten zou het moeten werken
mits alle 6 tegelijk ontbranden ideaal lijkt me dit niet

haha nee, maar nu ff kappe hierover :W beter maak je het zoals SA 2cil in het SBO boekje

nu even een vraagje, wat gebeurt er als ik een 5mm langere drijfstang en bijpassende 5mm ophoogplaat op mijn EVO zet, zou het voordelig zijn ivm minder druk in je carter waardoor het makkelijker draait, of is het net nadelig ivm minder druk zodat de cilinder ook minder word volgeperst?

gr, martijn
 
meer volume pakt bij mijn blokjes vaak beter uit.
echter is dit bij ieder blok anders en natuurlijk teveel volume werkt ook weer niet...
 
Hmm maar dat carter volume is wel een interessant iets.

Ik rijd zelf met een omgebouwde team99 as op mijn 2fast. Die krukas wangen zijn kleiner als de 2fast as wangen. Bij mij is alleen de drijstang baan eruit gekotterd. Dat zou dus wel een nadelig gevolg kunnen hebben.

Maar dat blijft altijd wel gis werk aangezien de blokjes van MWS stefan en Jordy nagenoeg het zelfde scoren en stefan rijd ook met zo'n blokje als ik.
 

Dat heeft toch geen invloed op het cartervolume?
 
tuurlijkwel. Er is toch minder krukwang volume die de krukkast vult.

Polini adviseerde vroeger altijd om je krukkast licht uit te draaien ivm meer carter volume
 
Als jij uitrekend dat er bij allebei evenveel volume zit als je ermee klaar bent, dan zal jij uiteraard weinig verschil meten.

Wat John bedoeld is dat een mhr as minder grote kruk wangen heeft. Maar als jij alleen het gedeelte kotterd waar de drijfstang de carterwand zou kunnen raken, dan zou je op evenveel cartervolume uit kunnen komen. Dat bedoel jij neem ik aan, Don?
 
Njah: Zwart op wit gezien:

Een 2fast krukas heeft grotere wangen. Die nemen het "cartervolume" in beslag wat je eigenlijk heb weg-gekotterd.

Dus cartervolume maakt imo geen zak uit. "Wat je wegfreest voor een 2f4r-krukas nemen je wangen weer in beslag"

Hoop dat jullie hem snappen zo. Tis al laat. :+
 
Je hebt aleen minder krukas-massa heeft geen invloed op het volume.

de ruimte tussen je wangen is bij een 44m std as dus groter, dus je volume zal bij een 2fast carter WEL groter zijn, echt dat deel wat dus NAAR binnen steekt qua wangen gaat er weer af, dus is het om het even.

gr heiko
 
Last edited:
De ruimte tussen je krukaswangen en het carter blijft toch hetzelfde? Alleen de diameter is groter bedenk ik me net dus heb je toch wel iets meer cartervolume.
 
let wel op dat de volume tussen de wangen groter is, maar de ruimte tussen zuiger/cilinder En krukwang weer kleiner, dus je mengsel zit meer tussen je wangen dan VOOR je wangen... ik denk dat voor je wangen beter is aangezien tussen een loze ruimte is.
 
Last edited:
oud project van sibo en mij, door tijd gebrek (minarelli project) nooit doorgezet dus wie o wie maakt dit af? De perfecte basis voor een hoogvermogen superspecial blok..

zoeken passen en draaien.



eerst een oud carter slijptollen



en beginnen te frezen, verder is het nog niet.



zouden kx80 boyessen / v-force membranen in komen, deze voldeden het best aan de eisen.

hier voor de klusser die dit door wil zetten, en in 2009 wil vlammen

http://forum.scooterforum.net/forum...k-boyesen-v-force-kx-80-a-159059/#post2728611
 
Ik heb zelf nog een piaggio carter liggen wat ik heb aangepast voor een V-force membraan van een derbi/am6. Maar de doorlaat van dit mebraan is nog wel een stukje groter. Enkel vraag ik me wel af of daar nu zo veel winst in zit.