Carter tuning #2

Vermogens verlies komt dan hoogst waarschijnlijk weg doordat de cilinder niet meer goed afdicht op het bruggetje. Maar die spijl weghalen zelf kan nooit vermogen kosten.

Evo carter:
xodxmb.jpg

Carter is nooit mee getest.

Vroeger dacht ik altijd hoe groter de glijbaan hoe beter, maar toch vraag ik me af waarom bijvoorbeeld de CR125 kart blokjes het tegenovergestelde hebben van een glijbaan. Deze hebben een opstaande rand en eigenlijk maar een kleine doorlaat in het carter zelf achter het membraan.

Zelf zou ik nu een carter zo maken dat het mengsel niet botst, dus er moet niks in de weg zetten. Maar een glijbaan heeft in mijn ogen niet veel voordeel.
 
ik heb wel getest met en zonder spijl. en zonder spijl gaf het meer vermogen.
dus ik heb altijd zonder spijl gereden zonder problemen.

denk dat ik dat zo,n 3 jaar heb gehad in ongeveer 5 blokjes.

verder gaf het bij mijn ook een aardige vermogens winst door het oppervlak van de inlaat 80% van het carb oppervlak te maken.
 
ik heb wel getest met en zonder spijl. en zonder spijl gaf het meer vermogen.
dus ik heb altijd zonder spijl gereden zonder problemen.

denk dat ik dat zo,n 3 jaar heb gehad in ongeveer 5 blokjes.

verder gaf het bij mijn ook een aardige vermogens winst door het oppervlak van de inlaat 80% van het carb oppervlak te maken.

Bedoel je hiermee de doorlaat van het membraan? Zo niet, wat dan wel?
 
ik heb expres de brug niet te dun gemaakt, zodat die nog wel stevig is ;)

@ John, nee niet te ver, cilinder zat niet helemaal recht op die foto :)
 
ik heb een vraag.
waarom staat het membraan zo erg scheef.

Ikzelf denk omdat de gedachte is, dat je dan makkelijker in de spoelers stroomt, maar daarop is weer een andere beredenering, niemand op aarde heeft een membraan onder zo'n flauwe hoek, dat daar toch ook weer een reden voor is?

ik geloof in een hoek van 80 tot 100 graden.

REDEN: omdat iedereen die een kart, race, of crossblok op de aardbol heeft gemaakt en daar het meeste vermogen mee wist/weet te behalen.


gr heiko
ik geloof in hoe korter het inlaat traject hoe beter.
op minarelli kun je door de hoek op deze manier te maken, het traject het kortste maken.
of de hoek nou 100 of 70 graden is maakt in mijn ogen dan weinig uit.

de reden dat niemand nog flauwer gaat is omdat je dan ruimtegebrek krijgt ivm de krukas.
 
ik geloof in hoe korter het inlaat traject hoe beter.
op minarelli kun je door de hoek op deze manier te maken, het traject het kortste maken.
of de hoek nou 100 of 70 graden is maakt in mijn ogen dan weinig uit.

de reden dat niemand nog flauwer gaat is omdat je dan ruimtegebrek krijgt ivm de krukas.

als je dan weer kijkt naar het carter, dan zie ik nergens een korter inlaattreject.

en anderzijds zou het je bovenste (kijk naar plaatje dus bovenaan t plaatje) spoelers, zeker met een speed cilinder erg benadelen, omdat ze helemaal dicht staan.

NEEMT NIET WEG DAT HET NIET BETER KAN ZIJN, MAAR IK DENK HET NIET,
 
als je dit carter vergelijkt met een standaard carter kun je goed zien dat het traject wel degelijk een stuk korter is.
(de voorkant is 3mm lager, de achterkant is bijna 20mm lager dan origineel)

ik heb geen speed cilinder, dus ik weet niet hoe het dan uitpakt, in mijn ogen komt er meer dan genoeg mengsel bij de boostpoort.
(ik had voor mijn gevoel op de weg ook geen lager vermogen dan voor de aanpassing)

ik zeg dus ook niet dat dit meer vermogen geeft dan standaard, maar ik denk het wel.
 
als je dit carter vergelijkt met een standaard carter kun je goed zien dat het traject wel degelijk een stuk korter is.
(de voorkant is 3mm lager, de achterkant is bijna 20mm lager dan origineel)

ik heb geen speed cilinder, dus ik weet niet hoe het dan uitpakt, in mijn ogen komt er meer dan genoeg mengsel bij de boostpoort.
(ik had voor mijn gevoel op de weg ook geen lager vermogen dan voor de aanpassing)

ik zeg dus ook niet dat dit meer vermogen geeft dan standaard, maar ik denk het wel.

jaja, en als je nu ff kijkt naar die 20mm, dan is volgens mij het membraan niet alleen naar beneden gegaan, maar ook vet naar achteren, richting wiel, misschien wel 20mm!!!!!

en die 3mm, tja die vind ikzelf te verwaarlozen.

PS neemt niet weg, dat het een leuk blok is.
 
Last edited:
jaja, en als je nu ff kijkt naar die 20mm, dan is volgens mij het membraan niet alleen naar beneden gegaan, maar ook vet naar achteren, richting wiel, misschien wel 20mm!!!!!

Niet om iets uit te lokken maar wat probeer je hiermee te zeggen?
Het lijkt wel alsof je bedoelt dat dit een nadeel is.
Maar zolang hij ervoor zorgt dat zijn luchtfiler en carb zijn band niet raken is er toch niks aan de hand?

Mvg
 
jaja, en als je nu ff kijkt naar die 20mm, dan is volgens mij het membraan niet alleen naar beneden gegaan, maar ook vet naar achteren, richting wiel, misschien wel 20mm!!!!!

en die 3mm, tja die vind ikzelf te verwaarlozen.

PS neemt niet weg, dat het een leuk blok is.

de afstand in het carter is inderdaad niet echt veel korter, 3mm is inderdaad redelijk te verwaarlozen.

maar vergeet niet dat ik hierbij geen wig en scheef spruitstuk meer nodig heb, ik heb de carb dus rechtstreeks op het membraan gemonteerd.
(en het blok wat schever onder mn scooter gezet)
als je het blok normaal laat staan kun je met een malossi spruitje rijden (zonder wig).

ik rijdt nu met een 24mm jhc, dus kan het blok weer gewoon recht zetten zonder spruitstuk.
 
nogmaals het is een leuk blok

(het lijkt op mijn eigen)

ben alleen van een am6 naar een v-force gegaan, dit ook omdat ik natuurlijk met 90cc ging.

zelf denk ik dat de hoek te schuin is, maar goed ik ben benieuwd.

succes ermee ;)
 
Gewoon haaks op de cilinder vaak nog het beste, en dan zover mogelijk naar voren (voor de krukas langs spoelen). Kart blokjes etc zijn in tegenstelling tot scooterblokjes al 100x getest voordat ze in productie gaan, dus neem aan dat het zinloos is om een zelfde test zelf te doen. ( neemt niet weg dat hun blokjes ook niet perfect zijn, het kan altijd beter)

@ Rick: De test gedaan met exact de zelfde inlaat?
 
Gewoon haaks op de cilinder vaak nog het beste, en dan zover mogelijk naar voren (voor de krukas langs spoelen). Kart blokjes etc zijn in tegenstelling tot scooterblokjes al 100x getest voordat ze in productie gaan, dus neem aan dat het zinloos is om een zelfde test zelf te doen. ( neemt niet weg dat hun blokjes ook niet perfect zijn, het kan altijd beter)

@ Rick: De test gedaan met exact de zelfde inlaat?

125 GP racers gaan wel steeds schuiner staan, dus dit is een loze vergelijking. Let op dat er veel meer parameters bepalend zijn voor de inlaathoek.
 
Back
Top