Carter tuning #2

EDIT

mensen die geen reet snappen van zulke machines, meoten gewoon hun hoofd dicht houden, dat betekend DUS gewoon nisk typen en gewoon eerst eens nadenken voorsdat je iets zegt.

zulke machines zetten ze niet op een keukentafeltje met gammele pootjes!
waarom zouden ze anders een machine kopen die zulke prestaties aan kan, als je hem zo plaatst, dat je er toch geen reet aan hebt.

voor dat gezeik, met het lassen, alleen mensen die er geen reet van snappen beginnen te ouwehoeren over lelijk dit en lelijk dat...wist je dat mijn eigen carter zo lelijk is, waarom omdat ik uit het verleden heb gezien, dat het geen reet interesseert, en een plaatje er opschroeven is tien keer beter, dan (een plaatje) er oplassen. dit hoeft eigenlijk helemaal niet uitgelegd te worden.

Mijn mening is dat mensen die zulke idiote opmerkingen roepen op een gevorderd forum, maar eens een ban krijgen in plaats van mensen die een grote mond hebben en hun mond kunnen onderbouwen!

AMEN
 
eigenlijk is het best lachwekkend dat mensen een heerlijke berg poep kunnen praten over iets waarvan ze nog net niets weten en begrijpen. waarschijnlijk is het een beetje moeilijk voor te stellen hoe groot een mu of ook wel, een micrometer nou eigenlijk is. voor de leken: dat is dus 0.000001 meter.
als je op zo'n schaal wil meten zijn de invloeden van buitenaf zo groot dat je makkelijk 2 keer over je maattolerantie van 2-3 micrometer heen kan meten. voor de leken: ipv de maximale afwijking van 2 micrometer in je meting (bv 2344 micrometer terwijl het echt 2342 micrometer is), heb je dan een afwijking van 5 micrometer (bv 2349 micrometer ipv de echte 2342 micrometer). dan zit je dus wel mooi 2 micrometer buiten je tolerantie.

een verschil van 2 micrometer kan al veroorzaakt worden door een 2 graden hogere temperatuur in de ruimte waarin je meet (afhankelijk van machine en werkstuk). het materiaal en de machine hebben dermate verschillende uitzettingscoëfficienten dat ze zoveel in uitzetting verschillen om de 2 micrometer te halen.
ik heb nog een enigzins hufterproof artikeltje toegevoegd voor de mensen die mij niet geloven: http://www.mitutoyo.nl/Nieuws/NL-Exact-1005.pdf

de trillingen in de machine zijn echter een iets ander verhaal. de vering in de machine is zo ontworpen dat de machine zo min mogelijk invloed van buitenaf ondervind. daarnaast worden de motoren in de machine zo strak geregeld dat ze snel bewegingen kunnen corrigeren.
een trilling als bijvoorbeeld stampen op de grond of een deur dicht gooien geeft echter een zeer plotselinge trilling die de motoren niet kunnen corrigeren voordat de meting wordt gedaan. je pakt dan dus gewoon een afwijking in je meting.
het enige wat je kan doen is zorgen dat je niet meet opt moment van deuren open en dicht doen en dergelijke.
 
het is geen mu maar µm wijsneus..........

1µm is gewoon een duizenste milimeter en niet dat intressante gedoe van jou.

Laten we verdergaan (nogmaals)
 
het is geen mu maar µm wijsneus..........

1µm is gewoon een duizenste milimeter en niet dat intressante gedoe van jou.

Laten we verdergaan (nogmaals)

duidelijk waarom jij bent blijven zitten in 2 WTB..

Ik heb 2 maanden op een kwaliteit controle gewerkt, waar ze dus alle maatregelen zeeeer streng handhaven..

x

Laurens
 
hoi, kritiek hou ik wel van, zal t dan ook onderbouwd reageren.

het grote probleem met lassen aan wat dan ook is warmte, warmte gaat trekken, en voordat je het weet is je werkstuk een banaan.
weg vermogen dus. Daarnaast moet je al een goede aluminiumlasser hebben om t met een gietlegering tot een goed einde te brengen, dit materiaal is nl zeer goor. Een ring erin schroevn gaat spannings vrij, en naar mijn mening net zo mooi. Als ik dit nog 10 minuten schuur en even in t straalkastje leg ( wat ook nog gaat gebeuren) heb jij je broek vol, maar ik geloof niet dat dit als vermogenswinst merkbaar is. (net zoiets als wel / niet polijsten :+ ) de vorm is vele malen belangrijker dan n klein freesgroefje in een carter :). Vergeet ook niet dat bijna iedere beunert helemaal niets had gedaan aan zoiets in het carter (omdat dat hun financieel niet trekt ) dan kan je beter een freesgroefje hebben van 2 tiende mm dan een geul van 2 mm..

adieu, tot de volgende update :)

om toch nog even te reageeren om zo iets te lassen hoef niet zo speciale alu laser te zijn hoor .. bij mij op het werk worden vaak carters gelast scooter/auto carterpan/

en dat het trekt dat is bij rvs zo dat word krom en moet je richten alu niet
 
Dat geschroefde gedeelte is eigenlijk de manier om die ruimte op te vullen...
Echt niks mis mee!!

En dat losse handwerk:S
Hou nou gewoon is op...Je heb dus echt geen idee,dat een mooi geschuurd oppervlakt echt geen enkele extra waarde heeft!!


Jij bent zo iemand dat je je favorieten uitkiest aan de hand van plaatjes:X:X

het hoeft niet mooi geschuurt te zijn in tegen deel zelfs putjes zijn (belangrijk) er blijft een olie film in hangen(opliggen) wat zo ze voor delen kan hebben maar daar zijn de meningen ook over verdeelt..

maar afwerking mist nog vind ik..

tussen jij bent en ik vind is een groot verschil.. dus jij vind mij..;) en als ik dat zou doen zou dat wel erg onnozel zijn want het zegt niks.... mja ontopic
 
om toch nog even te reageeren om zo iets te lassen hoef niet zo speciale alu laser te zijn hoor .. bij mij op het werk worden vaak carters gelast scooter/auto carterpan/

en dat het trekt dat is bij rvs zo dat word krom en moet je richten alu niet


dan wil ik ook even reageren.
Ik heb alle lasdiploma's tot niveau 4 , en ik kan je vertellen dat je een carter niet even 1.2.3 gaat lassen , zowizo is het al heel moeilijk omdat het carter vol me rotzooi hangt en in het aluminium getrokken is , dus als je begint met lassen komt alle rotzooi omhoog en krijg je kleine belletjes in de las , wat dus zeer nadelig is en niet bepaald sterk is.

En dan nog het kromtrekke , reken maar dat aluminium net zo hard krom trekt als rvs of gewoon staal , niet voor niks dat alles van aluminium eerst wordt opgespannen en rustig aan verhit wordt op een vlakke tafel voor er aan gelast gaat worden.
 
het is geen mu maar µm wijsneus..........

1µm is gewoon een duizenste milimeter en niet dat intressante gedoe van jou.

Laten we verdergaan (nogmaals)

mu is gewoon spreektaal/vaktaal voor µm. ik had even geen zin om dat symbool op te zoeken. en 1 µm is 1 micrometer (1/1000 millimeter is idd 1 micrometer ;)) en dus WEL dat interessante gedoe van mij :).
 
om toch nog even te reageeren om zo iets te lassen hoef niet zo speciale alu laser te zijn hoor .. bij mij op het werk worden vaak carters gelast scooter/auto carterpan/

en dat het trekt dat is bij rvs zo dat word krom en moet je richten alu niet

jij bent ook niet echt slim of wel, alu trekt als een gek!

mijn verlaste carter was zo krom als een hoepel!

maar goed niks met praktijk te maken, het is gewoon zo!
 
@ heikneuter gelukkig ben jij wel heel slim en goed heiko! je bent wel een goede naam aan het opbouwen kwa vriendelijkheid zeg! kelere reageer eens anders~!~


over dat allu lassen, der zijn bedrijven die allu onder water lassen tegen het krom trekken, wat ik heb gehoord is het risico op krom trekken nagenoeg weg.

dus als je iets wil laten lassen zou ik zo,n bedrijf zoeken
 
jij bent ook niet echt slim of wel, alu trekt als een gek!

mijn verlaste carter was zo krom als een hoepel!

maar goed niks met praktijk te maken, het is gewoon zo!


Carters van auto's zijn meestal lomp met genoeg vlees eraan.
ik heb ook van links naar rechts me kop van me crosser (golf 2 ) verlast zonder enkel probleem..

omdat het gewoon 1 bonk alu is, cartertjes van scooters zijn teer... vanwege dun vlees


Dus lasdiplomas of niet. het is een beetje inzicht hebben waar je wel en niet kan lassen..
 
@ heikneuter gelukkig ben jij wel heel slim en goed heiko! je bent wel een goede naam aan het opbouwen kwa vriendelijkheid zeg! kelere reageer eens anders~!~


over dat allu lassen, der zijn bedrijven die allu onder water lassen tegen het krom trekken, wat ik heb gehoord is het risico op krom trekken nagenoeg weg.

dus als je iets wil laten lassen zou ik zo,n bedrijf zoeken

Het kan zijn dat ik niet helemaal op de hoogte ben hoor, maar aluminium onder water lassen ???

Lijkt mij erg stug omdat alle warmte die je in het materiaal nodig hebt gelijk weer uit het materiaal ''getrokken'' word door het water. En je op deze manier dus never nooit een smeltbad gaat verkrijgen..

Maar nogmaals , het kan zijn dat ik niet helemaal op de hoogte ben hoor.....
 
Bij de scheepvaart wordt inderdaad onder water gelast , maar niet in het water zelf , er wordt eerst een soort van koepel om het te lassen deel geplaatst en daar wordt het water uitgezogen en dan kan er gelast worden.
Ikzelf heb er ook nooit van gehoord dat er in het water zelf gelast kan worden omdat er dan natuurlijk geen fatsoenlijk smeltbad onstaat en stroom en water nooit samengaan.
Wat wel zou kunnen is plasmasnijden onder water.
 
Bij de scheepvaart wordt inderdaad onder water gelast , maar niet in het water zelf , er wordt eerst een soort van koepel om het te lassen deel geplaatst en daar wordt het water uitgezogen en dan kan er gelast worden.
Ikzelf heb er ook nooit van gehoord dat er in het water zelf gelast kan worden omdat er dan natuurlijk geen fatsoenlijk smeltbad onstaat en stroom en water nooit samengaan.
Wat wel zou kunnen is plasmasnijden onder water.

Heb je JAWS niet gezien???:D
 
Goed...zullen we even verdergaan over cartertuning? Ik heb het even aangekeken, en zolang het lassen een direct verband heeft met het tunen, helemaal prima hoor, echt geen probleem. Maar het gaat inmiddels over onderwater-lastechnieken en dat is niet de bedoeling.

Dus...let's go ontopic en Heiko...let even op je woordkeuze inderdaad, het mag hier best gezellig blijven. Ookal ben je het ergens niet mee eens, dan kan je dat best wat subtieler uiten.
 
waarom heb je het aan de rechter kant ook 'geflowed' ?
daar wil je het mengsel toch niet hebben ?

het ziet er naar uit dat het op maat maken van de spoelgangen nu wat stijl loopt, volgens mij krijg je dan een enorme V als je je cilinder erop zet.
(goed te zien met 2 tapeindjes en cilinder erop)
 
Back
Top