Carter tuning #2

nee, weg moet het sowieso ;)


Ga je een 2 tussenstukken frezen en die ertussen lassen??

Ik heb trouwens alle x,y coordinaten op 2 duizensten naukeurig in een meetrapport. Dat zijn de coordinaten van:

- ophanging veer
- ophanging blok
- krukas
- primaire as
- sec. as
- achter as (0 punt)

Mag je wel tegen vergoeding van 20 euro kopen...
 
de krukaskamers en cilindervlak etc nieuw maken, om een gericht membraan mogelijk te maken. Door hier later een blok aluminium op te laten lassen en alles opnieuw uit te frezen hoef ik nergens defcon oid te gebruiken, en heb ik nooit last van kromtrekken van lagervlakken etc. En een carter set die perfect symmetrisch is ten opzichte van elkaar.

/ @ johan, bedankt voor het aanbod, maar de maten die ik nodig heb laat ik zelf wel even opmeten, dat is zo gepiept. Methode heb je bijna juist, eerst worden er 2 blokken tussen gelast, daarna word het gefreest, zodoende om kromtrekken te voorkomen. Ben er alleen nog nioet uit hoe ik t klein carterdeel ga opspannen, denk dat ik hier een aluminium blok aan de buitenkant laat lassen, en daar een vlak parallel aan frees ten opzichte van het "oude" carterpasvlak. idee tje daarvoor is welkom, denk echter dat dat de enige manier is zonder iedere keer te moeten rommelen met uitlijnen van het carter. De opspanmal frees ik dan later weer van het carter af.
 
Last edited:
de krukaskamers en cilindervlak etc nieuw maken, om een gericht membraan mogelijk te maken. Door hier later een blok aluminium op te laten lassen en alles opnieuw uit te frezen hoef ik nergens defcon oid te gebruiken, en heb ik nooit last van kromtrekken van lagervlakken etc. En een carter set die perfect symmetrisch is ten opzichte van elkaar.

is leuk plan waar ik ook weleens over gedacht heb. Alleen lijkt het me dat je je membraaningang niet veel breder kan maken, tenzij je een nieuwe krukas maakt. En dat is toch wel erg beperkend
 
waarom is het niet mogelijk om het membraan breder dan de krukas te maken? Ruimte hiervoor is zo te maken straks. Het carter zal dan een paar mm meelopen met de ronding van de krukas.
 
Ga je een 2 tussenstukken frezen en die ertussen lassen??

Ik heb trouwens alle x,y coordinaten op 2 duizensten naukeurig in een meetrapport. Dat zijn de coordinaten van:

- ophanging veer
- ophanging blok
- krukas
- primaire as
- sec. as
- achter as (0 punt)

Mag je wel tegen vergoeding van 20 euro kopen...


Ook lekker met een meetmachine beziggeweest ?:p

Ik heb er ook wel eens een middagpauze aan gewaagd:
 
Last edited:
Dat is een 3D meetmachine van Mitutoyo. Het werkt eigenlijk als een 5-assige cnc portaalfreesbank met een 3d-taster erin. Alleen dan naukeuriger, het 'bed' is van 30cm dik marmer, alle assen hebben een luchtgeleiding en de ruimte wordt dmv airco en kachel op 20 graden gehouden.
Je kan er op 2-3 duizendsten naukeurig mee meten, leuk speelgoed dus:)
 
Last edited:
Dat is een 3D meetmachine van Mitutoyo. Het werkt eigenlijk als een 5-assige cnc portaalfreesbank met een 3d-taster erin. Alleen dan naukeuriger, het 'bed' is van 30cm dik marmer, alle assen hebben een luchtgeleiding en de ruimte wordt dmv airco en kachel op 20 graden gehouden.
Je kan er op 2-3 duizendsten naukeurig mee meten, leuk speelgoed dus:)

Vergeet voor zo'n nauwkeurig meting de trillingsvrije vloer niet
 
ruud leuk bezich met dat am6 carter netjes gefreesd maar het losse hand werk ziet er nou niet bepaald vraai uit .. en die losse plaatjes die je hebt gedraaid en er in hebt geschoefd vind ik ook niet eg je van het ... had het netjes gelast/laten lassen !

wel leuk trouwens dat 2e carter waar je gerichte inlaat op wil zetten
 
ruud leuk bezich met dat am6 carter netjes gefreesd maar het losse hand werk ziet er nou niet bepaald vraai uit .. en die losse plaatjes die je hebt gedraaid en er in hebt geschoefd vind ik ook niet eg je van het ... had het netjes gelast/laten lassen !

wel leuk trouwens dat 2e carter waar je gerichte inlaat op wil zetten


Dat geschroefde gedeelte is eigenlijk de manier om die ruimte op te vullen...
Echt niks mis mee!!

En dat losse handwerk:S
Hou nou gewoon is op...Je heb dus echt geen idee,dat een mooi geschuurd oppervlakt echt geen enkele extra waarde heeft!!


Jij bent zo iemand dat je je favorieten uitkiest aan de hand van plaatjes:X:X
 
hoi, kritiek hou ik wel van, zal t dan ook onderbouwd reageren.

het grote probleem met lassen aan wat dan ook is warmte, warmte gaat trekken, en voordat je het weet is je werkstuk een banaan.
weg vermogen dus. Daarnaast moet je al een goede aluminiumlasser hebben om t met een gietlegering tot een goed einde te brengen, dit materiaal is nl zeer goor. Een ring erin schroevn gaat spannings vrij, en naar mijn mening net zo mooi. Als ik dit nog 10 minuten schuur en even in t straalkastje leg ( wat ook nog gaat gebeuren) heb jij je broek vol, maar ik geloof niet dat dit als vermogenswinst merkbaar is. (net zoiets als wel / niet polijsten :+ ) de vorm is vele malen belangrijker dan n klein freesgroefje in een carter :). Vergeet ook niet dat bijna iedere beunert helemaal niets had gedaan aan zoiets in het carter (omdat dat hun financieel niet trekt ) dan kan je beter een freesgroefje hebben van 2 tiende mm dan een geul van 2 mm..

adieu, tot de volgende update :)
 
mijn frezer en lasser (2 personen) hadden het beide over de goede kwaliteit van mijn minarelli carter, beiden hadden slechter giet aluminium verwacht.

in feite valt het dus reuze mee.
 
Back
Top