Carb uitdraaien

Maarten

Fucking positive
Gister hoorde ik van danny [evolution] het idee om een 24 mm carb uit te draaien naar een grotere diameter. Het interresante hiervan is dat het hierdoor ook mogelijk is om bijv. een 26 of 27 mm carb te testen. Naar mijn weten is het huis van een 24 en een 28 mm carb het zelfde alleen is de binnen diameter verschillend.

Ik ben nu wel erg nieuwschierig geworden of dit een mogelijkheid is. Graag hoor ik jullie meningen & op of aanmerkingen.

p.s.
mij lijkt dit wel een gevorderden topic, als de mods hier anders over denken hoor ik het wel :)
 
Advertisement - register to remove this

Ik denk dat je beter af bent met een 28 uit de doos. Prestatie winst tussen een 28 en een 27mm carb ga je gewoon niet meten. Ook kwa afstellen zal het nog een behoorlijke klus gaan worden om het goed te krijgen.

Dan kan je je beter richten op het verbeteren van de flow.
 
Uitdraaien kan ja, zelf ook een 9 mm naar een 14 laten draaien, geen probleem, kan erg nauwkeurig en netjes gedaan worden, Bij mijn rs nam het koppel aanzienlijk toe, uiteraard weet ik niet wat er bij jou gebeurd
 
Dennis said:
Uitdraaien kan ja, zelf ook een 9 mm naar een 14 laten draaien, geen probleem, kan erg nauwkeurig en netjes gedaan worden, Bij mijn rs nam het koppel aanzienlijk toe, uiteraard weet ik niet wat er bij jou gebeurd

Ja, bij zulke diameters is dat best nuttig. Net als SOBW-ers die met een uitgedraaid 12mm carb rijden. Dat is ook deels omdat ze aan restricties zitten. Bij Dennis was het zo, dat het voor hem goedkoper was om uit te laten draaien, dan een hele nieuwe inlaat set te kopen.

Van 9 naar 14 mm is best wel een groot verschil in opp. Van 27 naar 28 niet.

Echter, ik zeg niet, dat het niet leuk is om te testen. Ik denk alleen dat het geen meetbaar verschil maakt.
 
Dennis said:
van 24 naar 28 kan best leuk zijn hoor:)

Jawel, alleen waarom van 24 naar 27 boren, als het dan makkelijker is om een 28 te kopen?

Minder moeite en ik denk niet dat je er voordeel uit zult halen.
 
Het is sowieso leuk om het te proberen, moeilijk is het niet, gewoon zorgvuldig werk, gewoon hele carb demonteren, en het goed uitdraaien, kost geen cent als je de spullen ter beschikking hebt, laat je het iemand doen kost het je dan 10 euro, nou voor die 10 euro is het altijd leuk om het te proberen, kwa resultaat kom je zeker wel op het ''niveau'' van een std 27 dan als het goed is.
 
Big B NRG said:
Ik denk dat je beter af bent met een 28 uit de doos. Prestatie winst tussen een 28 en een 27mm carb ga je gewoon niet meten. Ook kwa afstellen zal het nog een behoorlijke klus gaan worden om het goed te krijgen.

Dan kan je je beter richten op het verbeteren van de flow.

Waarom denk je dat het afstellen van de carb moeilijker gaat worden?

Een van de redenen dat mij dit interresant lijkt is omdat ik een 24 mm carb in mijn bezit heb en eigenlijk met een 28 mm carb wil gaan rijden.
Als dit afstelproblemen met zich meebrengt neem ik het risico niet en koop ik gewoon een nieuwe 28. Maar als ik op deze manier geld kan besparen.. why not :W

Daarbij komt nog dat het leuk is om een keer met een andere diameter te testen dan de doorsnee 28 en 24 mm carb.
 
Mocht je geen beschikking hebben over de materialen, pm me dan maar even, ik kan wel iemand die je voor een zacht prijsje wilt helpen
 
het probleem is niet de diameter ,maar je veranderd de carb compleet , niet alleen de diameter..

bovendien moet je ook rekening houden met je gasschuif , als je een carb uitdraait kan het zijn dat de gasschuif net iets voor het gat blijft staan..


@ std RS carbs is het wel nodig als je de carb makkelijk sneller wilt maken ,maar een RS carb (9mm) is met alleen een vlakke schuif ,zonder naald en zonder stationairsproeier , dus daar zit je al niet met die dingen.

bij 12mm naar 14mm wil het wel maar ben je het niet nodig moet je het niet doen , en bovendien zijn er iig 2 of 3 carbs voor de sobw std klasse verkrijgbaar die std 14mm zijn , dus is het niet meer nodig opzich. in het begin waren er bijna geen 14mm's ...


denk dat je er niks aan hebt om een carb uit te draaien naar 26 of 27 oid..
 
menace said:
Waarom denk je dat het afstellen van de carb moeilijker gaat worden?

Een van de redenen dat mij dit interresant lijkt is omdat ik een 24 mm carb in mijn bezit heb en eigenlijk met een 28 mm carb wil gaan rijden.
Als dit afstelproblemen met zich meebrengt neem ik het risico niet en koop ik gewoon een nieuwe 28. Maar als ik op deze manier geld kan besparen.. why not :W

Daarbij komt nog dat het leuk is om een keer met een andere diameter te testen dan de doorsnee 28 en 24 mm carb.

Dat ben ik absoluut met je eens, dat het leuk is om te testen, maar zoals melf al zei, verander je heel de carb.

Als ik jou was, zou ik die carb die je nu hebt, voor teveel verkopen op een buitenlands forum :rolleyes: en een nieuwe 28 halen :D
 
wat indd ook zo is , is dat de schuif dan wat hoger komt te lichen bij de spleet voor stationair draaien zegmaar , dus loopt dan waarschijnlek hoger en niet egt goed..
 
Als je zoiets laat doen doe het dan professioneel dan haal je zeker goede prestaties eruit en ze passen je carb aan op je set-up. Zo duur is dit nou ook weer niet.
 
Denk dat je na de tijd er achter komt dat je met veel dingen niet rekening hebt gehouden..

Ik zou het zelf niet proberen, maar gewoon een 28er kopen.. :)
 
Wat ik van Johan (rr) op msn hoorde is dat de kelk van een oko 24 mm carb slechter u is dan die van een 28, iemand die dit kan bevestigen?

@melf: wat bedoel je precies met de gasschuif blijft net iets voor het gat staan?
De gasnaald gaat nogsteeds even ver de mengbuis in alleen krijgt hij meer lucht (maar is dat niet juist het idee van een grotere diameter?)
correct me if i'm wrong

edit: ik snap wat je bedoelt, op het moment dat je op volgas zit blijft de gas schuif nog een deel voor het gat hangen.

edit2: net even gecheckt en dit gaat niet op .. de gas schuif komt zo hoog dat je hier geen last van gaat hebben als je de doorlaat vergroot met 4 mm.

en wat verander ik precies meer aan de carb dan alleen de diameter? Dat ik mijn hoofd en stationairsproeier aan moet passen begrijp ik.. Maar dat is naar mijn idee nogsteeds stukken goedkoper dan een nieuwe 28 mm carb.
 
Last edited:
Ook op je de laagste stand blijft je carb een stukje open staan, echter blijft je blok wanneer het loopt wel vacuum trekken en dus lucht aanzuigen, maar omdat, zoals jij al zegt, je gasnaald even ver naar beneden gaat, gaat hij te arm lopen. Doe je je gasnaald hoger, dan gaat hij te hoog stationair lopen. Of zie ik dit verkeerd?
 
zie het als dit:

Normaal loop hij bv met:

1 Deel lucht, en 2 delen benzine (ik zeg maar wat) stationair

Ga je hem uitdraaien waardoor je gas schuif "omhoog" komt krijg je ruimte voor bijvoorbeeld 2 delen lucht. Dus dan heb je 4 delen benzine nodig --> Je verbrand meer en hij loopt dus hoog stationair..
 
@shane: Klinkt logisch..

@Big B NRG: jij hebt het over sobw rijders die met een uitgedraaide 12 mm rijden.. hebben hun geen last van dit probleem?
 
Back
Top