Carb uitdraaien

menace said:
@shane: Klinkt logisch..

@Big B NRG: jij hebt het over sobw rijders die met een uitgedraaide 12 mm rijden.. hebben hun geen last van dit probleem?

Jawel, maar elke SOBW-er heeft wel ergens een testbank tot zijn beschikking en de meeste afstellingen zijn in der loop der jaren geperfectioneerd. Dus veel mensen zitten al snel in de goede richting.

Met een 24 naar 28 uitdraaien, doe je weer iets heel nieuws, wat nog niet eerder is gedaan. Kost je veel testuren.

Alles is wel aftestellen, alleen sommige dingen gaan makkelijker dan andere.
 
Big B NRG said:
Jawel, maar elke SOBW-er heeft wel ergens een testbank tot zijn beschikking en de meeste afstellingen zijn in der loop der jaren geperfectioneerd. Dus veel mensen zitten al snel in de goede richting.

Met een 24 naar 28 uitdraaien, doe je weer iets heel nieuws, wat nog niet eerder is gedaan. Kost je veel testuren.

Alles is wel aftestellen, alleen sommige dingen gaan makkelijker dan andere.

op am6 word het iig vaak genoeg gedaan, ik ken iemand die heeft genoeg carbjes uitgedraaid, en het liep allemaal perfect, alles moet afgesteld worden, het is gewoon een goedkoop alternatief, wat perfect kan uitpakken
(en nu heb ik het over 24 -> 28, op am6)
 
Hoe zit het nou precies met de gas schuif die stationair meer lucht door laat. Dit is dus gewoon op te lossen met een grotere sproeier en wat draaien aan de stationairschroef?
 
Dennis said:
op am6 word het iig vaak genoeg gedaan, ik ken iemand die heeft genoeg carbjes uitgedraaid, en het liep allemaal perfect, alles moet afgesteld worden, het is gewoon een goedkoop alternatief, wat perfect kan uitpakken
(en nu heb ik het over 24 -> 28, op am6)


dat is een heel andere carburateur , daar heb je niet met gasnaalden te maken... en veel meer dingen niet..
 
menace said:
Hoe zit het nou precies met de gas schuif die stationair meer lucht door laat. Dit is dus gewoon op te lossen met een grotere sproeier en wat draaien aan de stationairschroef?

ga je lekker :?
 
Big B NRG said:
Jawel, maar elke SOBW-er heeft wel ergens een testbank tot zijn beschikking en de meeste afstellingen zijn in der loop der jaren geperfectioneerd. Dus veel mensen zitten al snel in de goede richting.

Met een 24 naar 28 uitdraaien, doe je weer iets heel nieuws, wat nog niet eerder is gedaan. Kost je veel testuren.

Alles is wel aftestellen, alleen sommige dingen gaan makkelijker dan andere.


ik niet hoor :p

mja, ik heb de carb uit geboord en heb toen meteen ook de gasbuis ingekort en naald aangepast , mja , dat wil dan net met een 12mm naar 14, ideaal is het ook niet ,en je wint er btw niks mee..


het heeft gewoon nergens nut voor imo...
 
melf #50 said:
ik niet hoor :p

mja, ik heb de carb uit geboord en heb toen meteen ook de gasbuis ingekort en naald aangepast , mja , dat wil dan net met een 12mm naar 14, ideaal is het ook niet ,en je wint er btw niks mee..


het heeft gewoon nergens nut voor imo...

je wint er niets mee ?

carb uitdraaien kan soms zeker wel positief uitpakken hoor.

en btw, handig he zo'n edit knop ;) .....
 
BartR. said:
Ruben van dit forum had een He-Ja aangepaste Mikuni 24mm te koop ooit. Deze was ook uitgedraaid naar 27mm.

Klopt, de jongen die hem heeft gekocht van mij zei dat de carb. heel erg goed presteerde. Helaas heeft hij hem niet kunnen testen met een 28mm. Maar wel dus van een std. 24mm Mikuni en de mijne die wat aangepast was...
 
melf #50 said:
ga je lekker :?
Ik kan iets meer met een mening of wat tips... ik probeer wat te leren en aan dit soort reacties heb ik dus vrij weinig.

wat ik mij dus af vraag is. Wat er anders is, of wat er anders moet aan de gasnaald/mengbuis om tot goede prestaties te komen. En wat de reden is dat het met de huidige naald en buis niet goed zou gaan.
 
Last edited:
menace said:
Ik kan iets meer met een mening of wat tips... ik probeer wat te leren en aan dit soort reacties heb ik dus vrij weinig.

wat ik mij dus af vraag is. Wat er anders is, of wat er anders moet aan de gasnaald/mengbuis om tot goede prestaties te komen. En wat de reden is dat het met de huidige naald en buis niet goed zou gaan.


als je al zegt dat je hoog stationair wilt oplossen met een grotere sproeier lijkt het me dat je niet helemaal snapt hoe het werkt dan..

de naaldbuis en naald kun je wellicht std laten , dat is gewoon testen.

alleen is mijn visie op zoiets is dat het overbodig is , er zijn zoveel carbs om zo erop te zetten , waarom dan moeilijk doen om een carb uit te draaien, moet je verder zelf weten natuurlijk....

als je btw de carb uitdraaid komt de bovenkant van de naalbuis hoger te staan in de carb , dus die moet je aanpassen , maar aangezien je dan weer verschil krijgt in de hoogte van de naald moet je dit ook weer oplossen.

het kan in principe wel maar je moet echt op de kleine details letten
 
Ruben said:
Klopt, de jongen die hem heeft gekocht van mij zei dat de carb. heel erg goed presteerde. Helaas heeft hij hem niet kunnen testen met een 28mm. Maar wel dus van een std. 24mm Mikuni en de mijne die wat aangepast was...

mja , tuurlijk kan zoiets goed presteren , mja , aangezien er niks tegenover is gezet weet je nu nog niks , eigenlijk had er gewoon moeten worden getest met verschillende carbs , dan weet je pas het verschil..
 
bij sommige carberateurs is het denk ik wel degelijk nuttig uit te draaien ipv stomweg een andere maat te halen. Bij de carberateur van de TS zal het denk ik niets uitmaken ivg met een andere maat. Vroegah werd niets anders gedaan dan carberateurtjes opboren en uitdraaien :)

/ ik zou zeggen bel eens een vakman en vraag hem om wat advies en evt prijzen.
 
zoals van 12 naar 14mm , dit omdat er een regelemnt is , dan wil je het maximale hebben en ga je van 12 naar 14 , maar nu zijn er genoeg 14's te krijgen en is het niet meer nodig..
 
melf #50 said:
als je al zegt dat je hoog stationair wilt oplossen met een grotere sproeier lijkt het me dat je niet helemaal snapt hoe het werkt dan..

de naaldbuis en naald kun je wellicht std laten , dat is gewoon testen.

alleen is mijn visie op zoiets is dat het overbodig is , er zijn zoveel carbs om zo erop te zetten , waarom dan moeilijk doen om een carb uit te draaien, moet je verder zelf weten natuurlijk....

als je btw de carb uitdraaid komt de bovenkant van de naalbuis hoger te staan in de carb , dus die moet je aanpassen , maar aangezien je dan weer verschil krijgt in de hoogte van de naald moet je dit ook weer oplossen.

het kan in principe wel maar je moet echt op de kleine details letten

Het hoog stationair draaien wil ik niet oplossen met een grotere sproeier... Ik bedoel dat een grotere sproeier nodig is om het mengsel goed te houden als de gasschuif meer lucht door laat.

Het stationaire toerental kan je gewoon aanpassen met de stationairschroef. Ik vroeg mij alleen af of dit nogsteeds mogelijk is als de gasschuif zoveel lucht doorlaat.
 
melf #50 said:
zoals van 12 naar 14mm , dit omdat er een regelemnt is , dan wil je het maximale hebben en ga je van 12 naar 14 , maar nu zijn er genoeg 14's te krijgen en is het niet meer nodig..

Dit bedoel ik niet, ik denk dat een opgeboorde 28mm naar 30 mm bijv best eens beter kan presteren voor onze doeleinden dan een standaart 30 mm. De Keihins etc zijn uiteindelijk toch crossmotor carberateurs. Ik denk dat de TS een mikuni heeft? Al gaat ie gewoon naar een groter maatje mikuni zal het niet zoveel uitmaken.

/ aan ze project te zien een OKO24 , als gasschuif etc hetzelfde als een oko 28 zal het geen verschil maken, is die smaller is uitdraaien misschien wel waard, omdat de flow verbeterd.
 
Last edited:
melf #50 said:
waarom denk je dat? (gewoon nieuwschierig)

Hij bedoelt dat je met een kleinere gasschuif een minder diepe groef hebt in de venturi, dus minder wervelingen en een groter effectief doorlaatoppervlak.
Bij de imitatie carbs maakt dat i.i.g. niet uit, omdat die allemaal dezelfde schuif hebben.
 
Back
Top