Carb uitdraaien

Dan vraag ik me af waarom de 28 mm carbs standaard niet gewoon een zo plat mogelijke schuif hebben. Want zoals jij er naar kijkt is het eigenlijk, hoe kleiner (platter) de schuif, hoe effectiever het doorlaatoppervlak. of zit ik fout te denken?

Het klinkt iig logisch.. maar zitten hier dan verder geen nadelen aan?
 
Last edited:
dat klopt zeker, alleen de motoren waar deze carberateurs oorspronkelijk voor gemaakt zijn crossmotors hoeven geen grote effectieve doorlaat te hebben, om goed op te pakken onderin de motor, de wervelingen zijn ook goed voor de menging. Beetje afkijken bij de racemotoren leert dat een vlakschuif absoluut de voorkeur heeft. Onzin dan om het wiel opnieuw uit te vinden imo.

/ Om een beetje die voordelen te pakken zou een d-slide uitdraaien wel een leuk effect kunnen geven.
 
Last edited:
mijn crossmotor heeft weer een ovale schuif , zegmaar rechthoekig met ronde kantjes , die zitten ook in 125cc produktiemachines (iets oudere) , veel iets oudere 80 cctjes (crossers) zitten weer ronde schuiven in. zal zo rond 95 allemaal zijn ..

wat er nu op zit weet ik zo niet , laatste wat ik gezien heb op ene rs125r aprilia was een Dell'orto 43mm vlakschuif , deze machines zijn roterend en met powervalve btw..

denk dat het meer de keuze is van degene zelf wat erop zit , elke carburateur kan wel worden aangepast voor verschillend gebruik.

mja, op huidige machines zitten vaak ook powerjets , computergestuurd , en word de stand van de gasschuif ook gemeten , en je werkt met (electronische)powervalves etc. dus dan zal de hele carb weer anders in elkaar moeten zitten
 
melf #50 said:
mijn crossmotor heeft weer een ovale schuif , zegmaar rechthoekig met ronde kantjes , die zitten ook in 125cc produktiemachines (iets oudere) , veel iets oudere 80 cctjes (crossers) zitten weer ronde schuiven in. zal zo rond 95 allemaal zijn ..

wat er nu op zit weet ik zo niet , laatste wat ik gezien heb op ene rs125r aprilia was een Dell'orto 43mm vlakschuif , deze machines zijn roterend en met powervalve btw..

denk dat het meer de keuze is van degene zelf wat erop zit , elke carburateur kan wel worden aangepast voor verschillend gebruik.

mja, op huidige machines zitten vaak ook powerjets , computergestuurd , en word de stand van de gasschuif ook gemeten , en je werkt met (electronische)powervalves etc. dus dan zal de hele carb weer anders in elkaar moeten zitten


de 80cc crossers hebben ze opgetrokken naar 85cc, heb bij ktm de keihin 28mm pwk tegen gekomen, maar bij suzuki een keihin met ronde/ovale gasschuif
 
Ik heb net even gekeken hoe mijn mengbuis precies zit. Als ik de boel uit laat draaien steekt deze zeker een stuk omhoog (zoals melf al voorspelde). Zou dit op te lossen zijn met een mengbuis en gasnaald uit bijv. een keihin 28 ? zoals c4rn zij.

p.s.
ik ben nu wel van het idee om hem uit te laten draaien afgestapt aangezien het gewoon een hoop gekloot met zich meebrengt.
maar toch ben ik nog wel erg nieuwschierig dus blijf ik even doorvragen :p
 
IK en een vriend van mij waren het dus ook van plan om te doen. En ik vind het wel makkelijk dat er nu een forum is.

Ik had het er dus ook al over met [evolution] op school of je mengbuis dan niet verder omhoog komt omdat deze nu gelijk zit. Maar zit er tussen een Keihin 24 en een 28 verschil in deze onderdelen?

Verder lijkt me het stationair lopen niet zo'n probleem omdat dit wel aan te passen is met sproeiers etc.

Maar het gaat mij niet om hem uit te draaien naar 28 mm maar eerder naar 27 mm omdat dit toch de meest ideale maat is maar (bijna) niet te krijgen is.
 
BasV said:
IK en een vriend van mij waren het dus ook van plan om te doen. En ik vind het wel makkelijk dat er nu een forum is.

Ik had het er dus ook al over met [evolution] op school of je mengbuis dan niet verder omhoog komt omdat deze nu gelijk zit. Maar zit er tussen een Keihin 24 en een 28 verschil in deze onderdelen?

Verder lijkt me het stationair lopen niet zo'n probleem omdat dit wel aan te passen is met sproeiers etc.

Maar het gaat mij niet om hem uit te draaien naar 28 mm maar eerder naar 27 mm omdat dit toch de meest ideale maat is maar (bijna) niet te krijgen is.

Waarom zie 27mm als de ideale maat?
 
BasV said:
IK en een vriend van mij waren het dus ook van plan om te doen. En ik vind het wel makkelijk dat er nu een forum is.

Ik had het er dus ook al over met [evolution] op school of je mengbuis dan niet verder omhoog komt omdat deze nu gelijk zit. Maar zit er tussen een Keihin 24 en een 28 verschil in deze onderdelen?

Verder lijkt me het stationair lopen niet zo'n probleem omdat dit wel aan te passen is met sproeiers etc.

Maar het gaat mij niet om hem uit te draaien naar 28 mm maar eerder naar 27 mm omdat dit toch de meest ideale maat is maar (bijna) niet te krijgen is.

als dat gelijk is is het niet mooi , want dan zou 1 van de 2 niet ideaal zijn , of hij staat bij 1 te hoog of bij 1 te laag..

stationair lopen doe je alleen door middel van de stelschroef eigenlijk..
 
BasV said:
IK en een vriend van mij waren het dus ook van plan om te doen. En ik vind het wel makkelijk dat er nu een forum is.

Ik had het er dus ook al over met [evolution] op school of je mengbuis dan niet verder omhoog komt omdat deze nu gelijk zit. Maar zit er tussen een Keihin 24 en een 28 verschil in deze onderdelen?

Verder lijkt me het stationair lopen niet zo'n probleem omdat dit wel aan te passen is met sproeiers etc.

Maar het gaat mij niet om hem uit te draaien naar 28 mm maar eerder naar 27 mm omdat dit toch de meest ideale maat is maar (bijna) niet te krijgen is.


ik denk in de imitaties dat er geen verschil zit, maar de echte wel (denk ik:p)

ps: zou ook geen echte keihin proefkonijn laten spelen
 
BasV said:
Maar het gaat mij niet om hem uit te draaien naar 28 mm maar eerder naar 27 mm omdat dit toch de meest ideale maat is maar (bijna) niet te krijgen is.

tussen een 27mm rondschuif en 27 mm vlakschuif zit al een wereld van verschil kwa doorlaat en flow, dus je stelling is iig al fout.
 
Watvoor invloed zou het hoger zitten van de mengbuis hebben op de prestaties van de carb. ?

Misschien even wat carb's met elkaar vergelijken. Mijn mengbuis steekt nu een kleine mm omhoog.. op het moment dat de doorlaat dan 28 mm wordt zal hij 2 mm verder omhoog steken.
Hoe zit dit bij echte keihin's en immitatie's ?
 
menace said:
Watvoor invloed zou het hoger zitten van de mengbuis hebben op de prestaties van de carb. ?

Misschien even wat carb's met elkaar vergelijken. Mijn mengbuis steekt nu een kleine mm omhoog.. op het moment dat de doorlaat dan 28 mm wordt zal hij 2 mm verder omhoog steken.
Hoe zit dit bij echte keihin's en immitatie's ?

De hoogte van mengbuizen wordt ook gevarieerd voor het aanpassen van de mengverhouding, als ik me niet vergis geeft een mengbuis die verder in de venturi steekt een verrijkend effect.
 
Maar de vraag die er dus werd gesteld met dit topic toen het geopend werd:

Zou het rendabel/effect hebben om je carb uit te draaien naar bijvoorbeeld 27 mm.. Zoals in het boek van Graham Bell (weet niet of het zo goed gespeld is) beschreven werd?

Dus: Zit er een voordeel in, laten we dus uitgaan van het uitdraaien naar 27 mm en niet van een 28 want die is zo te koop.

En wat zijn de nadelen er van, kom je in de knoop met da je mengbuis te ver naar boven gaat steken of dat je gas schuif niet meer afsluit of iets..

Graag serieuze reacties hierop..
 
In mijn graham bell boek staat niks over een 27 mm carb icm een 70 cc cilinder hoor. Ook gaat het niet over sprint maar over motorcross en road race in dit boek.

Dit is wat ik in het graham bell boek vind over road race (niet echt te vergelijken met 150 meter rechtdoor):
-bij een cilinder tussen de 50 en 62 cc zit de ideale maat tussen de 27 en 29 mm
-bij een 80cc cilinder zit de ideale maat tussen de 29 en 32 mm
Niks over 70 cc dus.

Ik zal even op een rijtje zetten wat ik tot nu toe ontdekt hebt (ik heb het nu dus over een oko 24)

- gas schuif komt hoog genoeg, dus het is niet zo dat je gasschuif nog voor een deel voor de doorlaat blijft hangen.

-breed genoeg is je gasschuif sowieso omdat deze in alle immitatie carb's het zelfde zijn.

-ook is het geen probleem dat je schuif wat verder open blijft staan als je geen gas geeft. Deze extra lucht valt gewoon te compenseren met een grotere sproeier.

-En als ik uitga van joel zijn laatste reactie neem ik aan dat het hoger zitten van de mengbuis ook geen problemen oplevert. Het mengsel zal alleen rijker worden.

edit:
het lijkt mij wel nogsteeds leuk om een keer met een andere diameter te testen dan de gewone 24 en 28 mm.
Of dit betere resultaten oplevert weet je denk ik alleen maar nadat je ermee op de bank bent geweest :)
van het graham bell boek zou ik iig niet uit gaan.
 
Last edited:
Ik denk ook niet dat er betere prestaties uit komen..
maar als je een 24 mm carb in je bezit hebt en zin hebt om een wat te hobbyen dan is het een leuker/goedkoper alternatief dan een nieuwe 28
 
@ Menace

Danny vertelde het tegen mij dus heb ik het daar van aangenomen.. sorry voor de foute redenering dan :p

Dus eigenlijk is je carb goed uit te draaien naar bijvoorbeeld 28 mm..?

Maar hoe zit het dan met de vorm van je kelk van de carburateur zelf..?
 
Ik snap de redenatie van menace niet. Jij wil een grotere sproeier nemen om die paar mm die je gasschuif hoger staat te compenseren?


/ ow w8 stationair sproeier-:-
 
Back
Top