This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Als de dollar valt...

Daarbij nog de kosten die het misschien met zich meebrengt om de spullen uit VS hier te krijgen, op te slaan, invoerrechten etc etc.
 
Ooit economie 3e klas gehad?
Als het goed is heb je daar geleerd wat de regering doet om binnenlandse handel te beschermen tov het importeren van goederen die ook in NL te verkrijgen zijn.

Mevrouw Kroes doet hard haar best om in de Europese Unie de monopoly positie van bedrijven te verbannen. Sowieso zijn er in de Europese Unie geen import belemmeringen meer (Schengen).

Article 81: prohibition of the anti competitive agreements between undertakings.
Article 82: phobition of the abuse of a dominant position.

Anyway ik begrijp denk ik wel wat Ruud bedoeld. Uiteraard zijn er bedrijven die op dit moment floreren omdat de dollar zo laag staat, maar over het gehele plaatje gezien is het niet goed voor de wereldeconomie dat de wereldmunt het zo slecht doet op dit moment.

China en het Midden-Oosten hebben enorme voorraden dollars, als de dollar straks valt hebben zij ook gigantische afschrijvingen. Tijdje terug was er een conferentie van de OPEC landen en toen bleek dat ze de microfoon hadden aan laten staan. Er werd toen getwijfeld over de dollar als handelsvaluta, echter dit had niet mogen uitlekken.

Ik heb net mijn essay afgerond over de subprime loans, en als die Amerikaanse managers niet alleen naar hun eigen provisies hadden gekeken maar daadwerkelijk een diepgaande check hadden uitgevoerd per krediet aanvrager dan was de schade veel minder groot geweest.
Amerikanen werden gelokt met een teaser rate, welke na 2 jaar verdubbelde. Daarbij uitgaande van het feit dat de huizenprijzen ook zouden stijgen.

Wat een gegok...

@ Hilly: interessante punten heb je
Alleen ik denk dat het wel meevalt met het vallen van de wereldeconomie als de dollar ook zakt. Ik ben het absoluut met je eens dat het zeer belangrijk is wie de nieuwe president van Amerika wordt.
 
Alleen ik denk dat het wel meevalt met het vallen van de wereldeconomie als de dollar ook zakt. Ik ben het absoluut met je eens dat het zeer belangrijk is wie de nieuwe president van Amerika wordt.

Als je Mc Cain krijgt als nieuwe president, dan zal de oorlog nog snel niet stoppen.

Ipv zoveel geld in de oorlog te stoppen zouden ze beter eens naar hun eigen volk kijken. Nu wordt er nutteloos geld in een oorlog gestoken die ze verliezen. Terwijl een groot deel van amerika armer en armer wordt.
 
Wat denk je dat de oorlogsindustrie van Amerika aan omzet doet? Wie waren de grootste sponsoren van Bush tijdens zijn campagne denk je? Wat met de werkgelegenheid als het defensiebudget wordt ingekrompen?

Een grote vicieuze cirkel man.
 
Precies, maar een oorlog kost wel geld hoor. Het is wel zo dat de soldaten werken, geld krijgen, maar ook belasting betalen. Maar al die grondstoffen kosten geld, worden 'weg gegooit'. Dat is volgens mij een leuk bedrag. Misschien kunnen ze beter meer geld stoppen in het renoveren van woonwijken ofzo.
 
Wat denk je dat de oorlogsindustrie van Amerika aan omzet doet? Wie waren de grootste sponsoren van Bush tijdens zijn campagne denk je? Wat met de werkgelegenheid als het defensiebudget wordt ingekrompen?

Een grote vicieuze cirkel man.
Waar denk je dat de fam. Bush eigenaar/groot aandeel houder van zijn?

Juist, de grote wapenfabrieken in Texas
Indirect dus gewoon de eigen zakken vullen.

Het een is het onvermijdelijk gevolg van het ander; het een kan zonder het ander niet bestaan.
Maar niet alleen de Amerikaanse politiek wordt door geld en machtsmisbruik beslist.

Ik zeg tijd voor wat verandering, in ieder geval een democratische meer samenlevingsbewuste partij aan het roer (maar het is natuurlijk altijd afwachten in hoeverre de campagnes worden waargemaakt ).
 
Last edited:
'Tijd voor verandering' waar heb ik dat gehoord?

McCain wil sowieso meer troepen in Irak enzo, wat imo ook niet moet. Obama en Clinton willen er allebei weg, waarbij ik denk dat Obama de meeste daadkrachtig is met zn anti Irak oorlog geneuzel al steeds. Dus sja. Hoop voor Amerika dat Obama wint in dat opzicht. Ook al geeft het werkgelegenheid zo'n oorlog, het kost gewoon enorm veel geld. Plus dat het imago van Amerika wel wat opgekrikt mag worden...
 
Obama werd flink aangepakt in zijn campagne. Speeches die vol stonden met plagiaat. Zich linkser voordoen dan hij daadwerkelijk was, en zo stond er nog een waslijst aan beschuldigingen.
 
Hij claimt tegen de NAFTA te zijn omdat het banenverlies in de VS daaraan gewijd wordt . Ik vind vooral de clinton campagne heel slecht. het 3am phonecall spotje was echt het dieptepunt.
Clinton probeert zich te positioneren als de vrouw met ervaring, maar die zogenaamde ervaring met b.v universal healthcare was ook een drama. Het ''apparaat'' achter clinton is wel haar sterke punt, maar tevens ook de rede waarom er -als zij president wordt- weinig zal veranderen.
Ik hoop voor Amerika en de wereld dat Obama de primaries en verkiezingen wint. En anders iig de democraten.
De democraten hebben budgettechnisch gezien dit jaar een hele grote kans. Het budget schijnt nu al 8x groter te zijn dan dat van de republikijnen. Echter is het wel altijd zo dat ''de gulle gevers'' wel iets terugverwachten van de president dan. Zo is bv de amerikaanse ambassadeur in NL een vriendje van Bush die flink gedoneerd heeft 4 jaar geleden.

Bij de democraten zullen ws de superdelegates het verschil gaan maken en kan het dus wederom gebeuren dat degene met de meeste voorkeursstemmen niet wint. Ik blijf het maar een primitief systeem vinden in de VS.

Maar het was 10 jaar geleden ondenkbaar dat een afro amerikaan en een vrouw serieus mee zouden doen om het presidentschap, dus dat is al een hele vooruitgang imo.
 
Obama werd flink aangepakt in zijn campagne. Speeches die vol stonden met plagiaat. Zich linkser voordoen dan hij daadwerkelijk was, en zo stond er nog een waslijst aan beschuldigingen.

Ja goed, dat is een beetje heen en weer trekken natuurlijk. Volgende keer krijgt Clinton er weer van langs.
 
Het ''apparaat'' achter clinton is wel haar sterke punt, maar tevens ook de rede waarom er -als zij president wordt- weinig zal veranderen.

Er zal sowieso weinig veranderen. Maakt niet uit wie die verkiezingen wint. Zoals overal: Tijdens campagne harde praat, maar daarna...
 
Als je dat soort dingen interessant vindt, moet je de serie 'The Wire' eens kijken.

The rules change, the game remains the same.