Stel de scooter sterft uit (als nieuw te koop is) en aanbod in 2dehandse zijn erg beperkt welke keuze zou je maken?

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Vroeger was er een groot aanbod aan scooters, vooral bij de 2-takt modellen.. De laatste tijd word er steeds minder gedaan door de fabrikanten om met een nieuw 50cc model op de markt te komen.. Zover weinig gespot van bijvoorbeeld yamaha (verkopen nog steeds alleen de aerox 4 en de neos 4 (op een nieuwe innovatie op 4-takt scooters hoeven we blijkbaar niks meer op te verwachten.. Honda doet ook al niet meer mee, en de markt lijkt steeds kleiner te worden, en de nieuw prijzen worden steeds duurder door dat EURO milieunorm gezever.. Aan de ene kant vind ik het goed (schone lucht is een goed recht) aan de andere kan draaien ze er ook teveel mee door..

Begin 2018, het jaar dat er geen EURO2 en EURO 3 scooters verkocht mogen worden als nog.. De keuze word steeds lastiger.. Een injectie model waarom je afhankelijk bent van een dealer zie ik zelf niet zo zitten, aangezien zij alles bepalen wat er met het ding gebeurd (want je hebt geen uitwijk mogelijkheden meer) En als er iets is met je EFI ECU module dan kan je hier helaas niks zelf aan doen.. Misschien dat we na EURO5 alleen nog elektrische scooters krijgen.. Die dingen zijn stront duur en kosten voor een accu zal ook niet bepaald goedkoop zijn, ook de actieradius word dan een heel stuk minder als ze de electrische scooter niet blijven innoveren..

De keuzes als je een andere brommer / scooter wilt word met de dag beperkter... En dit realiseer ik me zelf ook heel goed...

Er zijn natuurlijk altijd veel mensen voor het rijbewijs gaan, waar ik zelf ook naar aan het toe aan het werken blijven (terwijl het hebben van een scooter / brommer soms toch nog zo verslavend blijf (niets is leuker dan op een gemotoriseerd `fiets` te rijden, aangezien je als je een auto hebt je naderhand dit ook wel weer gezien hebt..


Stel je zou voor iets anders gaan willen zoeken.. Vraag mij dan af wat zou je dan zelf kiezen?? (ik kan er uiteraard hier keuzes neer gaan zetten) Maar zou het fijner vinden als jullie allemaal je eigen idee aandraagd.

Dit je niet echt een vragen topic, meer een algemeen topic (wat zou je doen in dit situatie)





In mijn geval:

Ik heb momenteel een piaggio new fly 4t 2v
Een Peugeot kisbee 4t (2011) in opbouw
Heb me oude peugeot viva-city 2takt bj2006 ook nog steeds in bezit.

Heb ook eerder mij bedacht om weer eens een oude aprillia SR minarelli uit 1997 op te bouwen (frame heb ik nog in bezit op kenteken)
Betreft dit laatste ben ik erg aan het twijfelen de laatste tijd;

Wetend dat je er een hoop geld, tijd en moeite erin moet steken om het ding op te bouwen.
Standaard loopt zo`n blok veelste snel (dus risico op kenteken kwijt is dan erg groot. (dingen gaan makkelijk 80km op de teller)
2ehandse verkoop waarde (ik denk als je er vanaf zou willen dat niemand er eigenlijk intresse in heeft)

Dus ja denk er eigenlijk wel over om dat frame te gaan verkopen.
Heb ook nog een nieuwe fiets in de schuur staat (ooit van de dealer mee naar huis gereden, daarna alleen maar stil gestaan(had een plan om in een noodgeval te willen fietsen, alleen dit bleek niet helemaal zinvol te zijn.

Ik denk niet dat ik met de huidige dure prijzen nog iets nieuws zou kopen.. (want die nieuwprijzen schieten echt door het dak, met welke EURO verhoging.

Mits ik een auto heb zou ik de piaggio misschien verkopen en ook de viva-city (alleen de kisbee nog voor af en toe scooteren( het ding waar ik een hoop moeite in heb gestoken)

Maar als ik iets anders dan zou kopen, wellicht dat ik de euro 4 modellen zou vermijden en wellicht weer een tomos zou kopen (2ehands voor de opknap ofzo)
 
Advertisement - register to remove this

Ondanks dat 2takt uitsterft althans in het straatbeeld vind ik 't aanbod daarentegen nog steeds ruim voldoende.
Vroeger was er een groot aanbod aan scooters, vooral bij de 2-takt modellen.
En nog steeds!
Ben zelf Minarelli-FAN en nog steeds 2ehands / dealer genoeg te vinden. Is dit bij Peugeot, Piaggio zo veel anders dan?
Helemaal fijn is ook dat onderdelen nieuw / 2ehands nog steeds ruim en zeer makkelijk verkrijgbaar zijn. Ik maak mij in die zin nog steeds geen enkele zorgen de shredder voor mijn (oude) Minarelli al warm te moeten laten draaien.
Zal ook zeker niet de switch naar 4takt gaan maken. Al duwen ze het met mileunormen-onzin door mijn keel...
Zie topic:
https://scooterforum.net/threads/amsterdam-krijgt-helmplicht-voor-snorbrommer-2019.207696/

Als die milieunormen (?) euro2, euro4 bla bla zonodig mijn portomenee in de weg zou moeten zitten waarom überhaupt nog een splinternieuwe op groene-stroom-aangedreven scooter uit de showroom waar weinig aan te sleutelen valt...
Aan de ene kant vind ik het goed (schone lucht is een goed recht)
En zeker een goede reden te stoppen met 2takt!
Onzin, hypocriet bovendien...
 
Last edited:
Ik zou zelf wel graag een oude honda ss 50 of een kreidler willen opbouwen en rijden :)

Maar volgens mij valt het nog wel mee met de innovatie stop. Ik denk dat juist straks uit China wel een goede elektrische variant komt. Vreemd genoeg zijn ze daar in een paar grote steden (die 10miljoen+ inwoners hebben) druk bezig met het verbannen van 2 takt.
 
Waar ik woon vond ik het vroeger het aanbod wel wat meer als je een 2ehandse op marktplaats zocht.. Tegenwoordig, mag je blij zijn als je een afgetrapte tomos vind of een afgetrapte scooter voor veelste veel geld.
 
Ik deel de mening van Bas v.w.b. de innovatie stop. Tomos is tot nu toe de enige met het 2 takt euro 4 blok in NL.
Echter heeft Aprillia (Piaggio) ook niet stil gezeten en heeft in 2018 nieuwe modellen gelanceerd.

Zoals de Scarabeo (Classis & de street) met een 50cc 2 takt euro 4 motorblok.
Maar ook de Aprilia SR 50 R 2 takt euro 4 is uitgebracht.
O.a in Frankrijk, Italie en Spanje verkrijgbaar maar gek genoeg niet in Nederland??

In de wandelgangen ook nog opgepikt dat Peugeot alsnog met de nieuwe Jetforce gaat komen.
I.p.v. de H2i zal deze wel een andere naam krijgen omdat het bedrijf en mede ontwikkelaar Scion-Sprays failliet is gegaan in 2010.
Daarna is er 8 jaar lang niks meer vernomen maar Peugeot is toch in het achterkamertje door gegaan met ontwikkelen
Waarschijnlijk komt er dus een geheel nieuw Synerject of Magneti marelli systeem voor de 50cc.
Om aan de Euro 4 normering te kunnen voldoen betreft het hier allen injectie motorblokken.

De oude 2 takt verdwijnt hiermee vanzelf van het toneel, in Amsterdam zijn ze al begonnen en ik twijfel er niet aan dat meerdere gemeentes gaan volgen. Dit is jammer maar het zij zo. Ik kan ook nog wel even vooruit met mijn onderdelen voor de mina 2 takt.

Ik denk dat juist straks uit China wel een goede elektrische variant komt.

V.w.b. China verwacht ik daar niet zo veel van eerlijk gezegd.., ja wel de 4 takt uiteraard.
En elektrisch moet ik nog niet aan denken eerlijk gezegd en alhoewel ik op mijn werk met een elektrische snor variant heen en weer pendel tussen het hoofdkantoor en magazijn zou ik er zelf geen aanschaffen!
Ikzelf wacht dus nog even met het volledig overstappen naar 4 takt....
Ben een 2 takt fanaat dus...wie weet wat er nog komen gaat!

En zeker een goede reden te stoppen met 2takt!
Onzin, hypocriet bovendien...

+1, want de grootste vervuilers zijn nog steeds het vrachtverkeer, grote (en binnen-) scheepvaart en wat er zoal in de lucht rond vliegt!
 
Last edited:
Alleen die scooters die floris opnoemt zijn helaas alleen niet meer in Nederland te koop..

Ook nooit geweest hoor! Voor zover ik weet!? Dit zijn scooters met bouwjaar eind 2018 begin 2019!
De laatste 2 takt in NL dateert uit 2017 met een euro 3 motorblok van Appie/Piaggio dus?
Niet de scarabeo, want deze staat bekend maar de SR?

Nieuw type is de: ZD4-KPA0, en de ZD4-KMA0 voor de Scarabeos, en voor de SR is het ZD4-KLA00.
Ondanks dat deze scooters vermeld staan bij bijvoorbeeld: Easyparts heb ik deze nog nooit in het wild gespot!
Motorblok is het nieuwe CA71M blok, weet echter niet of dit voor meerdere modellen zo is?
 
Last edited:
@ Sparky: Ik zal het je nog sterker vertellen; Peugeot is al zover dat men aan de Euro 5 normering voldoet!
Ik heb zelfs een origineel manual van Peugeot in bezit van eind 2018 met het nieuwe systeem.
Echter is de scooter welke dit systeem (i.c.m. het nieuwe motorblok) er onder heeft hangen nog niet uitgebracht!?

Meest in het oog springende is dat luchtinjector is komen te vervallen en er alleen een brandstof en olie injector aanwezig is.
Ook is er een soort van CDI opgenomen in het circuit wat puur voor de snelheidsbegrenzing is bedoeld.
Een ECU gasklephuis combinatie en een extra CDI heb ik nog nooit gezien
Raar maar waar..., althans ik kon het niet vinden v.w.b. nieuwe E4 2 takt scooters van Peugeot.
Vermoed dat we op de Intermot van 2020 wellicht wat meer te zien krijgen, althans dat hoop ik!

Klein tipje van de sluier:

ZmOFbM1.png


:innocent: en ik weet van niks hé, dus je hebt het niet van mij...
383gDno.gif
 
Last edited:
Toch frappant dat een blokje dat toch olie verbrandt toch nog kan voldoen aan de Euro5 norm.

Ik heb even naar het logische schemaatje gekeken en ik zie een snelheidssensor bij het achterwiel!!!

Wellicht een verkooptrucje van Peugeot om de scooter beter aan de man/vrouw te brengen.

Hier is wellicht iets mee mogelijk voor wat betreft het aanpassen van de maximum snelheid, na verkoop wel te verstaan.
Hij zal dan wel niet meer voldoen aan de Euro5 norm.
 
NL is wel een beetje aan het doordraven m.b.t. euro3,4,5,6 7...
Straks mijn Senseo ook nog euro8 :D

En denkt men nu echt dat mensen om 6.30u vroeg naar hun werk voordat ze op hun 4,5,6 euro stappen zichzelf trots een schouderklopje geven omdat ze door hun euro4,5,6 een bijdrage aan 't milieu leveren?

Want er is tegenwoordig simpelweg geen keuze meer. Keuzes die totaal bepaald worden door een overheid.

NL is zo'n beetje de enige die een belachelijk streng milieubeleid erop na houd terwijl gelijkertijd jaarlijks kruiwagens met geld gaan naar nutteloze projecten en wedstrijden in de woestijn met solar aangedreven voertuigen :cool:

NL overheid denk ook nog eens met landelijk 9.8% 'groene' auto 's een soort verschil te kunnen maken, laat staan met peperdure zwaar begrenste euro scooters. Waarbij ik zelf dan ook geen seconde in de verleiding kom zo'n ding aan te gaan schaffen hooguit een euro Zipje.

Dat men, afgaande op de hocus pocus in bovenstaande posts in deze nieuwe normen techniek alweer een nieuwe hobby heeft gevonden, super interessant! En jij liever dan ik, maar vind het alleen maar erg jammer dat, zoals Floris beschrijft, dit alles het einde van 2takt betekent. Althans in NL...
 
Last edited:
Toch frappant dat een blokje dat toch olie verbrandt toch nog kan voldoen aan de Euro5 norm.

Ik heb even naar het logische schemaatje gekeken en ik zie een snelheidssensor bij het achterwiel!!!

Wellicht een verkooptrucje van Peugeot om de scooter beter aan de man/vrouw te brengen.

Hier is wellicht iets mee mogelijk voor wat betreft het aanpassen van de maximum snelheid, na verkoop wel te verstaan.
Hij zal dan wel niet meer voldoen aan de Euro5 norm.

Ja en nee, er is nu een nieuwe diag tool van Peug op de markt welke anders doet vermoeden.
Althans v.w.b. het aanpassen van d.i.v. sensors en actuatoren e.d., dit is jaren lang niet mogelijk geweest op de 50cc scootjes!
Eerlijkheidshalve gebied om te zeggen dat ik het volledige manual nog niet bestudeerd hebt i.v.m. drukte in gezin en werk, maar volgens een maat en medesleutelaar is het zeer zeker interessant. Ik zal dit bestand gelijk even toevoegen want vond deze gewoon online, dus dat moet gedeeld worden!

PDF op aanvraag!
 
Last edited:
@ ArkAC, Nederland loopt wel graag altijd braaf vooraan!
Maar het geleuter echter komt uit Brussel vandaan....en daar duikt iedereen gelijk achteraan!
Mijn Senseo heeft trouwens een Nen 45 certificaat, waardoor deze superveilig is en ook aan de E5 normering voldoet...
p5ncuWi.gif

Neen! Ons Minarelli junkies kunnen ze niet tegen houden, ik ga volgende week gewoon ergens liggen uit protest!
 
Last edited:
[Off toppic] hierna stop ik echt hoor mod;)

@ Floris
Met je Aerox en goedgevulde buddy TNT het Binnenhof oprijden?
De eerste 2takt terrorist in Nederland!
 
Hihi, meer 2 takt activist...., loop al bijna naar de 50 qua levensjaren en volgens mijn vrouw zal ik dus eindigen
als een ''leunstoelactivist'' , sorry niet echt ontopic maar moet kunnen toch!?
In mijn buddy gaan 18 halve liters bier in blikformaat..., Den Haag moet dus oppassen!!
Kan beter de boel onder zeiken als opblazen lol..., anders is m'n roxie ook verdwenen!
 
Helaas wacht mij dan waarschijnlijk een educatieve maatregel alcohol en verkeer! :tongueclosed:
Maar wat me toch wel tegen de borst stuit en ook volledig onlogisch is, is dat zelfs in Italie welke ook dapper meedoet in de klimaattop een aantal jaar geleden de 2 takt sowieso heeft verbannen in de binnensteden welke veel toeristen trekt.
En juist hier lanceert met de nieuwe 2 takt euro 4 variant!?

Waarom dan niet in Nederland??
 
de nieuwe 2 takt euro 4 variant!?
Om welke euro4 variant gaat dit eigenlijk? Ben toch wel benieuwd...

EU
Ik denk dat Italiaans lokaal beleid in vergelijking met hun binnensteden verschilt en toch nog veel soepeler is als hier. Wellicht geldt voor buitengebied in Italië ondanks EU beleid zowiezo geen streng milieubeleid voor 2takt althans niet zo als hier :(
Buiten grote Italiaanse steden is die 2takt variant waarschijnlijk gewoon rendabel.
Zover ik weet geldt in NL met enkele jaren een ZERO TOLLERANCE voor alle 2takt (euro of geen euro). 2takt word niet eens meer geïmporteerd...Dus als Italië hier aanklopt met hun modellen zeggen ze hier, sorry 2takt mogen wij niet meer invoeren hier.
Logisch: Conform de strenge eisen en massale 4takt markt die hier al is, is 2takt gewoon niet meer rendabel.

No offense maar NL is altijd uiterst braaf als 't gaat om EU regels en past deze ook gewillig toe. Ze hebben in Brussel nu eenmaal een grote vinger in de pap.
 
Last edited:
D.i.v. scoots, echter wel allen uit het Piaggio nest!





In de binnensteden van bijvoorbeeld Italie zit het al sinds 2011 potdicht v.w.b. de 2 takt.
Alleen injectie scooters werden toen der tijd nog toegelaten.....
In de buitensteden was men nog wat toleranter, maar dit gaat ook steeds meer richting de grotere gemeentes (weet niet of dat daar ook zo genoemd word) simpelweg omdat men geen keuze heeft.

Het vreemde is dat Italie al ver voorop liep v.w.b. een complete ban van de 2 takt varianten.
Zeker als het een carburateurversie betrof. Het gekke hieraan is juist dat de Typhoon uit de eerste link een carburateur heeft!
Dit rijmt niet echt in mijn beleving..., maar goed vanwege de kleine markt v.w.b. de 50cc scooters lijkt Piaggio toch wel degelijk er tijd en geld in te steken v.w.b. de 50 cc 2 takt scooters. Aangezien de 4 takt vloot vele malen groter en uitgebreider is vind ik dit toch wel een welkome ontwikkeling.
 
Back
Top