Als de dollar valt...

Haagze sf2

F0rum psycholoog
Ff een leuk discusie topic :)

Dag na dag zakt de dollarkoers, nu 6 jaar geleden was het 1.13 op 1
momenteel 1:53 op 1.. en het daalt maar verder,

Zijn hier serieus mensen die hier over nadenken?
of zijn we allemaal zo nuchter als mij :P

( ver van me bed, en lekker goedkoop spullen kopen in de USA )

intro:

De dag dat de dollar valt...

Leven we op een zeepbel? Kan de zwaar in de schulden geraakte Amerikaanse economie instorten en ons, Europeanen, meesleuren in de vrije val? Zijn de dagen van wereldmunt dollar geteld? En is een herhaling van de crisisjaren dertig echt zo ondenkbaar?

VPRO's Tegenlicht en NRC Handelsblad presenteren in nauwe samenwerking hun eerste proeve van 'stel dat'-journalistiek. Stel dat op een dag de dollar valt. In een scenario dat zich ontrolt in 24 uur buitelen waarheid en fictie over elkaar heen. Om negen uur 's morgens krijgt een handelaar in Singapore de opdracht om een grote hoeveelheid dollars te verkopen, waarmee hij een ongekend diepe val van de dollar in gang zet. Uur na uur zien we hoe de wereld daarop reageert. Aan het eind van de dag staat correspondent Twan Huys handenwringend voor de camera in Washington, Chinezen maken zich op voor een mogelijke oorlog, en in Amsterdam kan een vrouw haar taxi alleen nog maar betalen met drie pakjes sigaretten.
Per seconde raken de Verenigde Staten 18.000 dollar dieper in de rode cijfers. Per dag lenen overheid, bedrijfsleven en particulieren inmiddels zo'n 3 miljard dollar (!) van de rest van de wereld. Bij de introductie van de euro in 2002 was een dollar 1.13 euro waard ; in februari/maart van 2005 werd - tijdelijk - de laagtegrens van 0,75 eurocent gepasseerd. Reden voor analisten als Stephen Roach, chief economist bij MorganStanley, om de noodklok te luiden: de almaar toenemende tekorten in Amerika vormen een tijdbom onder de huidige wereldeconomie. Andere experts zijn minder stellig maar moeten het ook toegeven: waarschijnlijk zal binnen nu en tien jaar een eind komen aan het tijdperk van de dollar als wereldreservemunt. Zoals ooit de dollar het estafettestokje overnam van het Britse pond, zo zal immers ook de dollarstandaard overgaan in een nieuwe standaard. In elk geval heeft het huidige valutastelsel, dat gemaakt lijkt om Amerikanen eindeloos te laten consumeren en investeren, de beste tijd gehad. Want het is nauwelijks voorstelbaar dat Azië - met name de exploderende economie van China - tot in lengte van dagen de tekorten van Uncle Sam zal blijven financieren.

Maar wat gebeurt er dan precies als die tikkende tijdbom ontploft? Tegenlicht nodigde Maarten Schinkel, financieel-economisch redacteur van NRC Handelsblad, uit om hardop mee te denken over (de gevolgen van) een dergelijke monetaire crisis. Een plotse spike in de dagkoersgrafiek van de dollar kan de eerste steen zijn in een nog rustige zee. Maar de vloedgolf die eruit voortkomt bedreigt de geglobaliseerde en geintegreerde mondiale economie. Want waren die internationale economische verhoudingen wel zo rustig als ze leken? Was alles wel zo in evenwicht? De kenners weten beter. De wereld steekt massaal de kop in het zand. "Het gaat goed zolang het nog goed gaat".

film ( circa 1 uur!! )
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/media/24974875/
 
Advertisement - register to remove this

De olieprijs is ook gerelateerd aan de dollar, dus dat gaan wij zeker merken hier. Wordt tijd dat die Cowboy oprot van die troon daar, en dat er iemand gaat zitten die het geld beter besteed dan spelen met vliegdekschepen en tanks.
 
Aangezien hij vorige week 7 cent is gedaald, denk ik niet dat hij ergens heel binnenkort nog een klapper maakt.

Denk ook niet dat hij ineens gaat "herstellen", en weer een dubbeltje stijgt oid.
 
Een poos geleden was Willem Middelkoop bij mij op school. Hij gaf een lezing over "Als de Dollar valt". Zijn lezing was erg interessant maar de meeste feiten lagen wel voor de hand...

Dat de dollar gaat vallen is een feit, ik ben zelf ben erg benieuwd naar wanneer...

Leuk bijkomstigheid is dat ik deze zomer naar New York ga. Mijn verwachting is dat de dollar dan rond de 1.70 zal zijn.

Vastgoed en goud zijn big business :)
 
Een poos geleden was Willem Middelkoop bij mij op school. Hij gaf een lezing over "Als de Dollar valt". Zijn lezing was erg interessant maar de meeste feiten lagen wel voor de hand...

Dat de dollar gaat vallen is een feit, ik ben zelf ben erg benieuwd naar wanneer...

Leuk bijkomstigheid is dat ik deze zomer naar New York ga. Mijn verwachting is dat de dollar dan rond de 1.70 zal zijn.

Vastgoed en goud zijn big business :)

Vastgoed big business?
Dat zei zo'n penthouse wijf ook in de zomer van 2006, die zal nu wel failliet zijn.

Ik weet niet of jij op de hoogte bent van de huidige situatie, maar de amerikaanse huizenmarkt ligt compleet op z'n reet, en commercial real estate komt er binnenkort achteraan.

edit:
commercial real estate = kantoren ect.
 
vastgoed is gevaarlijker dan je denkt.

Het is een soort estafette systeem.

Als de dollar blijft zakken en daarmee de amerikaanse beurs doet kelderen dan voelen de grote geldverstrekkers dat in hun afschrijving en winsten.

Dan wordt het nog moeilijker om een hypotheek te krijgen.
Gevolg is dan dat de vraag kleiner dan het aanbod wordt. Prijzen zouden dan ook zomaar kunnen zakken.

Zowiezo is over 20 jaar de huizenmarkt erg moeilijk in te schatten. tegen die tijd is de baby-boom generatie overleden en zit je als het goed is met een redelijk overschot aan huizen ipv de schaarste van nu.

Dat gezeur om die dollar was al te voorspellen dat de Euro werd geintroduceerd. Dat wordt straks de nieuwe wereld standaard. Heel veel geldbezitters laten hun dollars ook al omzetten naar euro's

Uiteindelijk zullen de arabieren oom hun olie in euro's gaan verhandelen.
 
De dollar zal niet veel slechter gaan staan denk ik, was vorige zomer ook het geval namelijk.
Ze zorgen wel dat het zich weer hersteld, amerikanen zijn dom maar niet zo dom...
 
De dollar zal niet veel slechter gaan staan denk ik, was vorige zomer ook het geval namelijk.
Ze zorgen wel dat het zich weer hersteld, amerikanen zijn dom maar niet zo dom...

Amerika wil koste wat het kost voorkomen dat ze in een recessie terecht komen. Ze willen consumenten aanmoedigen om geld uit te geven, dit kunnen ze bereiken door de rente te verlagen. Ik had gelezen dat de FED er aan denkt om de rente nog verder te verlagen.

Dit heeft als gevolg dat de dollar nog goedkoper wordt.

Rente omlaag, kapitaal verlaat een land omdat ergens anders de rente hoger is. Hierdoor is er minder vraag naar de dollar waardoor die goedkoper wordt ten opzichte van bijvoorbeeld de Euro.
 
Daar vergis je je behoorlijk in.
Waarom zouden ze anders keer op keer de rente verlagen in dat land?

Het is allemaal kunstmatig in leven houden.
Niemand had verwacht dat je $1,54 moest neerleggen voor een euro.
 
Daar vergis je je behoorlijk in.
Waarom zouden ze anders keer op keer de rente verlagen in dat land?

Het is allemaal kunstmatig in leven houden.
Niemand had verwacht dat je $1,54 moest neerleggen voor een euro.

Bedankt John, laat ik het erop houden dat ik afgelopen semester: International Money Banking heb gestudeerd en dit semester Bank Lending + Banking & International Banking Systems. Weet dus wel enigzins waar ik over praat.

Laat ik dan alleen zeggen: lees mijn post nog eens goed, dan heb je antwoord op je eerste vraag.
 
Bedankt Erik , Laat ik het erop houden dat ik op details let. Daarmee kan ik nu concluderen dat de tijdsinterval tussen mijn en jouw post te kort is om te kunnen reageren op jouw.
Daarmee wil ik zeggen dat het dus op Robert is gericht.
 
Back
Top