90mm drijfstang, doen of niet doen

ok is goed.

whahah.

maar om even terug te komen op pronk, ik heb nooit gezegd, dat we 10mm ophogen mijn visie is, een crosszuiger te gebruiken en een 5mm plaat, maar goed.

als je het afrond kom je dus op 1,6 uit, daar doelde ik op ;)

de timingen pas ik weer aan, zodat alles klopt.

en uit meetresultaten van blokken met veel veel vermogen en een slag van 39,3 blijkt een 90mm, met de nodige aanpassingen WEL te werken, misschien verkeerd getest, ATHANS mijn inziens niet.

ik vind wel daarentegen, dat je neit een 90mm ZONDER aanpassingen vergelijkt met een 85mm of 80mm.

dat is hetzelfde als een andere pijp testen terwijl het met een andere setup WEL kan presteren.

het is een totaalplaatje ;)

no hard feelings, maar ik heb meetresultaten gezien en uiteindelijk kwam er in totaal bij alle racers WEl een vermogenstoename uit, en ook de band was breed!

vandaar dat ik achter het standpunt blijf staan.
 
Het is je goed recht en volkomen logisch dat je op grond van eigen testwerk achter je standpunt staat. Een wijs man zei ooit...een nauwkeurige meting is meer waard dan de mening van 1000 experts ;)

Als je dit niet zou doen verklaar je jezelf eigenlijk als idioot en kan je beter stoppen met zelf toffe dingen uitwerken en testen. Ik denk dat we het uiteindelijk ook allemaal wel met elkaar eens zijn, alleen beschrijft iedereen zijn eigen idee op een eigen manier ;)
 
En dan nog, als het bij Heiko wel werkt, wil het alsnog niet zeggen dat het bij een ander ook werkt. Ik heb zelf ook al eens wat dingen getest die bij mij negatief uitpakte, en bij andere weer niet.

Dus @ TS: Test het gewoon. Je weet nu wat je zou kunnen aanpassen aan je blok om het goed vergelijkbaar te maken.
 
Wat ik me altijd nog afvroeg bij het gebruik van een langere drijfstang; heeft de hoek waaronder de drijfstang staat bij het punt van ontsteken ook geen invloed?
Met een langere drijfstang en dezelfde voorontsteking zal deze immers anders zijn als bij een kortere drijfstang.
Of dit verwaarloosbaar is weet ik niet, maar mocht het verschil aanzienlijk zijn lijkt het me van wel...
 
Wat ik me altijd nog afvroeg bij het gebruik van een langere drijfstang; heeft de hoek waaronder de drijfstang staat bij het punt van ontsteken ook geen invloed?
Met een langere drijfstang en dezelfde voorontsteking zal deze immers anders zijn als bij een kortere drijfstang.
Of dit verwaarloosbaar is weet ik niet, maar mocht het verschil aanzienlijk zijn lijkt het me van wel...


Alleen bij een andere slag krijg je meer mm voorontsteking. Eigenlijk blijft de voorontsteking hetzelfde, omdat je een met aantal graden voorontsteking rekent.

Dus niet bij een andere drijfstang lengte :D!
 
nee dat snap ik, dat is toch ook niet waar ik op doelde?
Het gaat me om dat hoek waaronder de drijfstang staat bij het MOMENT van ontsteken.
Deze is anders naarmate je een langere drijfstang gebruikt toch?
En in hoeverre dit dan nog invloed heeft op de prestaties...
 
Waar jij op doelt zijn dus de lijbaankrachten van de drijfstang ten opzichte van de cilinderwand. Met een langere drijfstang is deze hoek als het ware iets flauwer, waardoor er dus minder slijtage optreedt...op de prestaties heeft dat geen invloed zoals Heiko ookal vermeldde hierboven..
 
nog een klein punt, de vervorming van de uitlaatpuls kun je niet zomaar wegfrezen! En die is niet alleen van de timing afhankelijk, waar zo druk over word geouwehoert. Dit heeft dus ook invloed op de test, maakt dat een test nutteloos? nee maar heeft wel invloed erop

Heiko mijn vraag waarom je dit zou willen met een 70 cc bedoel ik het cartervolume, maar daar gaat t blijkbaar niet om gezien de andere zuiger. Heeft zoon zuiger trouwens niet meer de neiging om te gaan kantelen in de cilinder? als t toch over kracht op de wand gaat.. Over mijn blok, die cilinder word opgehoogt, maar niet dmv een plaat
 
Ik heb ooit eens wat plots gemaakt om het verschil tussen een RHQ80 en RHQ85mm as te onderzoeken. Misschien dat jullie er nog wat aan hebben. De omschrijving heb ik helaas niet meer.

Ik denk niet dat jullie er iets aan hebben, maar misschien ter illustratie handig.

KrukasrotatieVSZuigerhoogte.JPG


KrukasrotatieVSZuigerhoogte360.JPG


TimingVerschil.JPG


ZuigerhoogteVerschil.JPG
 
Ik heb t ff doorgelezen, en even een vraag voor Heiko: Hoe heb je dit getest??
aangezien je niet aan testen op de testbank deed vertelde je afgelopen seizoen?
 
Last edited:
Ik heb t ff doorgelezen, en even een vraag voor Heiko: Hoe heb je dit getest??
aangezien je niet aan testen op de testbank deed vertelde je afgelopen seizoen?

ik heb dit dus gezien bij mensen die heel wat verder zijn in tuning dan ik, pronk of egt.


verder ga ik dus hier nie meer discussieren, maar wat ik wel wil zeggen is als je iets verander test het goed uit en met paar andere wijzigingen kan het dus zeker beter uitpakken.

groeten Heiko
 
Je kan natuurlijk niet ontkennen dat het beetje gek is..
Overal zeg je dat je al weet ik veel wat zelf hebt getest... uiteindelijk blijkt dat je het gezien hebt via via.

Maakt mij opzich niets uit maar kan me voorstellen dat sommige mensen het gek vinden.
 
niet zo negatief, als ik iets zie en het is goed getest, of ik doe het, of wij doen het BOEIT DAT?

in ieder geval lul ik geen bullshit zoals velen hier, alles is gebaseerd op feiten.

en dan kan je weer zeggen of het klopt en wel goed is getest.
ik hou er zelf maar mee op, en reageer wel op andere topics.

nogmaals test zelf en goed, dan krijg je er meer baat bij, dan weer op het forum hier veel over te speculeren en anderen de grond in te boren!

groeten Heiko
 
niet zo negatief, als ik iets zie en het is goed getest, of ik doe het, of wij doen het BOEIT DAT?

in ieder geval lul ik geen bullshit zoals velen hier, alles is gebaseerd op feiten.

en dan kan je weer zeggen of het klopt en wel goed is getest.
ik hou er zelf maar mee op, en reageer wel op andere topics.

nogmaals test zelf en goed, dan krijg je er meer baat bij, dan weer op het forum hier veel over te speculeren en anderen de grond in te boren!

groeten Heiko


Om hier maar even te reageren over wat er in je leuke pm stond.

Heiko zei dat het positief uitpakte bij een racer (70cc) met een 19mm carb.
Dus als het daarop werkt, dan werkt het ook op een 90cc sprint blok met een 30+mm? :rolleyes:

Net zoals met vele andere dingen, zal het niet op elke blok goed uitpakken. Dus je zegt wel dat iedereen het zelf moet testen, maar jij vergelijkt nu jou blok met een blok van een racer?
 
Om hier maar even te reageren over wat er in je leuke pm stond.

Heiko zei dat het positief uitpakte bij een racer (70cc) met een 19mm carb.
Dus als het daarop werkt, dan werkt het ook op een 90cc sprint blok met een 30+mm? :rolleyes:

Net zoals met vele andere dingen, zal het niet op elke blok goed uitpakken. Dus je zegt wel dat iedereen het zelf moet testen, maar jij vergelijkt nu jou blok met een blok van een racer?

hoe meer vermogen en hoe piekeriger (hoogtoeriger) in theorie je mer winst heb, ik ga dit straks ook testen met Wesley, maar wat praat je wederom negatief en zeer aanvallend richting mij, stop er maar mee en ga eens iets nuttigs doen of lees dit even door

lees zelf eens wat je typt en lees eens terug wat ik heb getypt.

Niemand hier spreekt over een 90cc blok of wel en als je dit topic gevolgd heb, dan weet je ook dat er meerdere mensen zoals EGT spreken over een slag x 2, dusss zal het op een 45,8 slag altijd goed zijn (in verhouding) om een 90mm te monteren.

Waar vergelijk ik trouwens MIJN blok met een racer???? maar goed.

Een langere drijfstang monteren is voor onderuit in het algemeen negatief, dus als je een beetje nadenkt (een beetje maar, niet te veel ;), dan ga je dit niet eens posten.

TOELICHTING speciaal voor Tom,

sprinter hoogtoeriger en hoeft niet onderuit veel te geven, racer wel,
NU blijkt BIJVOORBEELD dat dit bij een racer positief uitpakt, DAN zou het voor een sprinter THEORETISCH nog beter moeten uitpakken.

dus zeker de moeite waard op mijn eigen te vertrouwen.

en nogmaals tom, ik ga van mezelf uit niet van jou NIET onderbouwde opmerkingen.

en of een NAASTE dit heeft gedaan, of mn NEEF of ik zelf dat boeit dan niet of wel.
en je weet denk ik zelf wel, dat ik niet alles aanneem van mensen, dus.....kwartje gevallen.

en als laatste ga eens iemand anders vervelen of kom met testresultaten of onderbouwde opmerkingen en stop dus even met mij aan te vallen en ga eens iets nuttigs doen, bijvoorbeeld DIT topic vanaf begin tot einde doorlezen, net zoals je mail, pm etc.

en no hard feelings, maar een discussie vind ik leuk (EGT en Pronk)

wat ik niet leuk vind is dat jij alleen maar onzin probeert te verkopen en mn woorden verdraait.
 
nou dan stel ik voor dat de gene die dit getest hebben of gan testen allemaal hun testresultaten poste.

@ Heiko:

waaarschijnlijk hebben de 16 jarigen hier meer verstand van motoren dan de mensen van cristofolini.

Wtf heb je tegen mensen van 16? Zelf niet jong geweest? Wees blij dat er nog mensen zijn die echt interesse hebben/tonen voor het echte tuningswerk. Ga met genoeg mensen om die ouder zijn dan jou, en daarbij nog veel meer individuele ervaring hebben dan jou, die mensen hebben meer dan genoeg getest, waarom zou ik het dan niet van hun aan mogen nemen? :

MAAARRR nu komt de vraag, heb jij daar wel testervaring mee???

Terwijl je zelf ook zegt dat je het misschien wel zelf niet heb getest maar je neef of iemand onders:

en of een NAASTE dit heeft gedaan, of mn NEEF of ik zelf dat boeit dan niet of wel.
en je weet denk ik zelf wel, dat ik niet alles aanneem van mensen, dus.....kwartje gevallen.

Maarja, leuke discussi verder. Dus zodra iemand testresultaten heeft, POST IT!
 
Back
Top