3b-r gaat vijlen :)

Status
Not open for further replies.
Ok genoeg gelul over het niet en wel willen geven van formules!

Ondertussen is het me redelijk duidelijk waar je op moet letten bij het breeder maken van de uitlaatpoort. Niet te breed gaan, niet te hoekige vormen maken want dat gaat de zuiger happen. Het voordeel van de uitlaatpoort breder maken is duidelijk, hierdoor krijg je meer koppel.

Over het ophogen van de uitlaatpoort heb ik gelezen dat je cillinder meer toeren kan/gaat maken omdat de poort langer open staat. Alleen is mij ook duidelijk gemaakt er grenzen zijn aan het ophogen van je uitlaatpoort. Nou vraag ik me af hoe je er achter komt wat die grenzen zijn. Iemand die mij hier mee kan helpen?
 
Ja kijk dit hangt van VEEL dingen af... Je kunt niet zomaar effe 1 formule neer zetten waarmee je dat zo ff bepaalt. Je kunt het wel benaderen... Dit lukt goed met Bimotion meen ik, heb ik zlef nog nooit meegewerkt.

Hans F. hoe zit dat psies met de breedte?
 
Kijk, meestal als je tuned ga je uit van een berekende BMEP en een topvermogen wat je wil halen op een bepaald toerental. Dit voer je dan in in tuningsoftware en dan levert deze software weer bepaalde time area's. Dit zijn je target time area's.

Na veel rekenen en tekenen waarbij je rekening houd met veel factoren zoals blowdown, toerental van topvermogen bepalende uitlaatpoorthoogte, max poortbreedte's, kleinste afstand tussen voorste spoelers en uitlaatpoort, en natuurlijk de ligging van de bestaaande poorten, kun je de maten van de nieuwe poorten aangeven.

Dus uitlaatpoort verbreden, terwijl je daardoor de oppervlakte van de poort te groot maakt, kan resulteren in een koppelafname.
 
Originally posted by Mark@Typhoon


Neuh.. heb je de uitlaat poort wel eens gezien? die vlinder loopt heel vaag.. niet zo strak zoals: EVO, MHR, HEBO enz..

Ik vind hem er netjes uitzien, alleen niet zo groot als bij de andere cils.
Zal hem wel eens naast een evo houden ofzo :)
 
Originally posted by Sjoerdyo
Zoiets als Evo50 of Hebo70 alu vlinder ook zon klein schattig vlinderpoortje :)

ik weet het mijn vlinderpoortjes zijn ook liev :+

ik denk dat ik me maar eens ga verdiepen in dat bimotion...
 
Originally posted by Boyd
Ok ik heb al flinkt wat zitten zoeken op internet en het een vraag over het breder maken van de uitlaatpoort.

Bij een cillinder met een ovale uitlaatpoort is er een grondregel mtb het verbreden van de uitlaatpoort. Je mag je uitlaatpoort niet breder maken dan 70% van de boring van de cillinder om het veilig te houden. Het kan wel meer maar als je veel meer dan 70% gaat heb je kans dat de zuiger gaat happen.

Dit is wat mij ongeveer duidelijk is geworden. Maar nou vraag ik me 1 ding af. Die "breedte" waar over wordt gesproken is dat nou de breedte tussen de buitenste randen "hemelsbreed" of met de ronding van de cillinder mee (dezelfde breedte als op een poortmap dus).

Dat van die max 69 a 70% is dus niet zo met een standaard cilinder he, die hebben zwakkere zuigerveren, en die gaan al kapot bij 65%.
 
Originally posted by Bart Nrg Mc2
Heeft ook te maken met de "rondheid" & bevels van de poort denk ik...

Dat zou best kunnen, maar de standaard zuigerveren zijn ook van mindere kwaliteit als de stalen zuigerveren van bijv. een 50 MHR ofzo.
 
Originally posted by mhr4ever


Dat zou best kunnen, maar de standaard zuigerveren zijn ook van mindere kwaliteit als de stalen zuigerveren van bijv. een 50 MHR ofzo.

Is dat echt zo erg van invloed? Gaat het niet alleen om teveel happen? Of bedoel je dat die stalen ook minder snel uit de ronde vorm gaan ofzo?

Dat ze minder lang mee zullen gaan ok...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top