3b-r gaat vijlen :)

Status
Not open for further replies.
Wat voor uitlaatpoorttiming je wilt hebben voor welk toerental kan je bv halen uit bimotion, dit programma geeft ook target time area's, aan de hand van deze kun je de maten van je uitlaatpoort, boost en spoelers berekenen, eerst zul je hiervoor je bmep moeten berekenen

je moet ook niet vergeten wat je doel is, en dat is het verschil tussen je compressiedruk en je verbrandingsdruk zo groot mogelijk te maken
 
Originally posted by nelson
ik krijg binnekort Airsal T6 binnen voor pia ac...deze kun je wel behoorlijk tunen... er is overigens nog maar 25km mee gereden...:D

Ok.. veel plezier ermee :?

Die Airsal heeft trouwens hele vage uitlaat poorten..
 
Brake Mean Effective Pressure (BMEP)

2-Stroke BMEP = (HP x 6500)/(L x RPM)
4-Stroke BMEP = (HP x 13000)/(L x RPM)

L = Displacement in Liters
i.e., 80 cc = .08 Liters
1 ci. = 16.39 cc
 
Originally posted by 46:TheDoctor
Bieb Rotterdam heeft het boek ook niet

Donner wel, ligt 2 stroke performance tuning WAARSCHIJNLIJK wel.

Brake Mean Effective Presure neem je toch een getal voor tussen de 8 en de 11? 8 enduro wegracer 11.
 
Ok ik heb al flinkt wat zitten zoeken op internet en het een vraag over het breder maken van de uitlaatpoort.

Bij een cillinder met een ovale uitlaatpoort is er een grondregel mtb het verbreden van de uitlaatpoort. Je mag je uitlaatpoort niet breder maken dan 70% van de boring van de cillinder om het veilig te houden. Het kan wel meer maar als je veel meer dan 70% gaat heb je kans dat de zuiger gaat happen.

Dit is wat mij ongeveer duidelijk is geworden. Maar nou vraag ik me 1 ding af. Die "breedte" waar over wordt gesproken is dat nou de breedte tussen de buitenste randen "hemelsbreed" of met de ronding van de cillinder mee (dezelfde breedte als op een poortmap dus).
 
Originally posted by Boyd
Het kan wel meer maar als je veel meer dan 70% gaat heb je kans dat de zuiger gaat happen.

Dit is wat mij ongeveer duidelijk is geworden. Maar nou vraag ik me 1 ding af. Die "breedte" waar over wordt gesproken is dat nou de breedte tussen de buitenste randen "hemelsbreed" of met de ronding van de cillinder mee (dezelfde breedte als op een poortmap dus).

Zuigerveer gaat happen, max breedte hangt van veel dingen af (soort zuigerveren, afwerking poort, poortvorm etc.)

Breedte is hemelsbreedt

nuttige site is natuurlijk www.macdizzy.com en engine 1
 
en voor de mensen die met 2Pi.r aankomen, dat gaat dus niet op aangezien je bij een percentage van een diameter dus niet meer van een cirkel kan spreken. deze formule gaat dus niet op.
 
is wel een formule voor. maar heb geen zin om hem op te zoeken :). En 70% ? De veilige breedte is 65% naar mijn weten....

En breedte hangt samen met slijtage. Hoe breder je poort wordt hoe meer je zuigerveren happen. Verder komt er een groter oppervlak van de onderkant van de zuiger in aanraking met warme lucht, je zuiger zet dus meer uit. Dus een grotere kans op een vastloper
 
Originally posted by Bart
is wel een formule voor. maar heb geen zin om hem op te zoeken :). En 70% ? De veilige breedte is 65% naar mijn weten....

En breedte hangt samen met slijtage. Hoe breder je poort wordt hoe meer je zuigerveren happen. Verder komt er een groter oppervlak van de onderkant van de zuiger in aanraking met warme lucht, je zuiger zet dus meer uit. Dus een grotere kans op een vastloper

Je zou ons er erg mee helpen als je het op wilt zoeken. Ik heb op het forum gelezen dat mensen het richting de 75 % hadden maar daar gaat het ook niet om, het gaat er om hoe je het kunt omzetten naar een poortmap.
 
Originally posted by Boyd


Je zou ons er erg mee helpen als je het op wilt zoeken. Ik heb op het forum gelezen dat mensen het richting de 75 % hadden maar daar gaat het ook niet om, het gaat er om hoe je het kunt omzetten naar een poortmap.

Ik gebruik software, maar als je je boring geeft, vul ik het wel ff in, zeg maar welke breedte je wilt, poortmap of gecorigeert.
 
dat vinden we erg aardig maar we willen dat graag ook zelf kunnen dus misschien kan je ons toch de formule geven?
thanx in advance.
 
idd kun je ons helpen aan die software of aan die formule want ik wil het wel zelf kunnen berekennen, het is niet echt handig om jou iedere keer te moeten pm-men als ik een cillinder wil tunen.
 
hoek kan je trouwens berekenen met sinus, straal is schuine zijde, overstaande zijde is poortbreedte gedeelt door 2. hoek delen door 360 graden en vermenigvuldigen met omtrek en je hebt de HALVE poortbreedte van je poortmap.

(dacht ik)

Of je maakt een tekeningetje in autocad :)
 
Originally posted by Bart
hoek kan je trouwens berekenen met sinus, straal is schuine zijde, overstaande zijde is poortbreedte gedeelt door 2. hoek delen door 360 graden en vermenigvuldigen met omtrek en je hebt de HALVE poortbreedte van je poortmap.

(dacht ik)

Of je maakt een tekeningetje in autocad :)

Thanx Bart het lijkt te werken.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top