2 carburateurtjes op een spruitstuk

k zit me net te bedenken dat mijn fail safe ook op stationair gaat als het signaal van de zender wegvalt

k hoop dat je dan uberhoubt nog gas kunt geven:P
 
klopt ja hij gaat naar de ingestelde positie (stationair) als de baterij leegraakt of als een er storing is, maar bij mij ging hij flippen de servo ging alle kanten op, zodra de motor liep met de failsafe ertussen, en zonder failsafe is er niks aan de hand. Ik heb hem maar weer omgeruild. Voorlopig ligt het weer even stil ik heb ondertussen wel een nieuw kleiner plaatje gemaakt om de servo in te monteren. Dus inprencipe is het gewoon klaar voor gebruik nu als ik weer een nieuwe servo heb.
 
Ik ga binnenkort ff een ontwerp proberen te maken in solids works (ik weet alleen nog niet echt hoe dat programma werkt is nog ff uitvogelen) en dan zal er waarschijnlijk wel een printje online komen ;)
 
wij delen alles tog.. daarom word er hier overgepraat..

maar we meoten nog ff op het geld w88 voor de carberateurtjes.. en dan kunnen we beginnen met freze.. wat waarschijnlijk cnc word gedaan
 
Ik kwam net op een of andere engelse site tegen dat het type carburateur wat ik wil gaan gebruiken 16mm carbs blijken te zijn. Hierbij kom ik dan op een totale aansluit opp. van 402mm2 bij 2 carbs dat is te vergelijken met 1 carb van 22,6mm en 603mm2 bij 3 carbs wat te vergelijken is met 1 carb van 27,7mm. Hierbij zou ik dus ook gewoon 2 carburateurtjes kunnen gebruiken. de eerder berekende waardes kwamen uit op een diameter voor 1 carb van 22mm met 3 carbjes. Dus als de nieuwe gegevens kloppen dan kan dit project ook gewoon met 2 carbjes voortgezet worden. Dit zou weer een aantal voordelen hebben zoals; lagere kosten en minder gekloot.
 
Na een tijdje getekend te hebben is het eerste 2-Way ontwerp klaar.

attachment.php


Ik heb ook nog een oude versie van de 3-Way op de comp staan die post ik binnenkort denk ik wel even.
 

Attachments

3 carburateurtjes op een spruitstuk

maximalistixx said:
volgens mij heb je ni helemaal door wat ik bedoel, vrind.
kartcarbs blijf je afstellen door hoge weersgevoeligheid, dat heb je bij normale carburateurs veel minder, mijn vraag was dan ook of ze net zo weersgevoelig zijn als een kartcarb

Een neefje van mij heeft een keer een motorzaag carburateur op zijn puch gebouwd door ook zijn spruitstuk aan te passen en een vacuum aansluiting te maken op zijn blok en spruitstuk dus. - punten: Omdat de carter druk van een motorzaag zo gigantisch anders is vergeleken met een puch bleef hij het ding afstellen. Dit omdat hij dus die verhouding niet heeft kunnen compenseren en ze zo gevoelig zijn kwa afstelling. + punt: zijn gasreactie ging er wel op vooruit door de gasklep ivm een gasschuif. En somige van deze carburateurs zijn zo af te stellen dat je de diameter kunt veranderen door afstellingen.

Aangezien het carter van een scooter kleiner is als die van een puch zal de verhouding al iets beter zijn maar of je ze goed krijgt afgesteld....? 1 lijkt me al moeilijk maar 3... ben benieuwd!

Iemand nog suggestisch voor hem aan de hand van mijn verhaal?
 
weet hij wel precies hoe hij zo'n carbje moet afstellen? en de carbjes die ik ga gebruiken zijn vrij goed en ik heb er ook al wat ervaring mee, maar het worden waarschijnlijk gewoon 2 carbjes die erop komen. de carbjes hebben ook nog een speciale acceleratie pomp.
 
Patje@sf said:
weet hij wel precies hoe hij zo'n carbje moet afstellen? en de carbjes die ik ga gebruiken zijn vrij goed en ik heb er ook al wat ervaring mee, maar het worden waarschijnlijk gewoon 2 carbjes die erop komen. de carbjes hebben ook nog een speciale acceleratie pomp.

Hij wist hoe hij ze moest afstellen ja maar dat was het probleem niet...hij bleef bezig met ze af te stellen! omdat een brommer toch anders loopt als b.v. een kettingzaag denk ik. Die acceleratie pomp is wel leuk ben benieuwd of dat die doorstroom- hoeveelheid/snelheid aan zou kunnen omdat het opp in zo'n pompje zo klein is... Misschien zou je dat kunnen aanpassen en groter maken!
 
Patje@sf said:
klopt ja hij gaat naar de ingestelde positie (stationair) als de baterij leegraakt of als een er storing is, maar bij mij ging hij flippen de servo ging alle kanten op, zodra de motor liep met de failsafe ertussen, en zonder failsafe is er niks aan de hand. Ik heb hem maar weer omgeruild. Voorlopig ligt het weer even stil ik heb ondertussen wel een nieuw kleiner plaatje gemaakt om de servo in te monteren. Dus inprencipe is het gewoon klaar voor gebruik nu als ik weer een nieuwe servo heb.


zou je een bedradingsschema willen maken?

ik zit zelf al jaren met het idee te spelen om op deze manier een begrenser te maken

(dus zgmaar een potmeter extra ertussen die de uitslag beinvloed na indrukken van een knopje)

mvg

frank
 
als het goed is zou het moeten kunnen door er verschillende weerstanden tussen te plaatsen tussen de potmeter draden, zodat je servo een andere uitslag krijgt, maar daarmij lijkt het mij het beste om gewoon dmv een relais om te schakelen naar een ander printplaatje die dus ook weer een andere uitslag kan geven. Daarbij heb je geen ander potmeter of iets nodig. Je schakeld dan gewoon om naar een andere curve zegmaar. Met digitale servo's en een programeer kastje ervoor kun je de servo op de uitslag en snelheid perfect afstellen, maar ik denk dat ik het gassysteem ga verkopen. en me meer ga richten op de het carburateur verhaal waar het eigenlijk ook mee begonnen is.
ff nog wat info over het carbjes project. Het worden hoogst waarschijnlijk toch gewoon 2 carbjes met een diameter van 16mm. De diameter is nog niet 100% cker ik heb nog geen mailtje gehad van de winkel die ze heeft, maar in iedergeval het ontwerp staat in het 3D programma. Ik moet alleen nog een keer kijken hoe ik het in de cnc kan krijgen aangezien ik daar nog totaal geen ervaring mee heb. Het membraan word gewoon aan de onderkant van het spruitstuk gemaakt. Het lukt me alleen nog niet dat gedeelte in het 3D programma te tekenen, maar het word dus gewoon in 2 in een spruitstuk, mebraan en spruitstuk in een.
Het kan zijn dat ik wat minder vaak reageer, omdat het internet is afgesloten, maar daar word aan gewerkt.
 
franky said:
zou je een bedradingsschema willen maken?

ik zit zelf al jaren met het idee te spelen om op deze manier een begrenser te maken

(dus zgmaar een potmeter extra ertussen die de uitslag beinvloed na indrukken van een knopje)

mvg

frank

Same here.
Je kunt dat servo-test-printje bestellen. Dan vervang je de potmeter met een lagere versie.
Stel er zit een potmeter van 200 Ohm bij, waarbij de servo maximaal uitslaat.

Dan pak je een potmeter van 150 Ohm, en een losse weerstand van 50 Ohm, en een dubbelpolige on/on schakelaar.
Via de ene stand van de schakelaar gebruik je alleen de potmeter, via de andere stand gooi je de weerstand in serie. Zo kun je de maximale weerstand tussen 150 (3kwart gas) en 200 (volgas) schakelen.

Ikzelf ga dit deze winter ook realiseren
 
Cipher said:
Same here.
Je kunt dat servo-test-printje bestellen. Dan vervang je de potmeter met een lagere versie.
Stel er zit een potmeter van 200 Ohm bij, waarbij de servo maximaal uitslaat.

Dan pak je een potmeter van 150 Ohm, en een losse weerstand van 50 Ohm, en een dubbelpolige on/on schakelaar.
Via de ene stand van de schakelaar gebruik je alleen de potmeter, via de andere stand gooi je de weerstand in serie. Zo kun je de maximale weerstand tussen 150 (3kwart gas) en 200 (volgas) schakelen.

Ikzelf ga dit deze winter ook realiseren

Zo kun je het idd ook gaan doen. Ik zal eens kijken of ik een tekening kan maken, maar dat zal nog wel een tijdje gaan duren voordat hij online komt, omdat internet het thuis nog steeds niet doet.

Maargoed eindelijk is het dan zover, het eerste carbje is binnen. Nu kunnen er eindelijk goede ontwerpen gemaakt worden. Het klopt dat de aansluit diameter 16mm (15,8mm) is, maar ik weet niet of ik dan van die diameter kan uitgaan met de berekeningen of dat ik de diameter van de venturi moet nemen, anders zou het misschien nog zo kunnen zijn dat 2 carbjes nog te weinig zijn en 3 carbjes word erg lastig ivm ruimte gebrek.
Vervolgens nog wat fototjes.
Ik ben al weer bezig met een nieuw ontwerp met het vorige ontwerp gaat het waarschijnlijk niet lukken.
 

Attachments

  • IM000588.JPG
    IM000588.JPG
    26.7 KB · Views: 59
  • IM000589.JPG
    IM000589.JPG
    27.7 KB · Views: 26
  • IM000592.JPG
    IM000592.JPG
    29.1 KB · Views: 56
  • IM000593.JPG
    IM000593.JPG
    26.6 KB · Views: 35
  • IM000595.JPG
    IM000595.JPG
    27.5 KB · Views: 29
  • IM000596.JPG
    IM000596.JPG
    26.7 KB · Views: 23
  • IM000597.JPG
    IM000597.JPG
    28.9 KB · Views: 83
Back
Top